صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۰۸ - ۲۲ مهر ۱۳۹۷
مدیر کل تربیت‌بدنی دانشگاه پیام‌نور مطرح کرد:

توسعه ورزش همگانی در گرو جدی گرفتن ورزش در مدارس

مدیر کل تربیت‌بدنی دانشگاه پیام نور گفت: متأسفانه افرادی که برای آموزش ورزش در مدارس ابتدایی به کار گرفته می‌شوند که توانایی و آشنایی نسبت به فعالیت‌های ورزشی ندارند.
کد خبر : 317881

عبدالمهدی نصیرزاده در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا با بیان اینکه آموزش‌وپرورش حلقه مفقوده توسعه ورزش در کشور است، اظهار کرد: بر اساس تحقیقات صورت‌گرفته علت عدم مشارکت مردم در فعالیت‌های ورزشی، عدم آشنایی افراد در مهارت‌های ورزشی است.


وی خاطرنشان کرد: در کشورهای توسعه‌یافته میزان مشارکت مردم در ورزش‌های همگانی بیش از 60 درصد جمعیت کشور است. در این کشورها ورزش همگانی از مدارس آغاز شده است. در فرانسه دانش‌آموزان برای ورود به مرحله بعدی نظام آموزشی موظف به یادگیری مهارت‌های چهارگانۀ شنا -کرال پشت، کرال سینه، قورباغه و پروانه- هستند. در کشور ما چند درصد از دانش‌آموزان که هیچ، اکثر دانشجویان ما نیز شنا کردن بلد نیستند!


مدیرکل تربیت‌بدنی دانشگاه پیام‌نور در ادامه با اشاره به پایین بودن سطح فرهنگ ورزشی مردم کشورمان، افزود: تغییر در فرهنگ بسیار سخت و زمان‌بر است، برای تغییر اوضاع موجود باید از بالا بردن سطح دانش و نگرش مردم شروع کنیم. این موضوع نیز باید از آموزش پرورش آغاز شود.


نصیرزاده در ادامه تصریح کرد: باید در مدارس ابتدایی نخبه‌ترین مربیان و معلمان ورزش به کار گرفته شوند. آموزش فعالیت‌های ورزشی در سنین پایه نیاز به مربی و معلم متخصص دارد. این در حالی است که متأسفانه افرادی  برای آموزش ورزش در مدارس ابتدایی به کار گرفته می‌شوند که توانایی و آشنایی نسبت به فعالیت‌های ورزشی ندارند. همین امر موجب می‌شود دانش‌آموزان از شرکت در فعالیت‌های ورزشی و آموزش فعالیت‌های بدنی استقبال نکنند و چرخه ارتقای فرهنگ ورزشی کشور در حلقه اول مسکوت بماند.


وی ادامه داد: در بیست و نهمین یونیورسیاد دانشجویان در کشور چین تایپه شاهد بودم اکثر دانشجویان شرکت‌کننده کشور فنلاند و آلمان به‌عنوان مربیان مدارس در مناطق خود فعالیت می‌کردند و می‌گفتند استخدام در سیستم آموزشی از سخت‌ترین مراحل جذب است و از همه سخت‌تر جذب به‌عنوان مربیان ورزشی (معلمان ورزش مدارس) آن کشورها عنوان کردند.


مدیر کل تربیت‌بدنی دانشگاه پیام‌نور با بیان اینکه یک دستگاه را نمی‌توان متولی افزایش مشارکت مردم در فعالیت‌های ورزشی دانست، بیان کرد: دستگاه‌های وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت علوم ورزش و جوانان می‌توانند نقش اثرگذارتری نسبت به سایر دستگاه‌ها داشته باشند.


این پژوهشگر ورزش همگانی ادامه داد: در حال حاضر میزان مشارکت مردم کشورمان در ورزش‌های همگانی بیش از ۲۰ درصد عنوان‌ شده است که در صورت واقعی بودن این آمار، با کشورهای توسعه‌یافته بسیار فاصله‌ داریم. امروزه میزان مشارکت مردم هر کشور در فعالیت‌های بدنی یکی از شاخص‌های کلیدی توسعه‌یافتگی آن کشور لحاظ می‌شود.


نصیرزاده برای بهبود اوضاع و افزایش مشارکت مردم در ورزش همگانی گفت: مسئولان با تشکیل ستاد و تقسیم وظایف بین کلیه دستگاه‌های اجرایی کشور باید نسبت به افزایش مشارکت مردم کشور در فعالیت‌های ورزش گام بردارند.


انتهای پیام/4084/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر