صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۷:۴۸ - ۰۹ مهر ۱۳۹۷
شمارش معکوس برای رؤسای فدراسیون‌ها آغاز شد؛

بازنشستگان ورزشی به صف شوند/ خانه‌نشینی در انتظار رؤسای فدراسیون‌ها

رؤسای بازنشسته 43 روز فرصت دارند تا طبق قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان، صندلی ریاست خود را به فرد دیگری واگذار کنند.
کد خبر : 314527

به گزارش خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، تاریخ این روزها برای رؤسای بازنشسته به شماره افتاده است. روز 24 شهریور 97 علی لاریجانی رئیس مجلس قانون منع به کارگیری بازنشستگان را برای اجرا به رئیس جمهور ابلاغ کرد و فرصت دو‌ماهه به ارگان‌های دولتی داد تا اگر بازنشسته‌ای در پستی مشغول به کار است هر چه سریع‌تر از سمت خود کنار برود و صندلی خود را به دیگری واگذار کند. 

وزارت ورزش یکی از ارگان‌هایی است که با تصویب و به اجرا درآمدن این قانون تا دو ماه دیگر شاهد تحول عظیمی خواهد بود. اما در این میان تلاش‌ برخی رؤسا برای ماندن در سمت خود نکته قابل توجهی است.

رؤسای بازنشسته چه کسانی هستند؟

تاکنون اسامی 12 رئیس فدراسیون به عنوان بازنشسته مطرح شده است که البته هیچ‌کدام از این‌ اسامی از سوی وزارت ورزش و جوانان به صورت رسمی تأیید نشده است. طبق گفته مدیرکل امور مشترک فدراسیون‌های ورزشی، موضوع بازنشستگی رؤسای فدراسیون‌ها، موضوع شخصی است و تا بررسی نهایی آنها نمی‌توان نام افراد را به عنوان بازنشسته اعلام کرد. با اعلام شروین اسبقیان، وزارت ورزش در حال بررسی مدارک رؤسای فدراسیون‌هاست و تا زمانی که مشخص نشود کدام رئیس فدراسیون این شروط را دارد از آوردن نام آنها به عنوان بازنشسته خودداری می‌کنند.

استثناء یا تلاش برای استثناء شدن؟!

پس از ابلاغ این قانون استثناهایی برای بازنشستگان مشغول به کار در نظر گرفته شده است.‌ طبق قانون فرزندان شهدا، جانبازان بالای 50 درصد و آزادگان  بالای سه سال اسارت مشمول این قانون نمی‌شوند و بازنشستگانی که این شروط را دارند در سمت خود باقی می‌مانند. البته گفتن این نکته خالی از لطف نیست که برخی رؤسا برای ماندن در این راه به ابزاری متوسل شدند که جزء استثناها قائل شوند، اما همانطور که گفتیم وزارت ورزش تاکنون هیچ واکنشی در خصوص این قانون و بعضاً تلاش‌های در حال انجام از سوی برخی رؤسا، نداشته است و به دور از حاشیه در حال بررسی مدارک رؤسای بازنشسته است و طبق گفته اسبقیان تا کمتر از دو هفته دیگر نظر نهایی وزارت را در خصوص  رؤسای  بازنشستگان اعلام می‌کند.

وزارت ورزش برای بازنشستگان چه تدابیری در سر دارد؟

مسعود سلطانی‌فر وزیر ورزش و جوانان در خصوص اجرای شدن این قانون در ورزش کشور گفت: «وزارت ورزش وجوانان ملزم به اجرای قانون است و با اجرای این قانون تغییراتی در برخی فدراسیون‌ها به ‌وجود خواهد آمد. با توجه به این قانون به‌زودی برای برخی فدراسیون‌های ورزشی که رؤسای آنها شامل این قانون می‌شوند سرپرست تعیین می‌کنیم.»

محمدرضا داورزنی هم معاون قهرمانی وزارت ورزش و جوانان در خصوص فعالیت‌ وزارت ورزش در خصوص اجرایی شدن این قانون گفت:‌ «همه دستگاه‌ها ملزم به اجرای قانون هستند و فدراسیون‌ها هم از زمره نهادهای عمومی غیر دولتی هستند که از منابع دولتی استفاده می‌کنند. فدراسیون‌ها هم شامل قانون بازنشستگان خواهند شد. این اتفاق طی یکی دو هفته آینده برای 12 فدراسیونی که رؤسای بازنشسته دارند، اتفاق می‌افتد. برای این فدراسیون‌ها سرپرست تعیین می‌کنیم تا روند برگزاری مجمع‌ها به سرعت برگزار شود.»

