تحلیلی بر ارائه آثار رقابتهای علمی/ کنز متناسب با استاندارد جهان
به گزارش خبرنگار حوزه علم و فناوری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا؛ پس از ظهور یک ایده و ایجاد یک موضوع جدید، مهمترین نکته، زبانی متناسب برای بحث درباره آن موضوع است که بسیاری از مردم از شیوههای ارائه و اصول آن آگاهی ندارند. شیوه ارائه میتواند بهصورت شفاهی مانند سخنرانی عمومی، کتبی مانند نوشتن داستان و مقاله، تصویری مانند سینما و عکس و بهطور کل موسیقی، پانتومیم، سخنرانی تخصصی و پویانمایی باشد.
امروزه در محافل علمی از ارائههایی نظیر ارائه شفاهی، ارائه کتبی و کنفرانس از راه دور باهدف خدمت بشر، برای بهتر زیستن و بهتر اندیشیدن استفاده میشود.
گرچه در ارائه شفاهی محدودیت زمانی وجود دارد اما تأثیرگذاری بیشتری را بهواسطه زبان بدن نسبت به ارائه کتبی ایجاد میکند. در این نوع ارائه آگاه کننده و مجابکننده، علاوه بر طی کردن تمام مراحل ارائه کتبی، ارائه باید با توجه به سطوح مختلف مخاطبین که ممکن است، فرا سطح ارائهدهنده و یا سطح پایینتری از ارائهدهنده باشند، مطالب و ایده خود را بازگو کند.
درصد دریافت مخاطب در ارائه شفاهی همراه با استفاده از پاورپوینت، تخته، پوستر بین 70 تا 90 درصد است؛ زیرا در این نوع ارائه، انتقال ایده های مهمتر، با سرعت بیشتری انجام شده و توجه اکثر مخاطبین، جلب و نمایش مفاهیم یا ایده هایی که شرح آنها با کلام زمان گیر و دشوار است، آسان میشود.
در حال حاضر اکثر دستاوردهای علمی در دنیا به شیوههای جدیدی بیان میشوند. بسیاری از مجلات معتبر با استفاده از مقاله ویدئویی (Video Article) یعنی ساخت ویدئو برای علوم آزمایشگاهی در کنار ارائه مقاله به درک بهتر موضوع علمی توسط مخاطب کمک میکنند. در برخی رویدادهای جهانی مانند TED نیز از ارائه شفاهی بهصورت سخنرانی جلوی دوربین استفاده میشود.
در رقابت علمی کنز که رقابتی است در 5 حوزه کلان، از شرکتکنندگان خود، خواسته تا ایدههای کاربردی و دستاوردهای علمی خود را در قالب یک ویدئو برای دبیرخانه ارسال کنند.
در این خصوص محمدحسین قمری؛ دبیر اجرایی رقابت علمی کنز توضیح داد: استفاده از قالب ویدئو برای ارسال آثار، شیوهای است که در دنیا استفاده میشود. جامعه دانشگاهی باید تلاش کند تا خود را فعال نشان دهد و از چهارچوب خشکی که دارد، فاصله گیرد. زمانی که مردم از علم تولیدشده درکی نداشته باشند و نتوانند از آن استفاده و فناوریهای جدید را درک کنند، بدیهی است که آن علم در آزمایشگاه میماند و خاک میخورد.
وی افزود: نحوه بیان و چگونگی ارائه به درک مخاطب و جذب آن کمک شایانی میکند؛ مشکل ما فاصله بین جامعه، دانشگاه و همچنین انتظارات محیط اشتغال و آموزشهای دانشگاهی است. اگر بتوانیم به هر نحوی این فاصلهها را کمتر کنیم، مشکلات جامعه راحتتر حل میشود.
دبیر اجرایی رقابت علمی کنز بیان کرد: شاخصهای سنجش علمی در مقاله راحتتر از ویدیو است؛ درنتیجه دریافت مقاله در کنار ویدئو در این رقابت میتوانست بسیار ایده آل باشد، اما ممکن بود برخی افراد اختراعی را انجام داده و مقاله ای برای آن نداشته باشند و یا ممکن بود 90 درصد مسیر پژوهشی برخی افراد طی شده باشد، اما هنوز تبدیل به مقاله نشده باشد. در نتیجه در این رقابت، لزومی برای داشتن مقاله وجود نداشت تا تمامی افرادی که ایده کاربردی برای حل یک مشکل از جوامع اسلامی دارند، در این رقابت شرکت کنند.
قمری تصریح کرد: شاید بتوان بهترین نوع ارائه برای ایدههای علمی و فنی را با توجه به معیارهای جهانی، ارائه شفاهی با استفاده از پاورپوینت، تخته، پوستر و ثبت آن بهوسیله دوربین دانست.
گفتنی است اختتامیه اولین دوره رقابت علمی کنز، بعد از ظهر امروز با تقدیر از منتخبین برتر این رقابت در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار میشود.
انتهای پیام/4085
انتهای پیام/