صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگو با آنا

امیرکاوه آهنین‌جان: همچنان درگیر یافتن مکان تمرین برای نمایش «در بارانداز» هستیم/ توقع بالا و انگیزه کم علت تغییر بازیگران نمایش است

امیرکاوه آهنین‌جان که قرار است نمایش «در بارانداز» را آبان ماه روی صحنه ببرد، از کمبود حمایت در اختصاص مکان تمرین گلایه کرد.
کد خبر : 31262

امیرکاوه آهنین جان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی آنا گفت: «پیش از این تصمیم داشتم نمایش «اتوبوسی به نام هوس » را در تالار حافظ روی صحنه ببرم. اما به دلیل طولانی شدن پاسخ از سوی مدیران، تصمیم گرفتم نمایش «دربارانداز» را که از کارهای مدنظر برای اجرا بود را روی صحنه ببرم. نمایش «بارانداز» که پیش از این قرار بود شهریور ماه به اجرا در آید به دلیل مشکلات سالن اجرایش به نیمه اول آبان ماه موکول شد.»


وی درباره شکل اجرایی این اثر تصریح کرد: «شکل اجرایی نمایش در ابتدا قرار بود کارگاهی باشد که پس از مدتی تمرین، از شکل کارگاهی خارج شد و دچار تغییراتی در بخش‌های مختلف از جمله بازیگران نمایش شد.»


کارگردان نمایش «در بارانداز» عنوان کرد: «این نمایش برداشتی از فیلم مشهور الیا کازان است که من آن فیلم را دراماتورژی و برای اجرا روی صحنه آماده کرده‌ام. این اثر با تغییر عمده‌ای که در آن ایجاد شده است به اثر دیگری تبدیل شده به طوریکه چندان با فیلم آن قابل مقایسه نیست. از آنجا که هنوز به پایان نمایش نرسیده‌ایم احتمال ایجاد تغییراتی دیگر در نمایش همچنان وجود دارد.»


وی در سخنانش همچنین متذکر شد: «این نمایش به هیچ زمان و مکان خاصی اشاره ندارد، چراکه درون‌مایه آن درباره بشریت است. در اجرای این اثر سعی کرده‌ایم به روز باشیم و این امر را در تمام اجزای نمایش از جمله تمامی دیالوگ‌ها، طراحی صحنه و لباس و یا موسیقی لحاظ کنیم.»


آهنین جان افزود: «موسیقی نمایش تلفیقی از موسیقی‌ شناخته شده‌ و جدید است که توسط بابک میرکریمی آماده خواهد شد و در زمان اجرا به صورت پلی‌بک پخش می‌شود.»


وی در ادامه سخنانش به دلگیری که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشت اشاره کرد و سپس اظهار کرد: «این نمایش از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هیچ سالن و مکان دیگری حمایت نشده است و با وجود این‌که آبان ماه اجرای نمایش آغاز خواهد شد، ما همچنان درگیر تغییر مکان برای تمرین نمایش هستیم. از آنجا که در نمایش «در بارانداز» از بازیگران چهره سینما و تلویزیون استفاده نکرده‌ام نه تئاترشهر، نه تالار محراب و نه تماشاخانه سنگلج از این اثر حمایت نکرده است و تالار حافظ و بنیاد رودکی هم تا اوایل این هفته با ما همکاری نداشتند.»


این هنرمند تئاتر یادآور شد: «با وجود دستور مهدی شفیعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی، هیچ لطفی شامل حال این نمایش نشد تا این‌که از سه روز گذشته به ما اعلام شد می توانیم سه روز در هفته به مدت 2 ساعت در تالار حافظ تمرین داشته باشیم.»


وی درباره شرایط اختصاص سالن به اجرای این اثر بیان کرد: «شرایطی که برای قرارداد این اثر پیشنهاد شد وضعیت نامعقولی بود و به همین دلیل ما بستن قرارداد با چنین شرایطی را نپذیرفتیم. اگرچه مبلغ اجاره سالن نسبت به میزان نجومی که در آغاز امر اعلام شده بود کاهش یافته است، اما ما با رقمی به‌نسبت بالا قرارداد این نمایش را امضا کردیم.»


وی که این اثر نمایشی را با هنرجویان کارگاه آموزشی‌اش به اجرا در می‌آورد درباره سطح توانایی هنرمندان جوان و علاقه‌مند به تئاتر گفت: «ما به دلیل شکل اجرا و شیوه فیزیکال نمایش همچنان مشغول تغییر بازیگر هستیم و سعی داریم تا از بازیگران جوانی که استحقاق دیده شدن دارند بهره ببریم. در کار با جوانان باید بگویم که با برخی از افراد به دلیل کم بودن انرژی و انگیزه در کسب تجربه یک اجرا به مسائلی برمی‌خوریم.»


آهنین جان با تأکید بر این‌که قرار نیست که هیچ بازیگر چهره‌ای در این اثر نمایشی بازی کند ادامه داد: «هنرجویانی که با آنها فرصت معرفی و دیده شدن داده می‌شود اکثراً به‌قدری متوقع هستند که ما ناچار می‌شویم در طول تمرین برخی از افراد را حذف کنیم. کار با نسل جوان بسیار سخت است چراکه این افراد به هیچ چیز معتقد نیستند و به‌جای تمرکز انرژی روی کار و زندگی به دنبال این هستند که همه‌چیز دست به دست هم دهد و این افراد بر روی قله موفقیت بنشینند.»


کارگردان نمایش «در بارانداز» تاکید کرد: «با وجود چنین شرایط امیدوارم انگیزه‌ اولیه‌ام را که ادای دین به زنده‌یاد سمندریان است بتوانم تا لحظه آخر حفظ کنم. همچنین امیدوار هستم تا به دلیل مشکلاتی که در کار با جوانان با آن روبه‌رو شده‌ام مجبور به استفاده از بازیگران چهره سینمایی و تلویزیونی نشوم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر