صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۲۱ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
برای سال تحصیلی جدید؛

دانشجویان قدیمی تجربیاتشان را در اختیار تازه‌واردها قرار می‌دهند

دانشجویان قدیمی به دانشجویان جدید الورود دانشگاه‌ها توصیه می‌کنند که از راهنمایی‌های کارشناسان مراکز مشاوره استفاده کنند و اگر دوست دارند در فعالیت‌های غیر درسی شرکت کنند، می‌توانند در تشکل ها و گروه‌های داخل دانشگاه حضور پیدا کنند.
کد خبر : 312503

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، همیشه می‌گویند کسانی در زندگی موفق‌ترند که از تجربیات دیگران استفاده کرده و خودشان آنها را تکرار نکنند. در دانشگاه نیز همین مسأله حاکم است. دانشجویی می‌تواند موفق عمل کند که از تجربیات دانشجویان قدیمی استفاده کند؛ زیرا آنها از فضای دانشگاه شناخت دارند و می‌توانند تجربه راه‌هایرفته را در اختیار تازه‌واردها قرار دهند.


اکثر دانشجویان غیر بومی هستند. این دانشجویان از خانه و خانواده خود فاصله گرفته‌اند و این تغییر مهم ممکن است آنها را با سختی روبه‌رو کند. دانشجویان قدیمی برای این گروه از همشاگردی‌ها، توصیه‌هایی دارند که خواندن آن خالی از لطف نیست.


بهترین راهنما مرکز مشاوره


محمد رمضان حسینی دانشجوی اتاق عمل دانشگاه ایران نیز در‌این‌‌باره توصیه کرد: تلاش کنید با مشاوره دانشگاه ارتباط خوبی داشته‌باشید، زیرا می‌توانند راهنمایی‌های مفیدی را در این خصوص داشته‌باشند. البته مشکل دیگری را هم که تازه‌واردها با آن روبه‌رو هستند، افزایش حجم درس‌ها و دشوار شدن کتاب‌ها است. باز هم در این مورد به دوستان تازه‌واردمان می‌گوییم که برای جلوگیری از سردرگمی، حتماً با مشاور تحصیلی دانشگاه مسائل را مطرح کنند زیرا او بهتر از هر کس دیگر می‌تواند تازه‌واردها را راهنمایی کند.


در کنار درس مطالعه داشته باشید


امین زارعی دانشجوی دانشکده زبان دانشگاه شهید بهشتی نیز گفت: به دانشجویان جدید توصیه می‌کنم که در کنار کتب درسی، مطالعه آزاد هم داشته‌باشند. در واقع نباید تنها به کتاب‌های درسی اکتفا کرد، در‌واقع جوان باید نیروی جوانی خود را کشف کند و آن را در راه درست قرار دهد.


وی گفت: دانشجو نباید نسبت به مسائل دانشگاه بی‌تفاوت باشد و فقط نظاره‌گر باشد. باید نگاه منتقدانه داشته باشد و در وسط میدان قرار گیرد.


این دانشجو در ادامه افزود: البته این نگاه نقادانه نباید تنها در دانشگاه باشد. دانشجو باید به مسائل روز نیز توجه داشته باشد و تفسیر و تحلیل نسبت به فضای کشورداشته باشد.


زارعی به دوستان تازه‌وارد دانشگاه گفت: مصرف دخانیات و روابط ناصحیح عاطفی می‌توان دانشجو را دچار آسیب‌های جبران‌ناپذیر کند؛ به‌همین دلیل توصیه می‌کنم از این دو گزینه دوری کنند.


برنامه ریزی اساس موفقیت


محدثه خسروی دانشجوی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نیز توصیه کرد: دانشجویان در همه زمینه‌ها باید برنامه‌ریزی داشته باشند. یک دانشجو خصوصاً وقتی برای تحصیل از یک شهر به شهر دیگری رفته باشد، باید برای خودش برنامه‌ریزی داشته باشد تا دچار مشکل نشود. اگر دانشجویان جدید از آن دست افرادی هستند که دوست دارند فعالیت غیر درسی داشته باشند، می‌توانند در کانون‌ها و تشکل‌های دانشگاه بر‌اساس علاقه خود عضو شوند و فعالیت کنند.


وی به تغییر ناگهانی پوشش دانشجویان اشاره کرد و افزود: برخی از دانشجویان در زمان ورود تحت تأثیر برخی از ظواهر قرار می‌گیرند و پوشش خود را تغییر می‌دهند؛ اما باید این را بدانند در دانشگاه آیین و ضوابطی وجود دارد که باید آن را رعایت کرد. بهتر است تحت‌ تأثیر پوشش های نامتعارف قرار نگیریم و خودمان باشیم.


خسروی در خاتمه توصیه کرد: یک موضوعی که در دانشگاه‌ها همه‌گیر شده، این است که دانشجو تنها به فکر پاس‌کردن واحدهای درسی است و تلاشی برای یادگیری نمی‌کند. اما توصیه می‌کنم دوستان تازه‌وارد طوری درس بخوانند که حسرت فرصت از دست رفته را نخورند و دروس را مفهومی یاد بگیرند.


دانشگاه هدف نیست بلکه وسیله است


محمدحسین نجمی دانشجوی کارشناسی ارشد فیزیک نیز در‌این‌باره گفت: زمان کنکور، دانش آموزان دانشگاه را هدف می‌دانند. این اشتباه است. دانشگاه هدف نیست؛ بلکه وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف است. حالا که دانشجو شده‌اید، از این وسیله برای رسیدن به اهداف واقعی استفاده کنید. وی در ادامه افزود: وقتی وارد دانشگاه می‌شوید، مواظب خودتان باشید که پایتان نلغزد.


انتهای پیام/4087/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر