صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۴۳ - ۰۱ شهريور ۱۳۹۷
عقاب بزرگ بر فراز آسمان خودروساز برقی

رقابت اپل و عربستان سعودی بر سر تسلا

فراموش کنید که تسلا به یک شرکت خصوصی تبدیل شود زیرا کارشناسان معتقدند که اپل هنوز وقت دارد این شرکت را به تصاحب خود درآورد.
کد خبر : 305997

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از بیزینس اینسایدر، حدود دو هفته است که طرح خصوصی‌سازی شرکت تسلا خبرساز شده و حتی خبرهایی منتشر شد مبنی بر این که عربستان سعودی می‌خواهد این شرکت را بخرد و صندوق سرمایه‌گذاری پادشاهی عربستان سعودی چند بار درباره خصوصی‌سازی تسلا با ماسک گفتگو داشته است. این مذاکرات حدود دو سال پیش آغاز شده است.


کارشناسان می‌گویند خبر خصوصی‌سازی تسلا خیلی هم تعجب‌آور نیست زیرا همه می‌دانند که ایلان ماسک دوست ندارد مدیرعامل یک شرکت دولتی باشد. ایلان می‌خواهد تمام سرمایه‌گذاران مهم تسلا را از حالت سهامی عام به وضعیت خصوصی درآورد و با جذب سرمایه بیشتر این قدرت را به دست آورد که عذر هر کدام از سرمایه‌گذارانی را که نمی‌تواند با آنها کار کند بخواهد و به راحتی سهمش را پرداخت کند. با این حال برخی کارشناسان فرضیه دیگری را نیز مطرح کرده‌اند که آن خرید تسلا توسط شرکت اپل است.


عقاب بزرگ در کمین تسلا


متیو دیبارد، نویسنده و تحلیلگر شرکت‌های فناوری در وب‌سایت بیزینس اینسایدر تئوری خرید تسلا توسط اپل را مطرح کرده است. او در این زمینه لقب عقاب بزرگ را به اپل داده است و این اصطلاح را از بازی «پرندگان خشمگین» گرفته است. عقاب یکی از بزرگ‌ترین پرنده‌های این بازی است که با قدرت بسیار تمام دشمنان را با یک حرکت از بین می‌برد. دیبارد در سال 2014 فرضیه خرید تسلا توسط اپل را یک فانتزی از نوع سیلیکون ولی می‌دانست. اما زمانی که اپل شروع به فعالیت در زمینه خودروهای اختصاصی – خودروهای خودران - کرد، این فرضیه قوت بیشتری گرفت. از سوی دیگر چشم‌اندازهای تسلا نیز بلندپروازانه‌تر شد و ارزش بازار این شرکت به 650 میلیارد دلار رسید. برخی تحلیلگران تسلا را آیفون صنعت خودرو می‌نامند و معتقدند که تسلا و اپل می‌توانند عجیب‌ترین حرت خصوصی‌سازی در تاریخ را رقم بزنند.


تسلا برای اپل کسب‌وکارهای زیادی رقم خواهد زد


تسلا در پرونده کاری خود دستاوردهای بزرگی دارند. این شرکت سالانه 100 هزار خودروی لوکس برقی می‌فروشد که این آمار در سال جاری و حداکثر تا ابتدای سال 2019 به 200 هزار دستگاه خواهد رسید. پس اپل با خرید تسلا، به تجربه درخشانی دست خواهد یافت.


تیم کوک مدیرعامل اپل با خرید تسلا، زیرساخت‌های تجاری این شرکت یعنی فروشگه‌ها، شبکه ابرشارژرها (جایگاه شارژگیری برای خودروهای برقی) و همچنین کارخانه باتری‌سازی در نوادا را نیز تصاحب خواهد کرد. این تمام ماجرا نیست و اپل می‌تواند حتی به کسب‌وکارهای مربوط به ذخیره‌سازی انرژی و انرژی خورشیدی تسلا دست پیدا کند که همه اینها اپل را به قدرت بزرگی در صنعت انرژی و خودرو تبدیل خواهد کرد.


علاوه بر تمام اینها، خرید تسلا برای اپل به معنی درآمد 4 میلیارد دلاری در هر فصل است. البته خود تسلا پیش‌بینی می‌کند که درآمدش 5 میلیارد دلار باشد.


خودروی اپل را فراموش کنید


اپل چند سالی است که روی ساخت خودرو کار می‌کند ولی هنوز این فعالیت‌ها موفق از آب درنیامده‌اند. به همین دلیل می‌توان گفت که خرید تسلا به اپل کمک می‌کند که به هدفش برسد.


اگر چه از نظر برخی کارشناسان، احتمال خرید تسلا توسط اپل خیلی کم است اما با این همه اگر این اتفاق بیفتد، اپل در مرکز توجه صنعت حمل و نقل آینده قرار خواهد گرفت. از سوی دیگر به عقیده برخی کارشناسان اگر اپل تسلا را بخرد ایلان ماسک را از اشتباعات و غرور بی‌جایش نجات خواهد داد.


انتهای پیام/4056/


انتهای پیام/

ارسال نظر