صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش و دانش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۴۸ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
یک کارشناس محیط زیست:

پوشش گیاهی آسیب‌دیده لرستان نتوانست مانع از روان‌آب‌ها شود

یک کارشناس محیط زیست گفت: پوشش گیاهی در لرستان مثل سابق نیست و آسیب دیدن پوشش گیاهی سبب شده تا این عرصه توان جلوگیری از روان‌آب‌ها را نداشته باشد.
کد خبر : 319684

محمدحسین بازگیر در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در ارتباط با عوامل بروز سیل در استان لرستان اظهار کرد: چند نکته در بروز سیل اخیر بسیار حائز اهمیت بود، اول این‌که در زمان بسیار کوتاهی حجم بارش بی‌سابقه‌ای در 2 مرحله بارید که مرحله اول در پنجم و ششم فروردین و مرحله دوم در یازدهم و دوازدهم فروردین بود که باعث بروز سیل اصلی شد.


وی ادامه داد: نکته دیگر در بروز سیل ویران‌گر در لرستان، زمین بود که با توجه به سیراب شدنش نفوذ آب به درون آن بسیار کم بود و از سوی دیگر حجم رودخانه‌ها بود که به‌شدت پر شده بود.


این کارشناس محیط زیست با بیان این‌که برف زیادی در ارتفاعات دو حوزه آبخیز دز و کرخه وجود داشت که بارش این باران‌ها باعث ذوب شدن آن و اضافه شدن به حجم باران بود، گفت: وضعیت به‌وجود آمده باعث شد سرشاخه‌های کارون، کرخه و دز همچون کشکان، سیمره و زال طغیان کرده و حتی شاخه‌های فرعی بیش از ظرفیتشان آب داشتند.


بازگیر در ادامه به پوشش گیاهی استان و آسیب‌پذیر شدن آن اشاره کرد و گفت: پوشش گیاهی در استان مثل سابق نیست، جنگل‌ها تُنُک و پوشش گیاهی کم شده و باعث شده این عرصه توان سابق را برای جلوگیری از ایجاد روان‌آب‌ها نداشته باشد.


وی ضمن اشاره به دستکاری‌ و تخریب‌های زیادی که در جنگل‌های استان انجام شده و حتی در مناطقی خط انتقال نفت، آب و جاده ایجاد و ظرفیت زمین را برای پذیرش سیل کم کرده است، افزود: به‌نظر می‌رسد حجم آبخیزداری و آبخوان‌داری هم در لرستان کم شده است و همه این‌ها در کنار تجاوز به حریم رودخانه مجموع عواملی بود که باعث سیل اخیر استان لرستان شد.


این کارشناس محیط زیست در پایان گفت: رودخانه‌ها دارای حریم‌های کمی و کیفی و زنده و مرده هستند و ما باید آنها را به رسمیت شناخته و با ایجاد طرح‌ها حفاظت مانع از به هم خوردن مورفولوژی رودخانه‌ها شویم.


انتهای پیام/4105/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر