سود فیلترینگ تلگرام در جیب شرکتهای ارائه اینترنت!
به گزارش گروه رسانههای دیگر خبرگزاری آنا، بررسیهای صورت گرفته در مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) گویای آن است که با وجود فیلترینگ، همچنان بیش از ۴۷ درصد کاربران از تلگرام استفاده میکنند و در ماههای گذشته میزان استفاده از شبکههای اجتماعی داخلی کاهش چشمگیری داشته است.
بر اساس نتایج این نظرسنجی در حال حاضر و با گذشت حدود پنج ماه از فیلتر تلگرام ۴۷.۳ درصد از کل پاسخگویان اعلام کردهاند همچنان از تلگرام استفاده میکنند که این عدد نسبت به خرداد ماه تقریباً ثابت مانده است؛ بر اساس نتایج این نظرسنجی زنان و مردان تقریباً به یک میزان از تلگرام استفاده میکنند.
از طرف دیگر طبق اعلام پلیس فتا، بین 10 تا 12 میلیون ایرانی از فیلترشکن استفاده میکنند؛ به نظر میرسد اکثر این کاربران برای دسترسی به تلگرام مجبور شدهاند فیلترینگ را دور بزنند. با کنار هم قرار دادن این دو موضوع میتوان نتیجه گرفت که فیلترینگ تلگرام بر خلاف انتظارات چندان موفق نبوده است اما سؤال اینجاست که آیا استفاده از فیلترشکنها، تأثیری در افزایش مصرف حجم اینترنت خریداری شده توسط کاربران و در نتیجه سود شرکتهای ارائه اینترنت داشته است یا خیر؟
حمیدرضا عابدینی، کارشناس آی.تی در خصوص این پرسش گفت: در مورد فیلترشکنها و تأثیر آنها بر روی حجم مصرفی اینترنت لازم است نخست این نکته ذکر شود که فیلترشکنها با توجه به فرایند رمزنگاری و همینطور قرارگرفتن به شکل یک واسط بین سیستم شما با سرور مقصد باعث مصرف بیشتر حجم میشوند.
عابدینی با بیان اینکه در نگاه اول این افزایش مصرف چندان محسوس به نظر نمیرسد افزود: با این حال به تناسب نوع رمزنگاری و فرایند مربوط به هر فیلترشکن، این افزایش مصرف متغیر بوده و در برخی ابزارها کمتر و در برخی بیشتر است.
وی خاطرنشان کرد: نکته جالبتر اینکه حتی اگر سیستم شما (فرضاً موبایل شما) تنها به فیلترشکن متصل باشد و هیچگونه استفادهای از اینترنت مثل چک کردن شبکههای مجازی و کار با مرورگر و... صورت نگیرد با این حال از حجم اینترنت به مراتب استفاده بیشتری میشود تا حالت عادی و بدون استفاده با فیلترشکن. بنابراین در حالت کلی و نگاه اجماعی به موضوع (با توجه به آمار ارائه شده از کاربران و استفاده 10 تا 12 میلیون ایرانی از فیلترشکن) میبینیم که این قبیل ابزارها به نوعی میتوانند به اپراتورها و خدماتدهندگان اینترنت سودرسانی داشته باشند.
عابدینی اعلام کرد: با توجه به تعداد بالای نصب این ابزارها طبیعتاً نمیتوان گفت که میزان این سود کم و ناچیز است.
پیش از این محمدجواد آذری، وزیر ارتباطات در برنامه دست خط گفته بود: یکی از پیام رسانها ادعا داشت که میتواند به ۲۰ میلیون نفر خدمات دهد؛ این حرف حرفی تبلیغاتی بود و با واقعیت همخوانی نداشت و وقتی نتوانستند تقصیر را بر گردن وزارت ارتباطات انداختند.
وی با بیان اینکه هاتگرام و تلگرام بنا بر تصمیم مرکز ملی فضای مجازی و برای دوره گذار از فیلترینگ تلگرام به فعالیت خود ادامه دادند، افزوده ما در دی ماه ۹۶ در اطلاعیهای رسمی اعلام کردیم که امنیت نسخههای غیررسمی تلگرام را تایید نمیکنیم.
جهرمی اضافه کرده در برابر تهدید بینالمللی قرار گرفتهایم و نمیتوان گفت بدون ارتباط با دنیا فقط با خودمان ارتباط داشته باشیم بلکه نگاهمان باید درونگرا و همزمان بروننگر باشد. من مسئول بستن این شبکهها نیستم و خدماتدهندگان دسترسی، بنا به حکم قضایی، موظف به بستن شبکههای فضای مجازی هستند.
منبع: ایسنا
انتهای پیام/4028
انتهای پیام/