صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۱۸ - ۲۱ مهر ۱۳۹۷
اینترنت صاحب اصلی وقت دانشجویان؛

ساعت‌هایی که پای کنجکاوی هدر می‌رود

اینترنت صاحب اصلی وقت آزاد نوجوانان و جوانان در جامعه کنونی است؛ آن‌ها در طول روز به کرات گوشی موبایل خود را چک می‌کنند در حالی‌که منتظر هیچ پیامی نیستند.
کد خبر : 317580

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، امروزه اینترنت، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به جزئی جدایی‌ناپذیر از زندگی مردم جهان تبدیل شده‌اند؛ تا جاییکه حوادث ناگوار متعددی در طی این سال‌ها بر اثر سرگرم بودن افراد در فضای مجازی رخ داده است.


در جامعه کنونی، اینترنت صاحب اصلی وقت آزاد نوجوانان و جوانان است؛ آن‌ها در طول روز به کرات گوشی موبایل خود را چک می‌کنند در حالی‌که منتظر هیچ پیامی نیستند.


گزارش‌های منتشر شده از بررسی‌های اخیر کارشناسان علوم ارتباطات حاکی از آن بود، هر فرد به طور تقریبی دست کم صد مرتبه در طول روز گوشی تلفن همراه خود را چک می‌کند که تنها عامل محرک آن‌ها فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی است. 


کارشناسان تحصیلی دانشگاه‌ها باور دارند، دسترسی به منابع اطلاعاتی و یافته‌های علمی، اشتراک دانش، ارتباط‌های علمی بین دانشمندان، آموزش از راه دور، دسترسی به کتابخانه‌های مجازی و مواردی دیگر از طریق اینترنت باعث شده است که این شبکه بیش از آنچه در ابتدا تصور می‌رفت، میان دانشجویان محبوب شود. 


اما آمارها تصورات کارشناسان تحصیلی را نقض می‌کند و نشان می‌دهد، جز تعدادی معدود، مابقی دانشجویان از اینترنت تنها برای سرگرمی در فضای مجازی استفاده می‌کنند.


در زیر به بررسی میزان استفاده دانشجویان از فضای مجازی می‌پردازیم و اینکه آن‌ها از فضای اینترنت تا چه میزان برای مطالعه استفاده می‌کنند:


1. استرالیا


* 10 ساعت اختصاصی برای اینترنت


براساس اطلاعاتی که وسط سایت «smartcompany» منتشر شده است، هر دانشجوی استرالیایی به‌طور متوسط 10 ساعت و 24 دقیقه از وقت روزانه خود را برای استفاده از اینترنت هدر می‌دهد. 


تازه‌ترین گزارش دیجیتال استرالیا نشان می‌دهد، دانشجویان از روش‌های مختلفی وارد فضای اینترنت می‌شوند؛  بیشترین دستگاهی که آن‌ها برای اتصال به فضای نت از آن استفاده می‌کنند، گوشی موبایل است.  تبلت و لپ‌تاپ نیز در رده‌های بعدی استفاده برای نت قرار دارند. 


*  چک کردن تلفن همراه؛ اولویت صبحگاهی


داده‌های به دست آمده از یک نظرسنجی که توسط ««smartcompany» صورت گرفته، بیانگر آن است که چک کردن تلفن همراه اولین اقدامی‌ست که دانشجویان به محض بیدار شدن از خواب انجام می‌دهند.


* رسانه‌های اجتماعی اولویت اول


دانشجویان طی پرسش و پاسخ اظهار داشتند، تمایل آن‌ها برای دیدار حضوری با دوستان و آشنایان خود به شدت کاهش یافته و ترجیح می‌دهند تنها در فضای مجازی جویای احوال یکدیگر باشند.


* ارائه 10 گیگ رایگان برای دانلود مطالب علمی


براساس آنچه که سایت «its.uq.edu.au» مدعی شده است، دانشگاه‌های استرالیا به هر دانشجو ماهانه 10 گیگ اینترنت رایگان ارائه می‌کنند تا صرف دانلود مطالب علمی و آموزشی شود.


بررسی‌‌ها نشان داده است، دانشجویان تنها حدود 4 گیگ از اینترنت تعیین شده را برای مطالب علمی و پژوهشی خود استفاده می‌کنند و مابقی صرف چرخیدن در فضای مجازی می‌شود.


* استفاده دو برابری دانشجویان دختر از فضای مجازی


آمارها نشان داده است، دانشجویان دختر دو برابر بیشتر از دانشجویان پسر در فضای مجازی حضور دارند؛ آن‌ها همچنین بیش از پسران از اینترنت برای مطالب علمی و آموزشی بهره می‌برند.


2. انگلیس


*رسانه‌های اجتماعی محبوب دانشجویان


براساس نتایج به دست آمده از یک نظرسنجی که توسط موسسه «pew» صورت گرفته، رسانه‌های اجتماعی بیش از هر گروه دیگری میان دانشجویان محبوب هستند.


کارشناسان علوم ارتباطات می‌گویند: «در میان همه چیز، یک چیز روشن است؛ رسانه‌های اجتماعی در تمام اشکال آن قطعاً تبدیل به بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی دانشجویان کالج و حتی نسل جوان‌تر شده‌اند».


* اینترنت سرگرمی بیش از 90 درصد دانشجویان


براساس داده‌هایی که توسط سایت «modolabs» منتشر شده است، بیش از 90 درصد دانشجویان انگلیسی به شکل مداوم از اینترنت استفاده می‌کنند.


* افزایش 78 درصدی میزان استفاده از اینترنت


آمار و ارقام منتشر شده از سوی پایگاه‌های علوم ارتباطی بیانگر آن است، میزان استفاده از اینترنت میان دانشجویان از سال 2005 تا پایان سال 2017 با بیش از 78 درصد رشد مواجه بوده است.


در سال 2005، تنها 12 درصد از دانشجویان از اینترنت استفاده می‌کردند و این آمار در حال حاضر به بیش از 90 درصد افزایش یافته است.


* توییتر؛ شبکه اجتماعی محبوب دانشجویان


براساس اطلاعات به دست آمده از یک نظرسنجی، شبکه اجتماعی توئیتر انتخاب اول دانشجویان است؛ اولویت بعدی آن‌ها اینستاگرام است و بسیاری از آن‌ها از زمانی که استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام رواج یافته به اکانت فیس‌بوک خود سر نزده‌اند.


* 257 دقیقه حداقل زمانی که در اینترنت هدر می‌رود 


پژوهشگران دانشگاه آکسفورد طی مطالعات خود دریافتند، دانشجویان حداقل 257 دقیقه از زمان خود را در اینترنت به هدر می‌دهند.


آن‌ها تأکید کرده‌اند، این زمان جدا از زمان‌هایی است که دانشجویان به دنبال مطالب علمی در فضای نت هستند. 


* افزایش مهارت‌ها با ارتباطات دیجیتال


براساس آنچه که تلگراف منتشر کرده است، محققان می‌گویند که ارتباطات دیجیتال می‌تواند خلاقیت، مهارت‌های ارتباطی و توسعه را افزایش دهد به شرطی که از آن‌ها درست استفاده شود.


* انقباض مغز با حضور بی‌اندازه در فضای نت


محققان چینی در تازه‌ترین پژوهش‌های خود دریافتند،  استفاده بیش از حد از اینترنت منجر به انقباض مغز می‌شود؛ این وضعیت «سندرم روی صفحه نمایش الکترونیکی» نامیده می‌شود.


* استفاده مداوم از تلفن همراه در کلاس درس


دیلی‌میل نوشته است، دانشجویان حداقل 20 دقیقه از زمان یک کلاس یک ساعت و نیم را پای گوشی هدر می‌هند.


9 دانشجو از هر 10 دانشجو، در یک نظرسنجی اعلام کردند که چت کردن بیشترین زمان آن‌ها را می‌گیرد و تنها عامل حواس‌پرتی آن‌ها در کلاس درس است.


