صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۴۰ - ۲۸ آبان ۱۳۹۷
گلشنی:

حکمت، عنصر گمشده عصر ماست

استاد فلسفه علم در همایش روز جهانی فلسفه گفت: حکمت عنصر گمشده عصر ما محسوب می‌شود.
کد خبر : 324726

به گزارش خبرنگار حوزه آیین و اندیشه گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، همایش «حکمت و تمدن» در مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه برگزار شد. این نشست به مناسبت روز جهانی فلسفه و به سنت هر ساله در این مؤسسه برگزار می‌شود. دبیری علمی همایش نیز برعهده حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه است.


پس از توضیحات مقدماتی حجت‌الاسلام خسروپناه، رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران که میزبان این نشست بود، مهدی گلشنی سخنرانی خود را آغاز کرد.


این استاد فلسفه علم در ابتدای صحبت‌های خود گفت: حکمت، عنصر فراموش شده عصر ماست. البته منظور من از حکمت، حکمت و تمدن پایدار است؛ چون تمدن غرب را پایدار نمی‌بینم و این نکته‌ای است که اندیشمندان غرب هم به آن اعتراف کرده‌اند. اتفاقاً می‌خواهم بگویم برداشت ما و غربی‌ها از حکمت شبیه به هم است.


در ادامه این مراسم شهرام پازوکی در سخنرانی خود با عنوان «حکمت اسلامی و مسئله پیشرفت تمدن» گفت: مولانا شناخت حقیقی عالم را خارج از شناخت حقیقی خود و شناخت حقیقی خداوند نمی داند. عرفای ما هیچ کدام چه دینی و چه غیردینی حق هر کدام از این عرصه‌ها را در مرتبه و محدودیت خویش به اجرا در می‌آورند. اکنون گروهی از مسلمانان با مشاهده ضعف و ناتوانی عالم اسلام در تمنای اینکه خود مدرن شوند، با وجود تفاوت اصولی در مبانی علوم جدید با مباحث علم علما و قدما به خاطر نوعی سطحی‌نگری خواسته یا ناخواسته، رسیدن به تکنولوژی و علوم جدید را به عنوان مقصود اصلی و کمال مکتوب تجدد تفکر اسلامی می‌دانند.


پژوهشگر فلسفه و عرفان اسلامی گفت: مذهب پروتستان اسلامی ابتدا حاصل اندیشه‌های سلفی‌هایی بود که غالباً تحت تأثیر ظواهر تمدن اروپایی بودند و می‌خواستند اسلام را در جبران احساس تحقیر وارد شده، مدرن کنند. چون علت اصلی پیشرفت تمدن اروپایی را دین‌پیرایی پروتستان‌ها می‌دانستند. بی‌جهت نیست که سید جمال‌الدین خود را مارتین لوتر اسلام می‌پنداشت، در حالی که لوتر محصول دیگری داشت. لوتر به‌ قول خود ایمان را از شر فلسفه در امان دارد، خواندن فلسفه را ممنوع کرده و آن را طاعونی می‌دانست که در حکم غضب خداست. در نهایت باید بگویم  حکمت و تصوف و عرفان مانع مدرن شدن تمدن اسلامی شده است.


 انتهای پیام/4072/4104/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان 0 نظر
ناشناس
18:59 - 1397/08/28
به راستی حکمت امروز از عناصر گمشده جامعه است