صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۲۴ - ۰۶ مرداد ۱۳۹۷
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌و‌پرورش:

63 درصد سربازها دیپلمه هستند/ سه ساله شدن دوره آموزش‌های مهارتی

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌و‌پرورش با بیان اینکه دوره آموزش‌های مهارتی امسال سه ساله می‌شود، گفت: در برنامه ششم به برنامه 5 ساله مهارتی اشاره شده و قرار است 50 درصد دانش‌آموزان در انتهای برنامه در دو شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش جذب شوند.
کد خبر : 299136

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، علی زرافشان در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع چالش‌های مهارت آموزی به روی آنتن رفت، بیان کرد: آموزش‌های مهارتی که در ساختار قبلی دو ساله بود از مهر 97 سه ساله خواهد شد و به شمار 600 هزار دانش‌آموز فعلی در دو پایه حدود 300 هزار دانش‌آموز دیگر به شاخه مهارتی افزوده می‌شود و مجموعا به بیش از 900 هزار نفر می‌رسد و از مهر 98، 300 هزار دانش‌آموز جذب سیستم کار و رونق تولید می‌شوند.


معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌و‌پرورش با اشاره به برنامه ششم توسعه و توجه خوبی که از منظر قانون گذاری به مهارت آموزی دارد، گفت: در برنامه ششم به برنامه 5 ساله مهارتی اشاره شده و قرار است 50 درصد دانش‌آموزان در انتهای برنامه در دو شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش جذب شوند و جذب دانش‌آموزان از سال دوم حتما با گواهینامه مهارت همراه باشد.


زرافشان افزود: اتفاق مبارکی در کشور رخ داده و یک بسیج عمومی برای آموزش‌ها شکل گرفته است و حتی نیروهای مسلح وارد موضوع شده و قرارگاهی با حضور دستگاه‌ها تشکیل شده است. طبق آمارها 63 درصد افرادی که وارد دوره سربازی می‌شوند دارای مدرک دیپلم هستند، در این دوره فارغ‌التحصیلان فنی می‌توانند اثربخش باشند و فارغ التحصیلان رشته‌های نظری نیز آموزش مهارتی ببینند.


وی با بیان اینکه آموزش‌و‌پرورش مبنای توسعه منابع انسانی است، گفت: اگر نگاه ملی به حوزه اشتغال و هرم اشتغال داشته باشیم، آموزش‌و‌پرورش متولی دو راس بزرگ این هرم است. نیروی ماهر پایه این هرم، سطح دوم تکنسین‌ها و سطح سوم هرم را مهندسان تشکیل می‌دهند.


معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌و‌رورش افزود: اکنون این قاعده رعایت نشده و برعکس است و لازم است که دولت‌ها به اصلاح هرم اشتغال توجه کنند. اکنون بیشتر توجهات معطوف به سطح کوچک بالایی هرم می‌شود و بیشتر آموزش‌ها عرضه محور است.


زرافشان با بیان اینکه کسی که سه سال آموزش رسمی مهارتی گذرانده باید در اولویت جذب و اشتغال باشد، گفت: ترکیب نیروهای شاغل طبق آمار وزارت کار نشان می‌دهد 73 درصد شاغلان کشور فارغ التحصیل دوره‌های فنی‌ و حرفه‌ای و نظری هستند. باید کانون توجه به سمت آمورش‌های مدرسه‌ای برگردد.


وی درباره وضعیت بودجه شاخه فنی و حرفه‌ای، اظهار کرد: کمبود بودجه بسیار است. در 5 سال گذشته بودجه ما به طور کامل تخصیص نیافته است. در سال 96، سهم بودجه مصوب ما برای تجهیز هنرستان‌ها 52 میلیارد تومان بوده است که با مساعدت دولت اردیبهشت 97 پرداخت شد.


معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌و‌پرورش ادامه داد: در دو سال قبل از آن که بودجه 36 و 25 میلیارد تومان بوده تخصیص ما صفر بوده است. امسال علیرغم تاکید مجلس برای افزایش نرخ پوشش به 50 درصد و افزوده شدن یکسال به سال تحصیلی دوره فنی بودجه این بخش به 37 میلیارد تومان کاهش پیدا کرده است.


زرافشان با بیان اینکه درخواست ما از سازمان برنامه این است که حداقل این بودجه تا قبل از شروع سال تحصیلی به طور کامل تخصیص یابد تا بتوانیم برای تجهیز هنرستان‌ها از آن استفاده کنیم، گفت: هرچند به نظر می‌آید نباید از طریق بودجه کار را پیش ببریم. وقتی به تاریخ آموزش‌های مهارتی بنگریم مشاهده خواهیم کرد که هنرستان‌های بزرگ ما محصول پروژه‌های بزرگ صنعتی هستند که در کشور شکل گرفته است. به عنوان مثال آلمان‌ها وقتی برای کارهای صنعتی وارد کشور شدند تعداد بسیاری هنرستان ساختند تا بتوانند نیروی مورد نیازشان را تامین کنند.


وی افزود: در همدان هنرستان هزار هنرجویی داریم که آن را روس‌ها ساخته‌اند و در انبارش هنوز تجهیزاتی پوشیده در زر ورق وجود دارد و تا این حد آینده نگری داشته‌اند. یکی از درخواست‌های ما از وزارت صنعت همین است که اگر به عنوان مثال شرکت خودروسازی وارد ایران می‌شود و می‌خواهد خودرو تولید کند باید موظف باشد تجهیزات خودرویی خود را به هنرستان‌های ما اختصاص دهد. یا کارخانه‌ای که قرار است لوازم صوتی و تصویری ارائه کند باید متعهد به تجهیز هنرستان‌‌ها باشد.


معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش‌و‌پرورش درباره زمان تامین اعتبار هنرستان‌ها، گفت: لایحه بودجه با مشارکت دستگاه‌های اجرایی تهیه می‌شود و اینکه ضروری است یا خیر در همان زمان بحث می‌شود، لذا وقتی بودجه به مجلس رفت و مصوب شد انتظار از سازمان برنامه تخصیص بموقع است.
وی افزود: درست است که چند متولی آموزش مهارتی داریم اما تجهیزات هنرستانی ردیف خاص دارد که سال قبل 52 میلیارد تومان بود و اردیبهشت امسال پرداخت شد.


انتهای پیام/4099/4038


انتهای پیام/

ارسال نظر