صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
از سوی دفتر پژوهش روزنامه جوان؛

بررسی دلایل و علل تمایل ایرانیان به مصرف کالای خارجی منتشر شد

«کتاب بررسی دلایل و علل تمایل ایرانیان به مصرف کالای خارجی» توسط مرکز پژوهش روزنامه جوان منتشر شد.
کد خبر : 318710

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، با وجود تأکیدات مستمر رهبر معظم انقلاب، اگر چه فرهنگ استفاده از کالای داخلی نسبت به سال‌های گذشته تقویت شده، اما هنوز این فرهنگ به خوبی رواج نیافته و بخش زیادی از جامعه با منطق‌های مختلف کالاهای خارجی را بر کالای داخلی ترجیح می‌دهند.بسیاری تنها دلیل این گونه رفتار را کیفیت پایین محصولات داخلی در مقایسه با محصولات خارجی می‌دانند، امّا بررسی‌ها نشان می‌دهد کیفیت، تنها دلیل تمایل مصرف‌کنندگان به کالای خارجی نیست و دلیل دیگری نیز در این امر دخیل است.


کتاب «بررسی دلایل و علل تمایل ایرانیان به مصرف کالای خارجی» که توسط مرکز پژوهش روزنامه جوان تدوین شده است، در پی واکاوی این موضوع در قالبی علمی است. آن‌گونه که در مقدمه این کتاب آمده، این اثر پژوهشی در دی 1396 کلید خورده و پس از مطالعه بیش از 2 هزار صفحه مقاله و کتاب، پرسشنامه اولیه آن طراحی و در اسفند 1396 پس از مشورت با اساتید مرتبط و متخصص، نهایی شده است. سپس این پرسشنامه بر‌اساس روش‌های مرسوم در مطالعات جامعه‌شناختی در مراکز استان‌های تهران، اصفهان، کرمان، آذربایجان‌شرقی، خراسان رضوی، مازندران، سیستان‌و‌بلوچستان، کردستان و خوزستان که دارای قومیت‌ها و رده فرهنگی‌های متفاوت هستند توزیع و تکمیل گردید. در نهایت پس از تحلیل بیش از 3 هزار و 400 پرسشنامه در نرم‌افزار SPSS نتایج حاصله در این قالب مهیا گردید.


این اثر پژوهشی در چهار بخش تدوین شده است که بخش اول آن با عنوان اقتصاد مقاومتی نسخه‌ای شفابخش، به الزامات اقتصاد مقاومتی و وظایف مردم و مسئولان در راستای حمایت از تولید ملی و اقتصاد مقاومتی می‌پردازد.


در بخش دوم که بیشتر جنبه نظری و تاریخی دارد، تاریخچه و الگوهای مصرف در سایه نظریات فرهنگی مورد بررسی قرار گرفته است.


بخش سوم کتاب وارد محتوای اصلی پژوهش شده و رفتار مصرف‌کننده را با معیارها و متغیرهای علمی و در قالب نمودارها و تقسیم‌بندی‌های آماری واکاوی می‌کند. متغیر‌هایی همچون تمایل به مصرف کالای خارجی به تفکیک جنسیت، وضعیت تأهل، میزان تقید به دستورات دینی، میزان تحصیلات، درآمد و میزان اطلاع از اقتصاد مقاومتی در جامعه هدف مورد بررسی قرار می‌گیرد. بخش چهارم هم شامل جمع‌بندی نتایج به تفکیک متغیرهاست. این کتاب می‌تواند منبعی مورد توجه برای اساتید، پژوهشگران و دانشجویان رشته اقتصاد و جامعه‌شناسی و همچنین اهالی رسانه باشد.


کتاب بررسی دلایل و علل تمایل ایرانیان به صرف کالاهای خارجی در 304 صفحه به تازگی و در پاییز1397 توسط مرکز پژوهش روزنامه جوان منتشر شده است. علاقه‌مندان به دریافت این اثر می‌توانند با شماره 88498476 تماس گرفته و یا به نشانی تهران، خیابان شهید مطهری، نبش میرزای شیرازی، پلاک 384 مراجعه نمایند.


 انتهای پیام/4072/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر