صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۵۰ - ۲۱ آبان ۱۳۹۷
آنا گزارش می‌دهد؛

سقوط پرمعنای دختران کاراته در سرزمین ماتادورها

تیم ملی کاراته بانوان در رقابت‌های جهانی اسپانیا تنها به یک مدال برنز بسنده کرد و این نتیجه در حالی رقم خورد که باتجربه‌های تیم ملی عملکرد ضعیفی داشتند.
کد خبر : 324981

به‌گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، بیست و چهارمین دوره رقابت‌های جهانی کاراته در اسپانیا در شرایطی به پایان رسید که تیم دختران ایران برخلاف مردان نتایج بسیار ضعیفی ثبت کردند.


در رقابت‌های جهانی، تیم کاتای مردان موفق به کسب مدال برنز شد و تیم کومیته مردان هم برای سومین بار قهرمان جهان شد. تیم ملی کاراته ایران بعد از 44 سال با هفت مدال رنگارنگ نایب‌قهرمانی رقابت‌های جهانی را از آن خود کرد. در کنار این نتایج درخشان اما تنها دستاورد دختران کاراته ایران در بخش کاتا و کومیته انفرادی و تیمی تنها یک مدال برنز بهمنیار بود. نتیجه‌ای که ریشه آن را باید در حواشی و اختلافاتی که قبل از رقابت‌های جهانی دامن تیم کاراته زنان را گرفت و درنهایت به این منجر شد که حتی بانوان باتجربه همچون حمیده عباسعلی و پگاه زنگنه هم نتیجه‌ای کسب نکردند و باید دست‌خالی به ایران برگردند.


حواشی در تیم دختران کاراته از کجا شروع شد؟


اوایل تیرماه امسال بود که خبر برکناری لیلا بهرامی بدون هیچ مقدمه‌ای در رسانه‌ها پیچید، بهرامی که خودش در آستانه رقابت‌های جهانی آلمان به‌یک‌باره به‌جای فریبا بداغی روی کارآمد این بار خودش در شرایطی که تنها 9 روز به رقابت‌های قهرمانی آسیا زمان باقی‌مانده بود از کار برکنار و به‌جای او ستاره موسوی هدایت تیم را برعهده گرفت. پس از برکناری بهرامی، فدراسیون روزه سکوت را در پیش گرفت و از دلایل این برکناری سخن نگفت. بهرامی هم تصمیم گرفت سکوت کند و از دلایل رفتنش از تیم ملی کاراته بانوان صحبتی نکند.


تیم ملی کاراته بانوان در بازی‌های آسیایی جاکارتا با هدایت ستاره موسوی راهی اندونزی شد و به چهار مدال رسید. دو مدال نقره و دو برنز حاصل تلاش دختران کاراته ایران بود. اگرچه تیم ملی کاراته در بازی‌های آسیایی به چهار مدال رسید اما نباید فراموش کنیم در سال 2014 و در بازی‌های آسیایی اینچئون کاراته بانوان صاحب مدال طلا شده بود اما امسال برخلاف دوره گذشته تنها به نقره و برنز بسنده کرد. تغییر رنگ مدال دختران کاراته از طلا به نقره و برنز بعد از بازی‌های آسیایی مورد انتقاد قرار گرفت اما محسن آشوری دبیر فدراسیون کاراته ضعف تیم ملی  را قبول نکرد و اعلام کرد از عملکرد تیم ملی کاراته بانوان در بازی‌های آسیایی جاکارتا رضایت کامل دارد.


پس از بازی‌های آسیایی جاکارتا، نوبت به رقابت‌های جهانی اسپانیا رسید. مسابقاتی که انتخابی آن با حرف‌وحدیث بسیار زیادی همراه بود و همگان را به این باور رسانده بود که در ترکیب دختران به رقابت‌های جهانی شخص دیگری غیر از سرمربی تیم ملی تصمیم‌ می‌گیرد چراکه در برخی اوزان انتخابی تیم ملی صورت نگرفت و افرادی از قبل برای این مسابقه انتخاب‌شده بودند، البته محسن آشوری دبیر فدراسیون کاراته در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی آنا موضوع دخالت در انتخاب نفرات اعزامی به رقابت‌های جهانی را کاملاً  رد کرد و دلایل عدم برگزاری برخی اوزان را توضیح داد، موضوعی که البته ازنظر اهالی کاراته تا حدودی غیرقابل‌پذیرش بود.


با تمامی این حرف‌وحدیث‌ها تیم دختران راهی اسپانیا شدند و با توجه به نفرات باتجربه که در ترکیب تیم حضور داشت، انتظار می‌رفت که بیشتر از یک مدال برنز دستاورد دختران ایران باشد اما پیش‌بینی‌ها درست از کار درنیامد و دو بانوی باتجربه کاراته ایران حمیده عباسعلی و پگاه زنگنه در وزن منهای 68 کیلوگرم که بدون رقابت‌های انتخابی و حتی داشتن رقیب تمرینی در اردوی تیم ملی برای این رقابت‌ها انتخاب‌شده بودند در همان دور نخست از گردونه رقابت‌ها حذف و عملکرد قابل دفاعی نداشتند.


باتجربه محافظه‌کار!


حمیده عباسعلی درمجموع انفرادی و تیمی 9 بار برای ایران روی تاتامی رفت و 12 امتیاز کسب کرد اما در مقابل 15 امتیاز هم از دست داد. او مهره اصلی تیم ملی کاراته دختران در بخش تیمی به‌حساب می‌آمد اما نتوانست نتایج قابل قبولی به دست بیاورد. او در این دوره برخلاف دوره‌های گذشته که پس از کسب مدال در بخش انفرادی تمایلی نداشت در بخش تیمی کار کند پس از حذف در بخش انفرادی، تلاش زیادی در بخش تیمی کرد اما حاصل کار دختران در بخش تیمی راه به‌جایی نبرد. عباسعلی در دوره گذشته در رقابت‌های جهانی در بخش انفرادی به مدال نقره رسیده بود.


