دستاوردهای انقلاب اسلامی نیازمند حرکتهای مقایسهای است/ رادیو رسانه زندگی
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا از سازمان صدا و سیما، حمید شاهآبادی در جلسه هماندیشی مدیران و برنامهسازان معاونت صدا در بهار چهل سالگی انقلاب با بیان اینکه باید برنامههایی که امسال در زمینه چهل سالگی انقلاب تولید شده را واکاوی و نقد کرد، گفت: در تولید برنامهها نباید فقط به تولید برنامههایی که شعار انقلاب را تبیین و دستاوردهای انقلاب را معرفی میکنند بسنده کرد، بلکه در سطحی بالاتر باید نیازهای مخاطب و آنچه او امروز میخواهد بداند را شناخت.
وی افزود: علاوه بر آنکه نباید دستاوردها را نادیده گرفت باید دانست که امروز جامعه ما با شبههایی مواجه است.
معاون صدای رسانه ملی رادیو را رسانه زندگی خواند و گفت: رادیو رسانه زندگی است که میتواند سبک زندگی را ساری و جاری کند و اندیشه در کشور را رواج دهد. رادیو در این مدت در کنار مردم چیزی را گفته که برخاسته از دل آنها بوده است.
شاهآبادی با بیان اینکه جامعه سکولار با جامعه اسلامی متفاوت است و مردم باید نقطه تمایز ایندو را بدانند گفت: حاکمیت اسلامی برای اینکه زندگی مبتنی بر دین، اندیشه و عقلانیت شکل بگیرد بسترسازی میکند.
وی بسترسازی در این زمینه را وظیفه حاکمیت دانست و گفت: اگر برنامهسازان اعتقادی به حاکمیت اسلامی و انسانسازی آن نداشته باشند چگونه خواهند توانست برنامه در این زمینه تولید کنند، پس برنامهساز باید به این امر اعتقاد داشته باشد.
شاهآبادی تببین شاخص و مؤلفههای حاکمیت را وظیفه رسانه دانست که باید با زبان هنرمندانه به آن پرداخت.
وی با تأکید بر اینکه باید رادیو باید به این نیازها پاسخ دهد گفت: اگر این مسیر را درک نکنیم آن وقت ناخودآگاه در مسیر ارزشهای سکولار حرکت خواهیم کرد.
معاون صدا افزود: اگر برنامهسازان در این حوزهها شبه و سؤالی دارند باید حل کنند تا بتوانند با گفتمان انقلاب به برنامهسازی در چهلمین سالگرد آن وارد شوند در غیر این صورت با شعار صرف به این کار وارد خواهند شد.
وی با بیان اینکه تا کنون نقش رادیو در این مسیر پر سر و صدا نبوده است، گفت: از زمان تشکیل ستاد چهلمین سالگرد تا کنون 72 برنامه در کنداکتور پخش برنامههای چهلمین سال قرار گرفته که هم از نظر کیفی باید بیشتر شوند و هم برنامههایی با کیفیت که به عنوان برند رادیو در چهلمین سال باشند تولید شوند.
شاهآبادی با اشاره به بخش خدمات و دستاوردهای انقلاب اسلامی اظهار کرد: این بخش نیازمند حرکتهای مقایسهای است که اگر بخواهیم باورپذیری گزارشهای تولیدی را افزایش دهیم، مدیران ستادی بایستی ابزار انجام این کار را ایجاد کرده و کارهای مقایسهای داشته باشند.
معاون صدا با بیان اینکه اگر پیشرفت چهل ساله کشور را با پیشرفت بسیاری از کشورهای پیشرفته در این چهل سال مقایسه کنیم، به نتایج خوبی دست خواهیم یافت گفت: این موضوع را باید برنامهسازان با آوردن شاهد مثال، کارشناسان و به چالش کشیدن موضوعات ثابت کنند.
وی با بیان اینکه باید برای مردم این مسائل تببین شود تا احساس امید کنند، گفت: وقتی میگوییم که جامعه به نشاط اجتماعی نیاز دارد باید به پرسشهای افراد و نگرانیهای آنها پاسخ داده شود تا این امید ایجاد شود.
شاهآبادی با اشاره به جایگاه ایران در منطقه و جهان گفت: در این مباحث ابهاماتی وجود دارد که باید به درستی تبیین شوند.
