صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۲۱:۱۴ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۷
عضو کمیسیون آموزش مجلس:

مازاد خدمات پزشکی یا فنی به کشورهای دیگر صادر شود/ نیاز جامعه به تکنسین

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: اگر در داخل کشور با افزایش فارغ‌التحصیلان رشته‌های پزشکی و فنی مواجه شدیم، می‌توانیم مازاد آن را برای خدمات پزشکی یا فنی به کشورهای دیگر به ویژه همسایگان صادر کنیم.
کد خبر : 297934

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از خانه ملت، محمد قمی درباره افزایش تعداد دانش‌آموزان رشته‌ تجربی گفت: در آموزش و پرورش قانون و آیین‌نامه رعایت نمی‌شود؛ در آنجا پیش‌بینی شده دانش‌آموزان باید به رشته‌های تحصیلی به اندازه نیاز مملکت و جامعه ورود کنند، در واقع باید طوری برنامه‌ریزی شود که بستر لازم سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای گرایش دانش‌آموزان به آن رشته‌ها فراهم شود و این‌گونه نباشد که همه سراغ رشته تجربه بروند.


نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی افزود: باید توازن ایجاد شود و تعادلی در بین محصلان رشته‌های مختلف وجود داشته باشد.


وی همچنین گفت: امروزه در جامعه ما مشاغل پزشکی، داروسازی و امثالهم درآمد زیادی دارند و عایدی آنها تضمین‌شده است، بنابراین والدین و معلمان دانش‌آموزان را به رشته‌های تجربی و انتخاب رشته‌های پزشکی سوق می‌دهند و استدلال آنها هم این است که این رشته‌ها پول‌ساز و درآمدزاست و اشتغال تضمینی دارد.


این نماینده مجلس با بیان اینکه البته اکنون رشته‌های پزشکی در جامعه در حال اشباع شدن است، ادامه داد: باید زمینه‌هایی فراهم شود که اگر در داخل کشور هم با افزایش رشته‌های پزشکی و فنی مواجه شدیم، مازاد آن را برای خدمات پزشکی یا فنی به کشورهای دیگر به ویژه همسایگان صادر کنیم.


قمی تاکید کرد: در صورت هماهنگی با دیگر کشورها برای صدور خدمات پزشکی یا فنی، هم افزایش علم و علم‌آموزی برای کشور به ارمغان خواهد آمد؛ هم درآمدزایی و هم اشتغال مفید نصیب جوانان خواهد شد.


وی با تاکید بر اینکه رشته‌های علوم انسانی تقریبا مظلوم و غریب هستند، افزود: حتی به برخی رشته‌های فنی و حرفه‌ای گرایش کمتری وجود دارد در حالی که برخی از این رشته‌ها بیشتر مورد نیاز جامعه است و حتی لازم هم نیست که متقاضیان آن در حد دکتری و فوق لیسانس تحصیل کنند بلکه در سطح فوق دیپلم یا حداکثر لیسانس کافی است تا تکنسین درجه یک و دو تربیت شود و نیازهای جامعه و کشور را برآورده کنند.


قمی معتقد است برای حصول یک توازن و تعادل در این زمینه، هم آموزش و پرورش باید تلاش کند که دانش‌آموزان به رشته‌های خاصی گرایش پیدا نکنند و هم آمایش آموزش عالی در کشور به گونه‌ای صورت گیرد که دانشگاه‌ها بدانند کشور به چه تخصص‌ها و حرفه‌هایی نیاز دارد و در همان رشته‌ها دانشجو تربیت کنند.


عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد که دستیابی به این مهم نیازمند هم‌افزایی و دقت نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس و وزارت علوم است تا دانشجویان در رشته‌هایی فارغ‌التحصیل شوند که مورد نیاز جامعه است؛ زیرا اکنون جامعه واقعا به تکنسین نیاز دارد.


انتهای پیام/4007


انتهای پیام/

ارسال نظر