ناامیدی از مسن‌ترین بانوی کاراته


پگاه زنگنه با 34 سال سن مسن‌ترین بازیکن تیم ملی ایران بود. او در بازی‌های آسیایی پس از یک دوره طولانی که به خاطر مصدومیت از میدان‌ها دور بود به مدال برنز رسید و همه را امیدوار کرد که او در رقابت‌های پیش‌رو می‌توانند خوب کار کند، اما پیش‌بینی‌ها درست از کار درنیامد و او در رقابت‌های جهانی با عملکردی خنثی به کار خود پایان داد. زنگنه پنج امتیاز مثبت و در مقابل پنج امتیاز منفی به دست آورد.


خبری از بازیکن سرحال و جنگنده نبود


رزیتا علیپور دیگر نماینده ایران در تیم ملی کاراته بانوان بود، او دربازی‌های آسیایی جاکارتا موفق به کسب مدال نقره شده بود، اما در رقابت‌های جهانی با چهار برد و دو باخت به کار خود پایان داد و دستش از کسب مدال کوتاه ماند. علیپور در کومیته تیمی عملکرد خوبی نداشت و به‌هیچ‌عنوان یک بازیکن جنگنده و سرحال نبود.


باخت در همان دور نخست!


دیگر نماینده ایران هم در این رقابت‌ها فاطمه چالاکی در وزن 55 کیلوگرم بود، ملی‌پوش باتجربه ایران که او هم مانند عباسعلی و زنگنه عملکرد قابل قبولی ارائه نداد و در همان دور نخست رقابت‌ها باخت و کنار رفت.


کورسوی امید با برنز جوان‌ترین دختر ایران


آخرین نماینده ایران سارا بهمنیار در وزن 50 کیلوگرم بود. تنها دختر کاراته‌کای ایران که موفق شد در نخستین حضورش در رقابت‌های جهانی به مدال برنز برسد. بهمنیار با 20 سال سن در کنار باتجربه‌های تیم ملی که نتوانستند کاری از پیش ببرند با دست‌ پر به ایران برمی‌گردد. او  در این رقابت‌ها 20 امتیاز کسب کرد و تنها چهار امتیاز به حریفان خود داد. در شرایطی که کاراته بانوان در سراشیبی سقوط قرارگرفته است به نظر می‌رسد حضور این کاراته‌کای جوان و تازه‌نفس امید اصلی کاراته بانوان برای المپیک 2020 توکیو محسوب شود.


شکست همیشگی در کاتا و کومیته


در کاتای انفرادی و تیمی نتایج ضعیف  همچون سال‌های گذشته برای دختران ایران رقم خورد و آنها از کسب مدال در این دو بخش بازماندند، البته در کومیته تیمی به نسبت بانوان خوب ظاهر شدند و برای نخستین‌بار تا رده‌بندی بالا آمدند اما درنهایت با عنوان پنجمی به کار خود پایان دادند. ضمن اینکه آنها در این مرحله با حریفان چندان سرسختی روبه‌رو نبودند اما نتوانستند کاری از پیش ببرند.


مقصر ناکامی‌های تیم ملی کاراته بانوان چه کسانی هستند؟


بدون‌شک نمی‌توان یک نفر را تنها مقصر ناکامی‌های تیم ملی کاراته بانوان بدانیم، معمولاً وقتی تیمی نتیجه‌ نمی‌گیرد عوامل زیادی دست‌به‌دست هم می‌دهند تا این اتفاق بیافتد. در تیم ملی کاراته بانوان هم شرایط به همین صورت است اما نکته‌ای که نباید از آن غافل شد دخالت مردان در تیم ملی کاراته بانوان است. چندی پیش از سوی فدراسیون کاراته، مسعود رهنما به‌عنوان مشاور فنی تیم‌های ملی انتخاب و به سرمربی تیم ملی بانوان مشاوره می‌داد و تمامی تمرینات بانوان را در چند ماه اخیر طراحی و زیر نظر داشت. در رقابت‌های جهانی ستاره موسوی به‌عنوان سرمربی در کنار تیم بود و رهنما نمی‌توانست بانوان را هدایت کند، در چنین شرایطی طبیعی است که موسوی که در این چندماه اخیر در جریان تمرینات نبوده نمی‌تواند به‌عنوان مربی به‌درستی شاگردانش را هدایت کند. ضمن اینکه در انتخابی تیم ملی انتخاب برخی ملی‌پوشان بدون انتخابی تیم ملی شرایط را پیچیده کرد و نتیجه‌اش ناکامی را برای این تیم به ارمغان آورد. از طرف دیگر اگر به سن بازیکنان این تیم توجه کنیم‌ و بهمنیار را کنار بگذاریم تیم کاراته بانوان مسن‌ترین تیم این رقابت‌ها بود. به‌هرروی تا المپیک توکیو زمان زیادی باقی نمانده است و کاراته با توجه به اینکه تازه المپیکی شد به برنامه‌ریزی و نظارت دقیق‌تر نیاز دارد و اگر قرار باشد کاراته بانوان با همین شرایط در رقابت‌های بین‌المللی حضور پیدا کند بدون‌شک غیر از شکست و ناکامی نتیجه‌ای دیگری به دست نمی‌آورد.  شاید زمان آن رسیده که مسئولان فدراسیون کاراته طرحی نو دراندازند و در خصوص کاراته بانوان سیاست جدیدی پیش بگیرند.


انتهای پیام/4051/4057/


انتهای پیام/

ارسال نظر