وی افزود: امروز بدون حضور ایران در دنیا هیچ اتفاقی نمیافتد و رادیو بایستی به این مسائل بپردازد و غرور ملی ناشی از افتخارات بزرگ را منتقل کند.
معاون صدا با اشاره به رویکرد معاونت سیاسی در زمینه ارائه اخبار گفت: این معاونت به عنوان معاونتی خبری میتواند به این افتخارات در قالب خبر و گزارش بپردازد اما کار رادیو فقط اطلاعرسانی نیست و باید این مباحث را برای مخاطب تبیین و بسترسازی کند، تا زمینه پذیرش مخاطب فراهم شود.
وی با بیان اینکه رادیو نباید مأموریت مخاطبمحور خود را فراموش کند، تصریح کرد: نحوه پوششدهی و تبلیغ اثر مهم است ما بهترین حرفها و بسترها را فراهم میکنیم ولی همچنان با میزان اثرگذاری در بستر جامعه فاصله داریم.
معاون صدا بابیان اهمیت شناخت قالبها و ساختارهای مختلف برنامهسازی گفت: باید قالبهای جدید و نو جایگزین ساختارهای کم تنوع و سنتی شود.
شاهآبادی با اشاره به ظرفیت موسیقی در رادیو گفت: استفاده از این ظرفیت با ضعفهایی مواجه است، در حالی که گنجینهای عظیم از موسیقی داریم و باید از آن برای جذابیت در برنامهسازی استفاده کنیم.
وی با تأکید بر تولید برنامههای فاخر برای چهلمین سال انقلاب اسلامی گفت: در این زمینه باید از نویسندگان درجه یک بهره برد و نباید فقط به بضاعت نویسندگان رادیو اکتفا کرد، بلکه باید از ظرفیت کشور در این زمینه بایستی استفاده کرد.
معاون صدا از مدیران و برنامهسازان رادیو خواست با تشکیل گروههای فکری برنامههای تولید شده را به طور مستمر و منظم نقد و بررسی کنند تا قطعات منتخب از رسانه ملی پخش شده و جریانسازی انقلاب در برنامهها ساری و جاری شود.
وی خاطر نشان کرد: برای ایجاد حال و هوای چهل سالگی انقلاب در کشور باید برنامههای رادیو رنگ و لعاب چهل سالگی بگیرد که در این زمینه میتوان از ظرفیتهای شهرداری و دستگاههای فرهنگی دیگر برای اجرای برنامهها بهره برد.
شاهآبادی از برنامهسازان و مدیران رادیو خواست تا محتواهای آماده شده در زمینه الزامات برنامهسازی و برنامهریزیهایی که باید به انجام برسد و همچنین محتوای آرشیوی که در قالب لوح فشرده گردآوری شده را مطالعه کنند و از آن در برنامههایشان بهره ببرند.
علیرضا حبیبی دبیر ستاد نکوداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب در معاونت صدا نیز در این مراسم از سه رویکرد این معاونت در تولید که رویکرد «دستاوردها»، «خدمات» و «پیشرفتها» است سخن گفت و گزارشی از انچه تا کنون تولید و در کنداکتور برنامههای رادیو قرار گرفته است ارائه داد.
حسین امانلو مسئول جنبش مردمی چهلمین سال انقلاب نیز که از مهمانان این هماندیشی بود با اعلام اینکه تولیدات و محورهای ارائه شده در ستاد نکوداشت چهلمین سال انقلاب اسلامی در اختیار برنامهسازان قرار گرفته است گفت: این محورها باید تبدیل به محصولی شود که جوانانی که انقلاب را ندیدهاند متوجه خدمات انقلاب شوند و بدانند که در چه حوزههایی پیشرفت کردهایم.
در پایان این مراسم از دو کتاب "رادیو در بهار چهل سالگی انقلاب" و "طراحی تولیدات برنامهها" و 14 عنوان لوح فشرده از مجموعه فعالیتها و تولیدات شبکههای رادیویی با موضوعات آثار نمایشی، معرفی شخصیتها، مناسبتهای ویژه، بستههای رادیویی، گزیده بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی، رجال پهلوی و ... رونمایی شد.
انتهای پیام/4072/
انتهای پیام/