صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۸:۰۳ - ۰۹ آبان ۱۳۹۷
عسکری:

جلب مشارکت فرهنگی دانشجویان دستاوردهای دانشگاه را افزایش می‌دهد

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: زمینه مشارکت دانشجویان را در ساختارها و برنامه‌های مدیریت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیشتر می‌کنیم.
کد خبر : 322193

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری  محمدهادی عسکری در نشست معاونان فرهنگی و معاونان دانشجویی دانشگاه‌های منطقه یک کشور با اشاره به اینکه دسترسی گسترده دانشجویان به فضای مجازی و مجموعه‌های تسهیل‌گر در این محیط‌ها، سبب شده است که مراجعه حضوری آن‌ها به محیط‌های دانشگاهی و به دنبال آن تقاضای کنشگری در فضاهای فرهنگی کمتر شود. ازاین‌رو هر چه بتوانیم زمینه مشارکت دانشجویان را در ساختارها و برنامه‌های مدیریت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بیشتر کنیم، دستاورد بزرگی نصیب جامعه و دانشگاه می‌شود.


وی با تأکید بر تفاوت زیست دانشجویی با زیست دانش‌آموزی اظهار کرد: دانشگاه امتداد یا تداوم کمّی یا توسعه مقاطع قبل از دانشگاه نیست بر این اساس زیست دانشجویی واجد خصوصیاتی است که با زیست دانش‌آموزی متفاوت است.


عسکری تصریح کرد: وجه اصلی زیست دانشجویی، نوع شهروندی آن است. نقطه تمایز و افتراق دانشگاه و دانشجو از غیر خودش آنجایی است که نگاهی از جنس بلوغ عقلانی و استقلال شخصی و فراتر رفتن از ظواهر و کنکاش در لایه‌های اجتماع در ذهن و ضمیر دانشجو شکل می‌گیرد و ازاین‌رو متناسب با این موضوع در دانشگاه‌های ایران عرصه‌هایی برای فعالیت در قالب تشکل‌ها و گروه‌های دانشجویی شکل‌گرفته است.


عسکری افزود: در دانشگاه‌ها، ما به یک هسته نرم‌افزاری فعالیت‌های فرهنگی نیاز داریم که جلب مشارکت دانشجویان، قانونمندی فعالیت‌ها و پاسخگویی دانشجویان در برابر عملگرهای خود و پاسخگویی مدیران به دانشجویان از وجوه اصلی این هسته نرم‌افزاری است و اگر بتوانیم این سه عرصه را توأمان پیش ببریم، فضایی مبتنی بر توانمندسازی و قابلیت حل مسائل برای دانشجویان شکل می‌گیرد و این امر موجب رضایت دانشجویان و افزایش مشارکت آن‌ها خواهد شد.


مدیرکل فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به‌ضرورت برگزاری جلسات مشترک بین معاونان دانشجویی و فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه‌ها گفت: سطح تأثیرگذاری این جلسات بسیار قابل‌توجه است به‌ویژه اینکه اگر  زیست شبانه دانشجویان را که پس از پایان کلاس‌های آموزشی و در محیط خوابگاه آغاز می‌شود، جدی بگیریم، می‌توانیم به یک میثاق مشترک برای جهت‌دهی به اوقات فراغت دانشجویان دست‌ یابیم و از آن برای افزایش مهارت‌ها، توانمندی‌ها و توسعه شایستگی‌های کانونی دانشجویان استفاده کنیم.


انتهای پیام/4084/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر