صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۶:۳۰ - ۰۸ مهر ۱۳۹۷
عضو هیأت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه :

نابودی دریاچه ارومیه یک فاجعه زیست محیطی است

عضو هیأت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: به‌عنوان عضوی از جامعه دانشگاهی به همراه یکی از همکارانم تصمیم گرفتیم با رکاب زدن از دریاچه ارومیه تا دریاچه وان ترکیه، توجه جامعه دانشگاهی را به موضوع حفظ دریاچه ارومیه جلب کنیم.
کد خبر : 314258

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دو عضو هیأت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه برای دعوت قشر دانشگاهی برای احیای دریاچه ارومیه، مسیر رفت و برگشت از این دریاچه تا دریاچه وان ترکیه به طول ۵۹۶ کیلومتر را با دوچرخه رکاب زدند. 

این اعضای هیأت علمی دوچرخه سوار که به ترتیب مسئولیت اداره کل امور دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و ریاست ستاد رفاهی دانشگاه رازی کرمانشاه را بر عهده دارند، برای افزایش توجه جامعه به وضعیت دریاچه ارومیه، نسبت به این حرکت فرهنگی و ورزشی اقدام کردند.

علی اشرف خزایی در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، گفت: به‌همراه پروفسور علیزاده استادتمام رشته شیمی دانشگاه تهران، سفری ۶ روزه و نمادین از دریاچه سابق ارومیه تا دریاچه وان داشتیم.

عضو هیأت علمی دانشگاه رازی و ریاست ستاد رفاهی دانشگاه رازی کرمانشاه و با تأکید بر اینکه باید دریاچه ارومیه را دریاچه سابق ارومیه نام‌گذاری کنیم، گفت:‌ در سال ۶۵ اولین بار به دریاچه ارومیه سفر کردم اما دریاچه‌ای که در آن سال دیدم با دریاچه‌ای که در سفر اخیر مشاهده کردیم، زمین تا آسمان تفاوت می‌کرد.

                                                      

وی در ادامه افزود: جدای از زیبایی دریاچه باید هشدار داد که از بین رفتن دریاچه ارومیه روی زندگی مردم تبریز اثرات زیادی خواهد داشت، زیرا بادها در این شهر از غرب به شرق می‌وزد و نمک زیادی که بر اثر خشک شدن دریاچه به‌جامانده است، می‌تواند مشکلات زیست‌محیطی جبران‌ناپذیری را در تبریز ایجاد کند. اتفاقی که ما در خوزستان داریم و سال‌هاست مردم این منطقه خاک کشور عراق را تنفس می‌کنند. باید گفت این مشکلات زیست‌محیطی شاید در حال حاضر نمود پیدا نکند، اما در نسل‌های بعد با میلیاردها میلیارد دلار هم نمی‌توان آن را جبران کرد.

خزایی با اشاره به اینکه این تور گردشگری از مرکز تربیت‌بدنی ارومیه آغاز شد، گفت:‌ دریاچه ارومیه در قالب طرح‌های ستاد احیا، قراراست ظرف مدت ۱۰ سال به تراز اکولوژیک خود برسد. این دریاچه از اواسط دهه ۱۳۸۰ شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۸۰ درصد از مساحت آن خشک شد. 

وی در ادامه افزود: از آذربایجان غربی رکاب زدن را شروع کردیم و پس از طی مسیر در دو روز، به دریاچه وان رسیدیم. باورتان نمی‌شود که تفاوت این دریاچه در ایران و وان تا چه اندازه مشهود است. حتی کوه‌هایی که بین کشور ما و کشور ترکیه مشترک هستند نیز، تفاوت ظاهری زیادی دارند. کوه‌ها بدون آتش‌سوزی، بدون زباله و رودخانه‌ها نیز تمیز و زلال اند. دریاچه وان باوجودآنکه ازلحاظ وسعت از دریاچه ارومیه بسیار کوچک‌تر است اما منبع زندگی و شادی مردم شده و حتی زندگی جانوری نیز در اطراف این دریاچه دیده می‌شود. درحالی‌که منبع درآمد اقتصادی تعداد زیادی از مردم نیز شده است و توریست‌های زیادی را جذب کرده است.