خداحافظی رؤسا با صندلی ریاست

با ابلاغ این قانون و پیگیری‌های وزارت ورزش در خصوص اجرایی شدن این قانون به خوبی مشخص است که آنها از شرایط کلیه فدراسیون‌ها آگاه هستند و دقیقاً می‌دانند کدام رئیس فدراسیون باید از صندلی ریاست خود خداحافظی کند و کدام رئیس هم با توجه به استثنائات می‌تواند همچنان در سمت خود ابقا شود، از همین روی جلسات مشترک با آنها برگزار کرده است تا برکناری هر کدام از این رؤسای بازنشسته به دور از تنش و حاشیه و با همکاری خود آنها صورت بگیرد.

تعلیقی در کار نیست

پس از ابلاغ این قانون کلیه رؤسای فدراسیون‌ها در مصاحبه‌های خود اعلام کردند که سرباز نظام جمهوری اسلامی ایران هستند و هر قانونی تصویب شود خود را ملزم به اجرای آن می‌کنند، هر چند در این میان افرادی هم هستند که با وجود این گفته، تصویب و اجرایی شدن این قانون چندان باب میلشان نیست و با بیان اینکه ممکن است فدراسیون مربوطه از سوی فدراسیون‌ جهانی تعلیق شود اجرای این قانون را زیر سؤال بردند. 

آنها با بیان اینکه فدراسیون‌ها نهاد غیردولتی محسوب می‌شوند و دولت‌ها حق دخالت در امور فدراسیون‌ها را ندارند اجرای این قانون را به آینده موکول می‌کنند و به نوعی اجرای این قانون را درست نمی‌دانند. البته مصطفی هاشمی‌طبا رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی در خصوص اجرای این قانون و تعلیق از سوی فدراسیون‌های جهانی به خبرنگار آنا گفت: منشور المپیک به قوانین کلی و عمومی که در دولت‌ها به اجرا درمی‌آید احترام می‌گذارد. به این معنی اگر قانونی در کشور به صورت کلی و عمومی به اجرا دربیاید آنها هم این موضوع را دخالت دولت نمی‌دانند بنابراین تعلیق از سوی فدراسیون‌های جهانی امکان‌پذیر نیست. 

وزارت ورزش مجرم شناخته می‌شود؟

رؤسای بازنشسته، 43 روز دیگر فرصت دارند تا طبق قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان صندلی ریاست خود را به فرد دیگری واگذار کنند. طبیعی است در صورتی که رئیسی از اجرای این قانون سرباز بزند مجرم محسوب می‌شود و‌ با دستور دیوان محاسبات به ذی‌حسابان و مقامات مالی، پرداخت حقوقی به آنها ممنوع می‌شود و امضای این رؤسا هم مسدود می‌شود. 

اما نکته دیگری که نباید غافل از آن شویم، در وزارت ورزش و جوانان هم اسامی برخی بازنشستگان مطرح شده است. گفته می‌شود فریبا محمدیان معاون امور بانوان بازنشسته آموزش و پرورش است و حتی حکم خود را هم دریافت کرده است و به واسطه همین حکم بازنشستگی‌اش بود که از فدراسیون اسکیت رفت هم جزء بازنشستگان محسوب می‌شود اما محمدیان در حال حاضر معاونت امور بانوان را برعهده دارد. محمدرضا داورزنی معاون قهرمانی وزارت ورزش و جوانان هم از بازنشستگان کشوری محسوب می‌شود هر چند که داورزنی در مصاحبه خود عنوان کرده مگر بازنشسته ‌است؟! اما به هر روی انتظار می‌رود، این روزها که صندلی‌های بازنشستگان لرزان است این قانون برای همه ارگان‌ها به اجرا دربیاید و به زودی شاهد تحول عظیمی در وزارت ورزش و فدراسیون‌های ورزشی باشیم.

انتهای پیام/4057/

انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان 0 نظر
مسعود
10:35 - 1397/07/09
ان شاء الله با روی خوش برن و میان را بای جوانترها خالی کنند