صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۲:۰۱ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۷
پلیس فتا اعلام کرد؛

8 راه برای شناسایی کلاهبرداران تلفنی

گاهی در برخورد با بعضی از موضوعات تجاری به این فکر می‌کنیم، از چه راهی تشخیص دهیم، کدام طرح کلاهبرداری است؟ آیا طرح‌های کلاهبرداری و دسیسه‌های مربوط به آن، نشانه‌ای دارد؟
کد خبر : 306269

به گزارش خبرنگار حوزه انتظامی گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، پلیس فتا در توصیه‌ای به شهروندان، برخی از نشانه‌های شناخت یا تشخیص طرح‌های کلاهبرداری را مورد اشاره قرار داده است.


1.این طرح در ابتدای کار فوق‌العاده جذاب به نظر می‌رسند:


مثلاً می‌گویند که شما برنده جایزه‌ای فوق‌العاده از یک مسابقه شده‌اید؛ البته شما هیچ‌گاه در آن مسابقه شرکت نکرده‌اید. به شما پیشنهاد می‌دهند در یک موقعیت، که در تمام زندگی‌تان فقط یک بار تکرار می‌شود و یک شانس فوق‌العاده برای شما ایجاد می‌کند و در آن امکان هیچ باخت یا ضرری وجود ندارد، شرکت کنید.


2.برای دریافت جایزه باید مبلغی پرداخت کنید:


شما برنده شده‌اید، اما باید مبلغی را برای ارسال جایزه، پرداخت مالیات یا دیگر هزینه‌هایی که برای پرداخت جایزه هزینه می‌شود، پرداخت کنید. حتی برخی اوقات تماس‌گیرنده، یک پیک برای دریافت مبلغ از شما می‌فرستد تا مبلغ را از شما بگیرند و برای او ببرند.


3.از شما می‌خواهند، اطلاعات کاملاً شخصی و محرمانۀ مالی خود را در اختیارشان قرار دهید:


تماس‌گیرنده از شما می‌خواهد تمام اطلاعات حساب بانکی و یا تمام اطلاعات کارت اعتباری خود را به آن‌ها بدهید. باید بدانید که سیستم‌های تجاری مطمئن و قانونی، هیچ‌گاه نیاز به جزئیات حساب مالی شما ندارند و حتی اگر قرار باشد پولی یا جایزه‌ای را به شما بدهند، نیاز به رمز عبور کارت شما را ندارند. دادن شماره حساب یا شماره کارت کفایت می‌کند.


4. تماس‌گیرنده بسیار هیجان‌زده‌تر و خوشحال‌تر از شما است:


مثلاً شما برنده دریافت جایزه شده‌اید اما شخص تماس‌گیرنده، بسیار هیجان‌زده‌تر و خوشحال‌تر از شما است؛ زیرا کلاهبرداران می‌خواهند شما را هیجان‌زده و ذهن شما را درگیر کنند و قدرت فکر و تصمیم‌گیری عاقلانه را از شما بگیرند.


5.مدیر تماس می‌گیرد:


شخصی که با شما تماس می‌گیرد، ادعا می‌کند از طرف یک دفتر دولتی، مسئول مالیاتی، مرکز رسمی بانکی، یک وکیل یا یک مقام رسمی تماس می‌گیرد. شخص تماس‌گیرنده، در هنگام تماس، نام کوچک شما را به زبان می‌آورد و از شما اطلاعات زیادی در مورد اطلاعات شخصی یا اطلاعات نحوۀ زندگی شما کسب می‌کند.


7. شخصی غریبه‌ای که تماس گرفته، سعی می‌کند با شما رابطه صمیمی و دوستانه برقرار کند:


مجرمان می‌خواهند بفهمند که آیا شما تنها هستید و تمایلی به صحبت کردن دارید؟ به محض اینکه فهمیدند، سعی می‌کنند به شما اطمینان دهند، که دوست شما هستند؛ بعد از جلب اطمینان، شما هیچ‌گاه مشکوک نمی‌شوید که شخصی‌که این‌گونه با شما صمیمی است، امکان دارد یک کلاهبردار باشد.


8. این یک فرصت با مدت زمانی محدود است، اگر عجله نکنید، آن را از دست می‌دهید:


اگر شما تحت فشار قرار گرفتید تا با سرعت یک تصمیم‌گیری در مورد یک خرید بزرگ و گران‌قیمت انجام دهید، یا یک مبلغ زیاد، به مؤسسات خیریه پرداخت کنید، مسلماً این یک معامله قانونی نیست. هر تجارت قانونی یا هر مؤسسه خیریه به شما این فرصت را می‌دهند تا آن‌ها و عملکردشان را بررسی کنید، سپس فکر کنید و بعد تصمیم بگیرید و مبلغ موردنظر را بپردازید.


روش‌های پیشگیری از کلاهبردار


بعد از آشنایی با این موارد چه‌ کارهایی برای محافظت از خود باید انجام دهیم؟


به هر شکل، مجرمان ممکن است هر چیزی بگویند تا شما را متقاعد کنند که نیاز نیست برای کسب پول، زحمتی بکشند یا کاری انجام دهید.


آگاه باشید، شما حق دارید تا در مورد هر شخصی که تلفنی با شما تماس می‌گیرد و به شما پیشنهاد می‌دهد، بررسی‌های لازم را انجام دهید، با نامه‌نگاری از آن‌ها اطلاعات کاری بخواهید؛ تماس بگیرید و مرجع‌های آن‌ها را استعلام کنید. باید زمانی برای فکرکردن و تصمیم‌گیری در مورد پیشنهاد آن‌ها داشته باشید.


تمامی افرادی که به‌طور قانونی و به‌دور از هرگونه دسیسه و کلاهبرداری، به‌صورت تلفنی بازاریابی انجام می‌دهند؛ از اینکه اطلاعات فعالیت معقول و منطقی خود را در اختیار شما قرار دهند، خوشحال می‌شوند. همیشه در مورد دادن اطاعات خاص و شخصی خود، مخصوصاً اطلاعات حساب بانکی یا کارت‌بانکی خود به دیگران مراقب باشید.


در آخر هر جایی که احساس کردید مورد متناقضی وجود دارد، یا هرگاه به فرد تماس‌گیرنده شک کردید، بهترین را این است که این تماس قطع کنید. این کار بسیار هوشمندانه است و به هیچ‌وجه بی‌احترامی محسوب نمی‌شود. همیشه با افراد مورد اطمینان خود، اقوام و پلیس مشورت کنید و از آن‌ها درباره این موارد پرس‌وجو و تحقیق کنید. اما فراموش نکنید با قطع کردن تماس، می‌توانید از یک کلاهبرداری تلفنی جلوگیری کنید.


انتهای پیام/4009/4039/


انتهای پیام/

ارسال نظر