                                                           

عضو هیأت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه در ادامه اظهار کرد: وقتی با دوچرخه سفر می‌کنید، می‌توانید اطراف را با دقت بیشتری رصد کنید و این تفاوت فرهنگی که در نگاه به طبیعت ایران و خارج از مرزهای ایران می‌کنیم این واقعیت را نشان می‌دهد که ما در حال نابودی آینده بچه‌هایمان هستیم.

وی با اشاره به اینکه دریاچه ارومیه هفت حوضه آبریز دارد که بر روی همه آن‌ها سد زده‌شده است، ادامه داد: شنیده‌ها حاکی از این است که دو سد از این هفت سد حتی تولید خالص هم ندارند و هیچ مرجع و وزارتخانه‌ای نیز پاسخگوی این آشفته‌بازار نیست. ازآنجاکه ما پیشینه دانشگاهی داشتیم، تصمیم گرفتیم با این سفر حداقل بر روی قشر دانشگاهی تأثیر گذاشته و توجه آن‌ها را به این موضوع مهم جلب کنیم.

خزایی با اشاره به اینکه سفر با دوچرخه از ارومیه تا وان ۶ روز طول کشید، در ادامه افزود: پشتیبان نداشتیم و با هزینه و وسایل شخصی به این سفر رفتیم تا بتوانیم نقش خود را به‌عنوان عضو دانشگاهی حتی هرچند کوچک ایفا کنیم؛ زیرا به نظر ما آنچه مهم است نعمت خدا روی زمین است و نباید فقط به فکر نفت باشیم. نکته‌ای که در این سفر به چشم می‌آمد این بود که در اطراف وان هیچ کشاورزی و هیچ منبعی اجازه زدن چاه عمیق ندارد درحالی‌که در ایران قسمتی از کمبود آب به دلیل چاه‌های عمیقی است که در اطراف دریاچه‌ها و رودخانه‌ها زده‌شده است.

عضو هیأت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه در ادامه تصریح کرد: ما باید بر روی فرهنگ عمومی خودمان کار کنیم. بارها تأکید شده که پراید در کشورمان قربانیان زیادی می‌دهد. قصد تبلیغ این خودرو را ندارم اما همین خودرو و خودروهای مشابه در خارج از ایران نیز وجود دارند اما تا این اندازه فاجعه به بار نمی‌آورند زیرا ما فرهنگ رانندگی را نداریم. 

وی با تأکید بر اینکه این فرهنگ در دانشگاه‌های ما رسوخ پیداکرده است، ادامه داد: در دانشگاه‌ها دانشجویان درس نمی‌خوانند و به نظر من برخی از کلاس‌ها در دانشگاه به کودکستان آدم‌بزرگ‌ها تبدیل‌شده است. من در دانشگاه مبانی روانی اجتماعی را تدریس می‌کنم، درسی که می‌تواند صدها سؤال برای دانشجو در حوزه‌های مختلف ایجاد کند اما متأسفانه باید گفت در چهار سال اخیر، بعد از پایان هر جلسه حتی یک سؤال نیز در کلاس درس مطرح نمی‌شود و این جای تأسف دارد. درواقع دانشجو باید این را بداند که بعد از فارغ‌التحصیل شدن، فارغ‌المطالعه نیست و فارغ‌التحصیلی مقطعی است اما متأسفانه فرهنگ کتاب‌خوانی نیز در بین قشر دانشجو منسوخ‌ شده است و دانشگاه کوچک‌ترین تأثیری در دیدگاه تخصصی دانشجویان ایجاد نمی‌کند.

خزایی با اشاره به اینکه نابودی محیط‌زیست می‌تواند خطرات زیادی را به دنبال داشته باشد، ادامه داد: شاید در حال حاضر کسی متوجه این فاجعه نباشد اما در آینده‌ای نه چندان دور، هزاران هزار میلیارد دلار باید هزینه کرد تا بتوان جلوی فاجعه‌هایی را که نابودی اکوسیستمی مانند دریاچه ارومیه به بار می‌آورد، گرفت. متأسفانه در دریاچه ارومیه عمق عمیق‌ترین قسمت آن یک و نیم متر است درحالی‌که دریاچه وان که فاصله زیادی با این دریاچه ندارد، بیش از ۱۰ متر عمق دارد و قایق‌های تفریحی بزرگ و کشتی بر روی آن تردد می‌کنند.

انتهای پیام/4087/پ

انتهای پیام/

برچسب ها: خبرگزاری آنا
ارسال نظر