صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۲۱ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۷
گزارش هفتگی "همسایه بورس"/ 5

تالار شیشه‌ای در محاصره شایعات/عوامل صعود خودرویی‌ها و فشار فروش پتروپالایشی‌ها

گزارش این هفته "همسایه بورس" به موضوعاتی نظیر ابهامات ارزی خودرویی‌ها، سبقت بانکی‌ها با شایعات تسعیر ارز و رکوردشکنی‌های ارزش معاملات در گروه فولادی‌ها می‌پردازد.
کد خبر : 312495

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، بسته خبری "همسایه بورس" با هدف ارائه آخرین تغییر و تحولات بازار سرمایه و رویدادهایی که در تصمیم‌ سرمایه‌گذاران بورسی اثرگذار است به صورت هفتگی منتشر خواهد شد.


نام بسته خبری "همسایه بورس" به علت موقعیت نزدیک مکانی خبرگزاری آنا و بورس اوراق بهادار تهران در جنب پل حافظ تهران انتخاب شده است.


* افزایش عمق بازار با افزایش ارزش معاملات


شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در آخرین هفته کاری شهریورماه با رشد 2267 واحد معادل (1.46 درصد) به 157328 واحد رسید.


شاخص کل در هفته گذشته با نوساناتی همراه بود و در گروه‌های فولادی، معدنی و شیمیایی معاملات جانبدارانه معامله‌گران مشهود بود. با به پایان رسیدن شهریورماه، فعالین بازار نیم نگاهی به ارائه گزارشات عملکردی این شرکت‌ها دارند. اما اتفاق مهم هفته گذشته بالا بودن ارزش معاملات بوده است. میانگین حجم ارزش معالات خرد به‌صورت روزانه بیش از یک هزار میلیارد تومان بوده است که نشان از افزایش عمق بازار سهام دارد.


گروه فلزات اساسی


یکی از عوامل رشد شاخص کل بورس اوراق بهادار در هفته‌های اخیر، آزادسازی سقف رقابت برای معاملات محصولات فولادی در بورس کالا و در نتیجه آن، افزایش قیمت سهام شرکت‌های این صنعت در بازار اوراق بهادار بوده است. اما با‌توجه به نزدیک شدن قیمت‌ها در بورس کالا به قیمت‌های واقعی، موجب حذف تقاضاهای کاذب برای محصولات فولادی شده است.


در یک هفته گذشته اکثر نمادهای تولیدکننده محصولات فولادی، در مدار منفی معامله شدند. نمادهای «فملی» و «فباهنر» از گروه تولیدکننده مس نیز با شرایط مشابه هفته را به پایان رساندند. اما نکته قابل توجه در این گروه گردش نقدینگی بسیار بالا بوده است که در این بین می‌توان به نمادهای «فولاد» و «ذوب» با بیشترین ارزش و حجم معاملات اشاره کرد.


در بازارهای جهانی نیز قیمت مس بار دیگر به کانال 6 هزار دلاری بازگشت و قیمت روی نیز به بیش از 2453 دلار رسید که بالاتر از اوج دو هفته گذشته است که می‌توان به کاهش 75 درصدی موجودی انبارهای شانگ‌های طی شش ماه اخیر به‌عنوان عامل اصلی این افزایش قیمت اشاره کرد.


نمادهای «کگل»، «کچاد» و «کنور» از شرکت‌های زیرمجموعه گروه تولیدکننده مواد معدنی در آخرین هفته کاری شهریور‌ماه، منفی مورد معامله قرار گرفتند. شناسایی سود و همچنین انتظار برای ارائه گزارش‌های عملکردی از جمله عوامل افت تقاضا در این گروه بوده است.


گروه پترو پالایشی


به‌زعم حذف سقف رقابت محصولات پتروشیمی در بورس کالا که منجر به رشد قابل‌توجه قیمت محصولات عرضه شده در بازار بورس کالا شد، فضای تسویه اعتباری و همچنین شایعات افزایش نرخ خوراک مجتمع‌های پتروشیمی، موجب اصلاح قیمت نمادهای این گروه در هفته گذشته شده بود. اکثر نمادهای این گروه با فشار فروش و افت حجم، به استقبال هفته پیش‌رو رفتند.


نمادهای گروه پالایشی نیز طی هفته گذشته متعادل دنبال شدند اما نمادهای «شپاس» و «شسپا» از گروه تولید کننده روانکارها در سقف قیمتی خود، صف خرید هفته را به پایان رساندند. قیمت نفت در بازارهای جهانی با‌توجه به کاهش ایندکس دلار و همچنین تحریم‌های آمریکا علیه ایران، در محدوده 80 دلار معامله می‌شد.


گروه خودرو


تمام نمادهای زیر مجموعه گروه خودرو هفته‌ای سبز و پر‌‌تقاضا را پشت سر گذاشتند. هر چند موضوع افزایش قیمت نرخ ارز و همچنین موضوع مواد اولیه در شرایط فعلی برای این گروه نگران‌کننده به‌نظر می‌رسد، اما با این‌وجود اکثر نمادهای این گروه با صف خرید به کار خود خاتمه دادند.


گروه بانکی


نمادهای زیر‌مجموعه بانکی نیز با‌توجه به موضوع تسعیر دارایی‌های ارزی در هفته گذشته در کانون توجه بازار قرار داشتند به‌نحوی که نمادهای «وتجارت» و «وبملت» در روز پایانی هفته بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.


انتهای پیام/خ


انتهای پیام/

ارسال نظر