صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۵:۰۰ - ۱۱ مهر ۱۳۹۷
کارشناس مسائل سیاسی:

کاهش سود بانکی عامل هجوم مردم به بازار است

سفیر سابق ایران در مکزیک، یکی از دلایل هجوم مردم برای خرید مایحتاج را کاهش سود بانکی به 10 درصد اعلام کرد و گفت: این امر سبب شده تا مردم پول‌های خود را از بانک‌ها خارج و در جای دیگری سرمایه گذاری کنند.
کد خبر : 315046

محمدحسین قدیری ابیانه در گفتگو با خبرنگار حوزه احزاب گروه سیاسی خبرگزاری آنا درباره به هم ریختگی بازار گفت: چون نقدینگی دست مردم زیاد است و نگران آینده هستند سعی می‌کنند حتی اقلامی را هم که نیاز ندارند، احتکار کنند.

وی به تبلیغ برخی بانک‌ها برای سود بیشتر اشاره کرد و افزود: چون بانک‌های خصوصی برای جذب نقدینگی وعده سودهای بیشتر از بانک‌های دولتی دادند، توانستند 70 درصد نقدینگی موجود در بانک‌ها را به خود اختصاص دهند و خود این موضوع به یک بحران اقتصادی و ورشکستگی در شرایط رکود تبدیل شده است.

سفیر سابق ایران در مکزیک با اشاره به وضع نابسامان فعلی اقتصادی به‌ویژه افزایش قیمت‌ها در بازار گفت: اکثریت مردم و کارخانه‌ها محتکر شده‌اند.

این کارشناس مسائل سیاسی یکی از دلایل هجوم مردم برای خرید مایحتاج را کاهش سود بانکی به 10 درصد اعلام کرد و افزود: این امر سبب شده تا مردم پول‌های خود را از بانک‌ها خارج و در جای دیگری سرمایه‌گذاری کنند.

قدیری ابیانه، کاهش ارزش پول ملی و افزایش قیمت ارز نسبت به ریال را از دیگر معضلات دانست و تصریح کرد: کاهش ارزش پول ملی باعث می‌شود امکان انجام سفرهای تفریحی در خارج کاهش یابد و این به نفع اقتصاد کشور است اما دولت با دادن ارز به مسافران عازم خارج، عملاً آثار مثبت آن را خنثی کرده است.

کارشناس مسائل سیاسی اضافه کرد: اگر تدابیری اندیشیده شود که نقدینگی موجود نزد مردم به سمت تولید حرکت کند، می‌توان از آن استفاده مطلوب کرد؛ اما قوانین کار در کشور به نحوی است که افراد ترجیح می‌دهند وارد عرصه تولید و کار با نیروهای کشور نشوند. معتقدم یک موج گرانی دیگر در راه است بنابراین با کاهش ارزش ریال، دیگر کار برای افغان‌های موجود در کشورمان به‌صرفه نیست؛ بنابراین موج بازگشت به کشورشان یا به کشورهای دیگر مدتی است که آغاز شده است. آنان حتی می‌توانند با کار در کشور خودشان درآمدی بیش از کار در ایران کسب کنند.

سفیر سابق ایران در مکزیک افزود: مهاجرت افاغنه باعث می‌شود تا تولید لطمه ببیند و یا اگر ایرانیان جایگزین آنان می‌شوند، نه به اندازه آنان کار می‌کنند و نه به میزان حقوقی که افغان‌ها می‌گیرند، رضایت می‌دهند و از آنجا که مزد نیروی کار با توجه به اندازه کار انجام شده بخشی از هزینه تمام‌شده هر کالا و محصول و خدمت را تشکیل می‌دهد در صورت مهاجرت آنان شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

قدیری ابیانه با اشاره به اینکه رفتن افغان‌ها از ایران را فرصتی  است برای کسانی‌که همیشه وجود افغان‌ها را دلیل نبود فرصت شغلی ایرانیان اعلام می‌کردند، گفت: جای سوال دارد آیا جوانان ایرانی حاضرند تن به کارهایی بدهند که افغان‌ها انجام می‌دادند؟ متأسفانه رسانه‌های ما فرهنگ کار در کشور را تضعیف کرده‌اند و این یک معضل بزرگ کشور است.

انتهای پیام/4079/ن

انتهای پیام/

برچسب ها: بانک پول گرانی
ارسال نظر
نظرات بینندگان 0 نظر
ناشناس
14:47 - 1397/07/12
عامل بدبختی ملت ایران دزدی و حرام خوری‌های کلان آقایان و آقازاده‌هایشان است نه چیز دیگری ۰