صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۰۶ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۴
در دیدار با مدیران و رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور

سیدحسن خمینی: شجاعت معلمان در مقابل دستگاه مدیریتی نقطه مثبت آموزش و پرورش است/ برخی شجاعت ایستادن مقابل تخلف دوستان‌شان را ندارند

سیدحسن خمینی گفت: از نقاط مثبت آموزش و پرورش ما در طول تاریخ، شجاعت معلمان در مقابل دستگاه مدیریتی بوده است.
کد خبر : 31226

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی در دیدار با مدیران و رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور در حرم امام خمینی(ره)، با اشاره به اهمیت روحیه شجاعت در امر آموزش و پرورش اظهار کرد: شاید در قیاس با سایر نهادهای دولتی، معلمان از استغناء و شجاعت بیشتری در بیان عقاید و بیان مطالبی که صحیح می‌پندازند، برخوردار بوده‌اند.


عضو هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با ارزشمند خواندن روحیه شجاعت در معلمان گفت: اگر فضای مدیریتی آموزش و پرورش این روحیه را بارور کند تا معلمان بتوانند شجاعانه آنچه را در حوزه‌های اداری، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی می‌اندیشند، بیان کنند. یک معلم شجاع توان تربیت نسل شجاع را دارد. نسلی که وقتی شجاع باشد در مقابل استکبار، استعمار و استحمار می‌ایستد و اتکای امام بزرگوار ما نیز به همین عامل بود.


یادگار امام(ره) افزود: امام عزیز و بزرگوار ما یک معلم شجاع بود که توانست نسلی را شجاع پرورش دهد و با اتکاء به شجاعت آن نسل تصمیم بگیرد. امام شجاعت ایستادگی مقابل شاه، استبداد، استعمار و آمریکا، صدام و شجاعت ایستادگی مقابل حرف متحجران را داشت. بعضی از ما شجاعت ایستادن مقابل خارجی را داریم اما ممکن است در مقابل تخلف دوستان‌مان آن شجاعت را نداشته باشیم.








دانش‌آموز را به گونه‌ای تربیت کنیم که بتواند در مسیر خود پرسشگری کند بنابراین ا فضای آموزش و پرورش و خصوصا فضای کلاس‌های درس باید آمیخته به شجاعت باشد

وی اظهار کرد: امام(ره) یک معلم شجاع بود که نسلی را شجاع پرورش داد، بارور کرد و با اتکاء به شجاعت آنان توانست مقابل سلطه داخلی و خارجی بایستد. در فضای آموزش و پرورش، مدیریت این مجموعه از حیث اخلاقی و دینی موظف است این شجاعت را میان معلمان نهادینه کند. این ویژگی پیش از این هم میان معلمان بوده است و باید آن را پاس داشت و خود معلمان هم نسبت به این مسئله مسئولیت دارند.


هسیدحسن خمینی تأکید کرد: یکی از اموری که دولت حتما باید کمک کند و واقعا در این حوزه نباید هیچ اجحافی صورت گیرد، معیشت معلمان است، زیرا واقعا معلمی که از حیث معیشتی دچار مشکل باشد توان تعلیم و تربیت یک فضای سالم را ندارد.


امر مقدس در علوم وجود ندارد


سیدحسن خمینی با تأکید بر آموزش روحیه شجاعت در کلاس درس گفت: دانش‌آموز، دانشجو و طلبه باید از استاد خود در مرحله اول آزاد‌اندیشی را فرا گیرد؛ زیرا درسی که در آن آزاداندیشی، توانمندی طرح سؤال و پرسشگری وجود نداشته باشد، درس نیست، بلکه صرفا حفظ کردن مطالب است.


وی تأکید کرد: در حوزه علوم امر مقدس وجود ندارد و ما باید با سؤال و پیگیری مجدانه هم طلبه، هم دانشجو و خصوصا دانش‌آموز را -که اصول اساسی را در آن دوران فرا می‌گیرد- به گونه‌ای تربیت کنیم که بتواند در مسیر خود پرسشگری کند. بنابراین فضای آموزش و پرورش و خصوصا فضای کلاس‌های درس باید آمیخته به شجاعت باشد.


وی با اشاره به اهمیت پرسشگری در محیط علمی از نگاه امام راحل اظهار کرد: یکی از اموری که در درس فقه و اصول امام(ره) همه شاگردان ایشان بر آن متفق القول هستند این است که وقتی صحبت‌های امام طولانی می‌شد و کسی سخن نمی‌گفت، ایشان می‌گفتند مگر اینجا مجلس وعظ است؟ اینجا درس است؛ چرا کسی اشکال نمی‌کند و حرف نمی‌زند؟


سیدحسن خمینی افزود: احتمالا امام(ره) این خصلت را از استاد بزرگوارشان آیت الله العظمی شیخ عبدالکریم حائری‌ یزدی گرفته‌ بودند، زیرا مشهور است که می‌گویند یکی از شاگردان مرحوم حائری درس ایشان را تقریر کرده و خدمت‌شان برده بود؛ آیت‌الله حائری به او گفته خیلی خوب نوشته‌ای، اما آیا هیچ نکته‌ای به ذهن خودت نرسید که در جایی اشکال، إن قلت یا حاشیه‌ای را مطرح کنی؟


یادگار امام یادآور شد: یکی از بزرگترین درس‌هایی که در دوره دبیرستان فراگرفتم بُعد شجاعت و اجازه شجاعتی بود که برخی معلمان به دانش آموز می‌دادند. دانش‌آموز حتی اگر در موضوعی که فکر می‌کند، بر خلاف نظم مقرر شده می‌اندیشد باید بتواند کار خود را در چارچوب ضوابط پیش ببرد، این امر البته مقدماتی لازم دارد و اولین مقدمه آن است که شجاعت در میان معلمان بیش از همه وجود داشته باشد.


انتهای پیام/

ارسال نظر