کودکان با موبایل راههای دور زدن والدین را یاد میگیرند
اکبر نصراللهی در گفتگو با خبرنگار حوزه رسانه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در ارتباط با استفاده نوجوانان از شبکههای اجتماعی اظهار کرد: در صورتی که از برنامههای کاربردی موبایلها استفاده درستی شود، میتواند به عنوان یک نوع آموزش موازی در جهت تقویت و ارتقای مباحث و محتوای درسی مورد استفاده قرار گیرد.
عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی با بیان این مطلب که آنچه امروز در خانوادههای ما معمول است، قطعاً دارای کارکرد منفی است، افزود: حتی در مواردی مشاهده شده که مهدکودکهای ما نیز به بهانه تقویت بهره هوشی بچهها، بازیهایی را در اختیارشان قرار میدهند که ترویجکننده خشونت است.
وی تصریح کرد: برخلاف اضطرار فراوان نسبت به استفاده کودکان از فضای مجازی در کشور، این موضوع در کشورهای پیشرفته به دلیل وجود موبایلها و تبلتهای مخصوص کودکان، حساسیت کمتری وجود دارد.
نصراللهی در ادامه با اشاره به ضعف سواد رسانهای والدین در کنترل کودکان در فضای مجازی، اذعان کرد: سواد رسانهای صرفاً مخصوص قشر خاصی نیست و کنترل و سنجش عقلانی نسبت به پیامهای رسانهای خود جزئی از بحث سواد رسانهای محسوب میشود.
این استاد ارتباطات و رسانه آگاهی نسبت به ابزارهای ارتباطی، تکنولوژیهای مختلف رسانهای و آموزشی را بخشی دیگری از سواد رسانهای عنوان کرد و افزود: وقتی کودکی اطلاعات تکنولوژيکی و رسانهای بیشتری نسبت به والدین خود داشته و آنها را راهنمائی میکند، بدان معنی است که بچهها میتوانند والدین را دور زده و این موضوع بحث کنترل والدین را منتفی میکند.
وی در پایان در خصوص راهحل اصلی کاهش آسیبهای روانی این ابزارهای تکنولوژیک بر کودکان گفت: خانوادهها نخست باید این ابزارها را شناخته و نسبت به محتوای متعدد، متعارف و گوناگون و در عین حال مفید این فضا اشراف نسبی کسب کرده و با توجه به نوع محتوا، میزان استفاده کودکان را متناسب با فرهنگ اسلامی اولویتبندی کنند.
انتهای پیام/4076
انتهای پیام/