صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۹:۰۵ - ۱۳ شهريور ۱۳۹۷
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی:

رقابت‌پذیر شدن تولیدات داخلی و توسعه پایدار با ورود دانش‌آموختگان در حوزه آموزش‌های مهارتی

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: ورود دانش‌آموختگان در حوزه آموزش‌های مهارتی به بازار کار و بازار تولید، باعث رقابت‌پذیر شدن تولیدات داخلی و توسعه پایدار خواهد شد.
کد خبر : 308965

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، برنامه راهی که آمده‌ایم رادیو گفتگو با موضوع نقش و جایگاه دانشگاه‌های مهارتی در نظام آموزش عالی و اقتصاد کشور و با حضور محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی به روی آنتن رفت.


امید در آغاز با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۵ درصد از دانشجویان کشور، دانشجویان مهارتی هستند، تأکید کرد: این عدد باید تا پایان برنامه ششم توسعه به ۳۰ درصد برسد. در دانشگاه جامع علمی کاربردی و دانشگاه فنی حرفه‌ای کشور بیش از ۹۰ درصد از دانشجویان مهارتی را در اختیارداریم.
وی ادامه داد: هر دو دانشگاه علمی کاربردی و فنی حرفه‌ای کشور ظرفیت تربیت این تعداد نیرو را ایجاد کرده‌اند و دانشگاه علمی کاربردی توان این را دارد که ظرفیت ۳۰ درصد فعلی را افزایش دهد، مشروط بر اینکه متقاضیان به آموزش‌های مهارتی رجوع کنند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی درباره وضعیت کمی این دانشگاه نیز توضیح داد و عنوان کرد: در حال حاضر حدود ۶۰۰ مرکز علمی کاربردی در سراسر کشور داریم و در تمام مناطق کشور بر اساس مزیت‌های منطقه‌ای و برنامه‌های توسعه‌ای آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهیم. به استانداران نیز اعلام کرده‌ایم نیازهای استان را در زمینه آموزش‌های مهارتی خاص تأمین می‌کنیم.


وی به تفاوت توسعه‌ای دانشگاه علمی کاربردی و دانشگاه فنی و حرفه‌ای اشاره کرد و اظهار کرد: توسعه کمی در برنامه‌های دانشگاه جامع علمی کاربردی جایگاهی ندارد زیرا در یک مقطعی توسعه بی‌رویه داشتیم و در حال حاضر در حال محدود کردن دانشگاه هستیم و بیشتر روی ارتقاء کیفی تمرکز کرده‌ایم اما دانشگاه فنی و حرفه‌ای همچنان ظرفیت توسعه کمی دارد.
امید تصریح کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی ظرفیت لازم را برای تأمین نیروهای مهارتی برای اقتصاد دانش‌بنیانی که توسعه پایدار را به ارمغان بیاورد در اختیار دارد. مهم‌ترین رکن تولید قابل‌رقابت در جهان، داشتن نیروی انسانی است که مهارت و دانش داشته باشند و دانشگاه جامع علمی کاربردی در همین راستا هم آموزش می‌دهد و هم مهارت را ارتقاء می‌دهد.
وی افزود: ورود دانش‌آموختگان در حوزه آموزش‌های مهارتی به بازار کار و بازار تولید، باعث رقابت‌پذیر شدن تولیدات داخلی و توسعه پایدار خواهد شد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کشور با بیان اینکه رسانه‌ها به‌ویژه صداوسیما در تشویق مردم به سمت آموزش‌های مهارتی تلاش بیشتری کنند، عنوان کرد: امسال در آزمون سراسری، بیش از ۶۵ درصد از متقاضیان آزمون سراسری در گروه تجربی شرکت کرده بودند یعنی نزدیک به ۶۵۰ هزار نفر دانش‌آموز برای دستیابی به 7 هزار صندلی سه رشته پزشکی تلاش کردند درحالی‌که در آموزش‌های مهارتی هرکسی که فارغ‌التحصیل می‌شود، برای اشتغال آماده‌تر است.


انتهای پیام/


انتهای پیام/

ارسال نظر