صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۴:۴۰ - ۰۹ مرداد ۱۳۹۷

تاثیر منفی استفاده از موبایل بر نمره پایان ترم دانشجویان

تحقیقی نشان میدهد استفاده از موبایل در کلاس درس روی درک دانشجویان از مطالب درسی در بلندمدت تاثیرگذار است. همچنین استفاده از موبایل روی نمره پایان ترم دانشجویان تاثیر منفی دارد.
کد خبر : 299992

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، محققان دانشگاه راتگرز آزمایشی در کلاس درس انجام دادند که طی آن دانشجویان هنگام تدریس استاد از موبایل‌هایشان استفاده کردند.


محققان متوجه شدند استفاده از دستگاه‌های الکترونیک هنگام تدریس استاد، پنج درصد یا حدود نیم امتیاز از نمره امتحان پایان ترم دانشجویان میکاهد.


این تحقیق برای نخستین بار نشان داد استفاده از موبایل در کلاس درس روی حفظ مطالب درس در بلند مدت تاثیر میگذارد.


در پژوهش مذکور ۱۱۸ دانشجوی رشته «روانشناسی شناختی» دانشگاه راتگرز شرکت کردند. در نیمی از فرایند تدریس استفاده از موبایل، تبلت و لپ‌تاپ برای دانشجویان آزاد و در نیمه دیگر ممنوع بود.


در آزمایش فقط یک استاد در یک بازه زمانی یکسان مفاد درسی همسانی را برای دانشجویان تدریس کرد. نتایج تحقیق نشان داد، استفاده از موبایل در آزمایش‌های درک مطلب از نمره دانشجویان کم نمی‌کند اما در درک بلند مدت مطالب درسی و حفظ مفاد تدریس شده تاثیرگذار است.


جالب آن که محققان متوجه شدند هنگامی که اجازه استفاده از دستگاه‌های الکترونیک در کلاس درس داده شد، حتی دانشجویانی که از موبایل استفاده نکردند، نمره پایین‌تری کسب کردند. این امر نشان میدهد استفاده از فناوری به محیط آموزشی ضربه میزند.


آرنولد گلس رهبر این تحقیق میگوید: «نتایج آزمایش ما باید زنگ خطری برای بسیاری از دانشجویان و استادانی باشد که در کلاس درس و هنگام تدریس به دستگاه‌های الکترونیکی‌شان توجه دارند. برای مدیریت استفاده از دستگاه‌ها در کلاس درس، استادان باید تاثیرات خسارت بار این دستگاه‌ها بر یادگیری و حفظ درس‌ها را متذکر شوند».


منبع: مهر


انتهای پیام/4056


انتهای پیام/

ارسال نظر