صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۳۴ - ۳۰ مهر ۱۳۹۷
کارشناس مسائل منطقه:

پرونده قتل خاشقچی معادلات منطقه را به ضرر آمریکا تغییر داد

کارشناس مسائل منطقه گفت: اتفاقی که در پرونده قتل خاشقچی افتاد بسیاری از معادلات منطقه را به ضرر آمریکا تغییر داد.
کد خبر : 319998

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری آنا، حسین رویوران در نشست تخصصی «سناریوهای آمریکایی - صهیونیستی برای منطقه خاورمیانه از معامله قرن تا کنوانسیون‌های تحمیلی با کارکردهای دوگانه» که صبح امروز در خبرگزاری قدس برگزار شد، با بیان اینکه  زمانی که دولت عثمانی در جنگ جهانی اول سقوط کرد، موضوع نشست بالفور مطرح می‌شود، اظهار کرد: این نشان می‌دهد غرب از تجارب نهایی دولت‌ها براساس تفکر اسلامی وحشت داشت و با سرنگونی آخرین دولت و امپراتوری که به نام اسلام حکومت می‌کرد، سعی در ایجاد شرایطی برای جلوگیری از بازگشت تمدن اسلامی بود.


وی اضافه کرد: ایجاد اسرائیل برای تقابل با تمدن اسلامی و قیامت مجدد جهان اسلام است. لذا استعمار قرن یعنی انگلیس سعی کرد با ایجاد اسرائیل از وحدت مجدد جهان اسلام بر پایه یک تمدن جلوگیری کند.


این کارشناس مسائل منطقه گفت: با به راه انداختن جنگ‌های مختلف از سال 1348 این رژیم را ایجاد و تثبیت کردند و گسترش  ارضی‌ای را که لازمه برپایی این رژیم بود ایجاد کردند و از سلاح کلاسیک گرفته تا سلاح نامتعارف هسته‌ای و شیمیایی را براساس این معادله‌ که رژیم صهیونیستی در منطقه برتری دارد، در اختیارش قرار دادند.


رویوران با بیان اینکه پیروزی انقلاب اسلامی ایران مهم‌ترین کارکردش بر هم زدن این معادله بود، تصریح کرد: بعد از امضای کمپ دیوید تصور غرب بر این بود که کار تمام شده و اسرائیل تثبیت شده است. بنابراین بزرگترین قدرت عربی  و نظامی یعنی مصر، دست خودش را به نشانه تسلیم بالا برد که باعث شد دیگر کشورهای عربی هم حساب کار خودشان را بکنند تا دیگر شاهد حرکتی بر مبنای اسلام در منطقه نباشیم.


وی با تأکید بر اینکه انقلاب اسلامی ایران این نقشه‌ها را به هم زد و بار دیگر تمدن اسلام را مطرح کرد، کفت: درک سیاسی بسیار دقیق  امام راحل و مقام معظم رهبری که موضوع فلسطین در اولویت قرار داد و از همان ابتدای انقلاب اسلامی صهیونیست‌ها سعی کردند در یک حرکت واکنشی محیط جغرافیایی را با خود همراه کند تا بتواند از این مرحله عبور کند.


کارشناس مسائل منطقه اضافه کرد: رژیم صهیونیستی سال 82 به لبنان حمله و سعی کرد عمقی برای خود تعریف کند و در سال 1982 وارد جنگ با لبنان شد و سعی کرد با اشغال این کشور حاکمیت فالانژ را در این کشور ایجاد کند، اما اتفاقی که افتاد این بود که یک حرکت مقاومتی شکل گرفت که نه‌تنها اسرائیل را بیرون کرد، بلکه به بازوی انقلاب اسلامی ایران در تقابل با این غده سرطانی تبدیل شد.


رویوران تصریح کرد: در اردن و مصر شاهد سران همراه با رژیم صهیونیستی بودیم که مردم اجازه ندادند فعالیت ادامه دهند و در نتیجه شاهد سرنگونی نظام مبارک بودیم. این وقایع نشان می‌دهد که تلاش رژیم صهیونیستی برای ایجاد حلقه امن پیرامون خود و نجات از تأثیرات انقلاب اسلامی به نتیجه نرسید و اتفاقی که در سوریه افتاد هم در همین چهارچوب بود.


کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه از زمان اعلام موجودیت رژیم صهیونیستی تاکنون از طرح‌های مختلفی مانند کمپ دیوید،  آناپولیس، اسلو  و ... برای تثبیت این رژیم کمک گرفتند، بیان کرد: سه ارتش سوریه، عراق و مصر را که برای آنان تهدید بود، در این پروژه‌ها نابود کردند و بنابراین معامله قرن آخرین تلاش غرب برای تثبیت رژیم صهیونیستی بود.


رویوران اضافه کرد: این معامله با نقش‌آفرینی عربستان سعودی در حال اجراست و مصر نیز باید بخشی از اراضی خود را به غزه بدهد، واگذاری تیران و صنافیر از سوی مصر به عربستان در همین راستا بود. پس نباید تعجب کرد اگر مصر روزی از رفح تا عریش را در راستای توافق قرن واگذار کند.


رویوران در ادامه بیان کرد: اینها محمد بن‌سلمان را ولیعهد کردند برای ایفای نقش در مقابل جمهوری اسلامی اما اتفاقی که در پرونده قتل خاشقچی افتاد بسیاری از این معادلات را به ضرر آمریکا تغییر داد، همچنین وجود عنصر مقاومت در فلسطین برگزاری راهپیمایی‌های بازگشت بسیاری از معادلات را بر هم زد و شاهد آن بودیم که رژیم صهیونیستی در برابر این راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز با توپ و تانک وارد مقابله شد که این مسئله وجهه رژیم صهیونیستی را بیش از پیش در غرب دچار مشکل کرد.


کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه ترامپ در ماه دوم حضورش در کاخ سفید به ریاض آمد و سران 54 کشور اسلامی را به صف کرد تا بحث معامله قرن را مطرح کند و از آن زمان تاکنون همواره اعلام معامله قرن را به بهانه‌های مختلف به تعویق می‌اندازد؛ چرا که نمی‌تواند آن را اعلام کند و زمینه‌های اجرای طرح معامله قرن را فراهم نمی‌بیند؛ زیرا مقاومت اسلامی در این راستا چالش آمریکاست.


وی خاطرنشان کرد: تاکنون اطلاعات پراکنده‌ای در برخی مطالعات رژیم صهیونیستی و سران آنان مطرح شده است و پیش‌نویسی هم تهیه شد که اینها دنبال شکل دیگری از سازش در منطقه هستند. طرحی که هزینه‌اش را عربستان و امارات پرداخت کردند و مصر هم باید زمین بدهد. نکته بعدی در طرح معامله قرن این است که به مصر تا اردن و عراق دسترسی بدهند و از آن طریق با ایران مقابله کنند. تمام این مسائل به گونه‌ای در طرح معامله قرن چیده شده است تا در نهایت با ائتلاف‌سازی سیاسی و میدانی، با آرمان‌های فلسطین و ایران مقابله کنند. ولی چون شرایط این کار را ندارند آن را اعلام نمی‌کنند.


انتهای پیام/4034/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر