صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۴۵ - ۰۸ مرداد ۱۳۹۷

استفاده از فناوری برای توانمندسازی بذرها

یک شرکت ایرانی با ایده‌ای نوآورانه توانسته است بذر را برای افزایش کارایی توانمندسازی کند.
کد خبر : 299768

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از ستاد جشنواره گیاهان دارویی، سید علیرضا لاجوردی مدیرعامل این شرکت در این رابطه توضیح داد: «تلاش ما توانمندسازی انواع بذر برای سهولت کشت، حفظ محیط‌زیست، افزایش مکانیزاسیون و تقویت بذر و گیاهچه جهت کاشت در گلخانه و یا زمین زراعی است».
وی بیان کرد: «بسیاری از بذرها ریز هستند و یا شکل هندسی نامنظمی دارند. به همین دلیل کاشت آنها توسط دستگاه‌های کارنده امکان‌پذیر نیست. در مورد گیاهان دارویی که بعضی از یذرها ریز هستند، کشاورزان با روش‌های سنتی اقدام به کاشت می‌کنند که این روش هزینه کاشت، تنک کردن و کارگری بیشتری را می‌طلبد».
به گفته لاجوردی، با استفاده از تکنیک‌های پلتینگ و فیلم کوتینگ بذر می‌توان کارایی انواع بذور گیاهان دارویی، زینتی، زراعی و سبزیجات را افزایش داد.
وی درباره این روش توضیح داد: «تولیدکنندگان بذر سبزیجات یا گیاهان دارویی بذرشان را به ما می‌دهند و ما آن را پلت و یا روکش می‌کنیم و به آنها برمی‌گردانیم. مشخصاً بذر آویشن یا بادرنجبویه که بذرهای ریزی هستند را پلت می‌کنیم. یعنی با استفاده از تکنیک پلتینگ قطر بذر را که حدود 0/2 میلی‌متر است به دو میلی‌متر افزایش می‌دهم. این افزایش قطر و وزن این امکان را می‌دهد که بذر پلت شده به‌راحتی توسط دستگاه‌های کارنده در مزرعه یا سینی‌های نشاء کاشته شود».
کاربرد دیگر این روش آن است که می‌توان عناصر غذایی میکرو و ماکرو، هورمون‌های رشد و مواد محافظت‌کننده و تقویت‌کننده رشد در برابر استرس‌های محیطی را به بذرها اضافه کرد تا بذرها به هنگام جوانه‌زنی در خاک در مقابل میکروارگانیسم‌های مضر و شرایط میکروبی و عوامل خسارت‌زای خاکزی محافظت شوند.
لاجوردی روش‌های قدیمی آغشته‌سازی پودری بذر یا پودرمال کردن بذر با قارچ‌کش‌ها یا حشره‌کش‌ها را همراه با مخاطرات زیست‌محیطی و تنفسی برای کارگران و کشاورزان عنوان کرد و افزود روش‌های قدیمی ضمن آن که محیط‌زیست و کشاورزان را به هنگام کشت و کار در معرض سموم نباتی قرار می‌دهد، کارایی لازم برای توانمندسازی بذور را نخواهد داشت.
لاجوردی نقش این رویداد را در معرفی این فناوری قابل‌توجه دانست و گفت: «این حضور موجب شد که علاوه بر شرکت‌های تولیدکننده بذر، امروز دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی نیز از این دستگاه‌ها استفاده کنند و هم‌اکنون دانشجویان مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد ازآن برای پایان نامه‌های خود بهره می‌برند».
این شرکت محصولات خود را در چهارمین دوره جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی (سنتی) ارائه خواهد کرد. این رویداد به همت ستاد توسعه فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، 21 تا ۲۴ آبان ماه 97 در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) تهران برگزار خواهد شد.
انتهای پیام/4056


انتهای پیام/

ارسال نظر