جایزه جشنوارهها باعث ماندگاری اثری نمیشود
به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، برنامه «شب موسیقی» شامگاه یکشنبه در ششمین نشست خود با اجرای رضا مهدوی و با موضوع «سرعت و تکنیک در موسیقی امروز ایران» میزبان علیرضا پور امید، کارشناس موسیقی و علیرضا امینی، آهنگساز، محقق و کارشناس موسیقی بود.
مهدوی بحث را اینگونه آغاز کرد که بعضیها به هر قیمتی میخواهند در موسیقی نشاط ایجاد کنند که گاهی این نشاط حالت مواد مخدر برای مخاطب پیدا میکند.
در برنامه این سؤال مطرح شد که چه بخشی از این موسیقیها هیجانات کاذب بوده و چه بخشی هیجانات سالم؟ امینی پاسخ داد: در هر شاخه از زندگی اجتماعی ما، سرعت میتواند جاذبه ایجاد کند. این سرعت دو شاخه دارد. یکی آنکه به مخاطب میگوید من توانستم اما شما نمیتوانید و دیگری آنکه میگوید: من توانستم شما هم تلاش کنید بتوانید. این دو گونه از گذشته تا امروز باعث سیر تحول در موسیقی شده است.
آثار تند در گذر زمان کمتر دچار تخریب میشوند
امینی ادامه داد: اتفاق سرعت میتواند یکی از جذابترین لحظات موسیقی ایرانی باشد که از گونه دوم است. همچنین آثار تند در گذر زمان کمتر دچار تخریب میشوند.
پور امید در ادامه همین مبحث افزود: ضریب خطای کار تند بیشتر است، بنابراین کمتر به آن ورود پیدا میکنند.
امینی در ادامه تعریف سرعت گفت: تعریف ما از سرعت چیزی است که بالاتر از باور جامعه است.
در پاسخ به این تندی در موسیقی بر چه اساسی باید باشد تا هم ماندگار شود و هم فرهنگ خانواده ایرانی را دنبال کند؟ پور امید اینطور توضیح داد که آثار بر اساس حکمت و صداقت ماندگار میشوند. البته این بر اساس درونیات هنرمند است و چیزی نیست که بتوانیم برایش نسخه بپیچیم.
امینی فرم را برگرفته از علم موسیقی دانست و افزود: محتوا برگرفته از کارکرد مخاطبشناسی است. در موسیقی کلاسیک علم از روی آثار بزرگان موسیقی ساخته شده است. پس اگر زیاد درگیر فرم بشویم، دچار مشکل می شویم. بهتر است بگذاریم افراد دانشبنیان این تغییر در فرم را ایجاد کنند. فرم همیشه نمیتواند کنترلکننده هر آنچه در موسیقی هست باشد. به نظر من محتوا خیلی از فرم مهمتر است.
پور امید اساساً فرمگرایی را یک قابلیت عمیق و پرمحتوا دانست و ادامه داد: همه تقریباً محتواهای یکسان را بیان میکنند فقط زبان آنها تغییر میکند. بدون فرم محتوا را نمیتوان نشان داد.
پور امید در پاسخ به اینکه آیا میتوان گفت جوانان امروز به دنبال تکنیک و سرعت هستند و گذشتگان به دنبال محتوا؟ گفت: آنچه ضرورت ندارد در جهان نخواهد ماند. در گذشته هم هنرمندان ضرورت زمان خود را حس کرده بودند و آثار تند داریم اما نمره دادن کار تاریخ است.
وی در مورد تحریر در موسیقی ایرانی گفت: تحریر زینت موسیقی است. مخصوصاً در موسیقی ایرانی که « موسیقی نشسته» است و تحرک در آن کم است.
پور امید گفت: بعد از افراط و تفریطهای زمان جنگ و اوایل انقلاب، یک ضرورت و نیازی برای کار تند احساس شد که به هنرمند خودش را تحمیل کرد.
جایزه جشنوارهها باعث ماندگاری اثری نمیشود
پور امید اضافه کرد: اصالت اگر پایه داشته باشد، به این راحتیها نمیلرزد و جایزه جشنوارهها باعث ماندگاری اثری نمیشود.
امینی با اشاره به اینکه ژانر «رجز» در تعزیه به دلیل ریتم تند دچار تغییر در زمان نشده است، سرعت در اثر را از عوامل تمرکز مخاطب بر موسیقی دانست.
وی در ادامه افزود: بعضی آثار کند، اگر قوی باشند و شعر خوبی همراهشان باشد، همان تاثیر یک اثر تند را در جامعه میگذارند.
در پایان پور امید اینگونه عنوان کرد که ضرورتاً آنچه سرعت دارد، ضد معنا نیست. سرعت برای تأثیرگذاری روی مخاطب استفاده میشود.
امینی نیز در پایان اینطور نتیجه گیری کرد که سرعت در بیان و موسیقی از ضرورتهای عصر حاضر است و ما هم در موسیقی ایرانی باید به این مفاهیم برسیم.
«شب موسیقی» یکی از برنامههای «شبهای هنر» است که به تهیهکنندگی حبیبالله ذوالفقاری، پیرامون مسائل موسیقی، یکشنبه شبها ساعت 23 به طور زنده، از شبکه چهار سیما پخش میشود.
انتهای پیام/4072/
انتهای پیام/