* رسانه‌های اجتماعی عامل هر دردسر دانشجویی


مطالعات صورت گرفته توسط کالج روزنامه نگاری و ارتباطات جمعی در دانشگاه نبراسکا-لینکلن و منتشر شده در مجله رسانه‌های آموزشی بیانگر آن است، فعالیت‌هایی مانند ارسال پیامک، ایمیل، چک کردن رسانه‌های اجتماعی و گشت‌و‌گذار در شبکه‌های اجتماعی مانع از تمرکز دانشجویان در کلاس درس می‌شود.


3. آمریکا


*  6 ساعت حداقل زمان صرف شده در اینترنت


براساس اطلاعاتی که در سایت «emarketer» منتشر شده است،  دانشجویان کالج حداقل 6 ساعت از زمان خود را در فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی می‌گذرانند.


* اینستاگرام محبوب‌ترین شبکه اجتماعی دانشجویان


سایت «statista» در تازه‌ترین گزارش خود که در سال 2018 منتشر شد، دانشجویان آمریکایی را در صدر کاربران اینستاگرامی اعلام کرد.


برهمین اساس، استفاده از اینستاگرام در ایالات متحده آمریکا بیش از دیگر کشورهای جهان طرفدار دارد؛ فیس‌بوک انتخاب بعدی دانشجویان برای پرسه در فضای مجازی است.


* چهار الی پنج ساعت تنها برای فیس‌بوک 


داده‌های منتشر شده در سایت «emarketer» بیانگر آن است که دانشجویان به‌طور میانگین 4 الی 5 ساعت از وقت روزانه خود را برای چرخیدن در فیس‌بوک اختصاص می‌دهند.


* 92 درصد دانشجویان کاربر شبکه‌های اجتماعی


کارشناسان علوم ارتباطات گفته‌اند: بیش از 92 درصد دانشجویان در شبکه‌های اجتماعی متعددی نظیر فیس‌بوک، اینستاگرام و توئیتر عضو هستند.


* 45 دقیقه تنها وقتی که صرف آموزش و پژوهش می‌شود 


آمار منتشر شده از سوی وزارت آموزش عالی حاکی از آن است، دانشجویان به طور متوسط 45 دقیقه در روز را به جستجوی مطالب علمی و آموزشی در مرورگرها اختصاص می‌دهند؛ با احتساب این 45 دقیقه، میزان استفاده دانشجویان آمریکایی از فضای نت به حدود هفت ساعت در روز می‌رسد.


4. ایتالیا


* هفت ساعت سهم روزانه هر دانشجو از فضای مجازی


براساس اعلام آموزش عالی ایتالیا به نقل از سایت «statista»، دانشجویان این کشور به طور متوسط روزانه هفت ساعت در فضای مجازی حضور دارند؛ قسمت عمده این زمان به چت کردن در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرد.


* یوتیوب محبوب‌تر از هر شبکه‌ای


داده‌های وزارت ارتباطات نشان می‌دهد، یوتیوب انتخاب اول دانشجویان ایتالیایی برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی است؛ اینستاگرام در رتبه بعدی یوتیوب  قرار دارد.


* یک ساعت پرسه زنی مختص جستجوی مطالب علمی


ارقام منتشر شده از سوی وبسایت «blogs.ucl.ac.u» حاکی از آن است، دانشجویان حدود یک ساعت و 15 دقیقه از زمان خود در نت را به پرسش و پاسخ علمی و پژوهشی اختصاص می‌دهند.


* اختلال خواب؛ سهم دانشجویان از فضای مجازی


مؤسسه سلامت ایتالیا طی یک بررسی صورت گرفته، اعلام کرد: بیش از 65 درصد دانشجویان این کشور به دلیل استفاده مداوم از تلفن همراه در رختخواب، دچار اختلال خواب هستند که سلامت روان آن‌ها را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.


منبع: فارس


انتهای پیام/4028


انتهای پیام/

ارسال نظر