163 جایگاه توزیع سوخت کشور پایش میشود
شینا انصاری در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا با اشاره به بروز آلودگی هوای تهران در فصل پاییز اظهار کرد: در زمان آلودگی هوای تهران تعطیلی مدارس، محدودیت طرح ترافیک و توقف فعالیت پروژههای عمرانی مانند مسکن بهصورت موقتی عمل میکند و راهکار دائمی حل این مشکل برنامه جامع کاهش آلودگی هوای تهران است.
وی با تأکید براینکه در این برنامه جامع همه محورها و موضوعات، مورد توجه واقع شده است افزود: موضوع ارتقاء حمل و نقل عمومی در شهرهای بزرگ از مباحث مهمی قلمداد میشود که تأمین زیرساختهای آن نیازمند سرمایهگذاری است همچنین یکی دیگر از بحثهایی که امسال بیشتر روی آن متمرکزیم سهم انتشار منابع آلاینده در شهر تهران است که در قالب این برنامه بررسی و مشخص میشود که هریک از این عوامل در بروز آلودگی هوای تهران چقدر دخیل هستند.
مدیرکل پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: همزمان با آغاز فصل سرما با پدیده وارونگی دما مواجهایم؛ بنابراین در شهری مانند تهران که با وسعت عظیمی همه خدمات در آن بارگذاری شده است و روزانه خودروهای بسیاری در آن تردد دارند انتظار روزهای ناسالم را داریم فقط باید بکوشیم با اجرای برنامههای مناسب تعداد این روزهای ناسالم را کاهش دهیم.
انصاری ادامه داد: یکی از راهکارهای کاهش آلودگی هوای تهران اجرای معاینه فنی است که در کارگروه آلودگی هوا هم در مورد آن بحث شده و سیستم سیمفا را پیادهسازی کردند و علاوه بر آن با در نظر گرفتن جرایمی از تردد خودروهای بدون معاینه فنی و آلاینده جلوگیری به عمل آمد؛ زیرا با استفاده از این سیستم مکانیزه از بروز اشتباهات و صدور برگه معاینه فنی صوری جلوگیری شد که این موضوع نیز میتواند بسیاری از مشکلات را کاهش دهد؛ زیرا فقط خودروهای دارای معاینه فنی میتوانند در سطح شهر تردد کنند.
به گفته این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، خودروهای سنگین نیز در مواقعی که در شرایط پایداری جوی باشیم باید این مسائل را رعایت کنند و خودروهای سنگین وارد شهر نشوند و بهصورت کنترل شده در شهرها تردد کنند.
وی یکی از اقدامات دفتر پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست را پیگیری، نظارت و پایش سوخت دیزل دانست و گفت: خودروهای سنگین سهم عمدهای در انتشار آلاینده ppm 2.5 دارند که ناشی از استفاده از سوخت دیزلی غیر استاندارد و دارای گوگرد بالا است.
انصاری گفت: براساس مصوبه دولت و با پیگیریهای سازمان حفاظت محیط زیست قرار بود وزارت نفت توزیع سوخت دیزل با گوگرد استاندارد 50 ppm را از سال 95 در کلانشهرها و محورهای مواصلاتی کشور توزیع کند همچنین در چارچوب این برنامه دفتر پایش نیز برنامهریزیهایی مبنی بر پایش مشترک سوخت را در نظر گرفت تا همراه این همکاران در وزارت نفت در محورهایی که نفت و گاز یورو 4 توزیع شده؛ نظارت، پایش و نمونهبرداری کند و شرکت پخش وزارت نفت 163 جایگاه توزیع سوخت را به ما معرفی کرد.
مدیرکل پایش فراگیر سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: حتی اگر در کلانشهرها توزیع سوخت استاندارد صورت گیرد با توجه به اینکه بسیاری از خودروهای سنگین سوخت خود را از بیرون شهر تأمین میکردند و با آن سوخت آلوده در سطح شهر تردد داشتند باید برای جایگاههای توزیع سوخت خارج از شهرها نیز برنامهریزیهایی صورت میگرفت که ما نیز پس از پایش سوخت، گزارش موارد را در کارگروه ملی آلودگی هوا در حضور همه دستگاههای اجرایی کشور ارائه میکنیم؛ زیرا توزیع سوخت نفت و گاز با گوگرد استاندارد در کشور یکی از مطالبات سازمان حفاظت محیط زیست است.
وی به نتیجه پایشهای صورت گرفته از سوی دفتر پایش اشاره، و بیان کرد: پایشهای ما نشان میدهد که توزیع سوخت یورو 4 بهصورت صددرصدی محقق نشده است البته نتایج پایشهای شهریورماه نسبت به سنوات قبل بسیار بهتر بود؛ زیرا وقتی نمونهگیری شهریور امسال و سال قبل را مقایسه میکنیم نشان میدهد که وضعیت نسبت به قبل بهبود یافته و به استانداردهای لازم نزدیکتر شده است.
انصاری گفت: آییننامه ماده دو نشان میدهد که محیط زیست این 163 جایگاه را در پیوست مصوب دولت وارد کرده است و دستگاههای اجرایی ملزم و مکلف به اجرای مصوبه دولت هستند، این مصوبه اخیراً از سوی دولت ابلاغ شده و وزارت نفت ملزم است سوخت نفت و گاز با استاندارد یورو 4 را در جایگاههای سوخت کشور توزیع کند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: سوخت نفت و گاز اگر واقعاً یورو 4 باشد باید گوگرد آن کمتر از 50 باشد، نتایج پایشهای سه سال پیش در تهران نشان میدهد پیش از این گوگرد سوخت بیش از 5 هزار بود.
انتهای پیام/4044/خ
انتهای پیام/