صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۰۲ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۷
نماینده جنبش حماس در تهران در گفت‌وگو با آنا:

مقاومت، معامله غذا در برابر امنیت را هرگز نمی‌پذیرد/ همه گروه‌های فلسطینی به‌جز یک گروه با هم متحدند

نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در تهران با بیان اینکه در مقابل رژیم صهیونیستی همه طرف‌های بین‌المللی همچون حماس و محور مقاومت فلسطین در غزه باید متحد شوند، گفت: هر زمان فرزندان ملت فلسطین از سیاه‌چاله‌های رژیم صهیونیستی آزاد شوند، اسیران آنها نیز آزاد خواهند شد.
کد خبر : 295243

گروه بین‌الملل خبرگزاری آنا؛ تنش‌ها و درگیری‌ها میان فلسطینیان و رژیم صهیونیستی در ماه‌های اخیر شدت یافته و از آغاز راهپیمایی‌های بازگشت تاکنون حدود 120 فلسطینی به دست نظامیان اشغالگر شهید و بیش از 14 هزار نفر دیگر زخمی شده‌اند. در این میان جوانان فلسطینی به‌طور خودجوش دست به ابتکار عمل زده‌اند و بادبادک‌ها و بالون‌های آتش‌زا به سمت سرزمین‌های اشغالی پرتاب می‌کنند. اقدامی که در واقع پاسخی به کشتار وحشیانه نیروهای اشغالگر صهیونیست در چند ماه گذشته است.


ابداع جوانان فلسطینی تاکنون خسارت‌های زیادی به رژیم صهیونیستی و مراتع و مزارع شهرک‌نشینان صهیونیست در شهرک‌های اطراف نوار غزه وارد کرده است و این رژیم با وجود بسیج همه امکانات خود، همچنان نتوانسته است جلوی ارسال این بادبادک‌ها و بالون‌های آتش زا را بگیرد.


این موضوع و برخی موضوعات دیگر از جمله ادعاهای بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره ایران باعث شد تا گفت‌وگویی اختصاصی با خالد قدومی نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در تهران داشته باشیم که در ادامه به مشروح آن خواهیم پرداخت.


* واکنش رسمی جنبش حماس به ارسال بادبادک‌های آتش‌زا در سرزمین‌های اشغالی و تهدید رژیم صهیونیستی به تیراندازی به سوی افرادی که بادبادک‌ها را به سمت سرزمین‌های اشغالی پرتاب می‌کنند، چیست؟


- سوال مهمی است. امت عربی و اسلامی چه کار می‌کنند، آنها جوانان همین مردم هستند که خارج از چارچوب‌های حزبی و تشکیلاتی و قید و بندهای اضافی، با جان خود تصمیم به مواجهه گرفته‌اند و ببینید که چه روشی را برای آزار رساندن به صهیونیست‌ها ابداع کرده‌اند تا امنیت آنها را به چالش بکشند. همچنین چگونه تصمیم گرفته‌اند انتقام خون فلسطینیان را از شهرک‌نشینان صهیونیست بگیرند. این اتفاقات بسیار مهم است چرا که شهرک‌نشینان صهیونیست هم‌اکنون در حال برداشت محصولات زراعی خود در مناطق غربی هستند، محصولاتی که با غصب سرزمین‌های فلسطینی برداشت می‌شوند و فلسطینیان تصمیم گرفته‌اند این محصولات را با کبریت و دیگر شیوه‌ها به آتش‌ بکشند. جهان می‌داند که این اقدام به‌طور عمدی انجام می‌شود ولی شاید ندانند که مردم فلسطین خواهان آتش زدن هیچ باغ و مزرعه‌ای نیستند و دنبال استیفای حق خود هستند. به فضل الهی مردم در نوار غزه انتقام خود را از صهیونیست‌ها خواهند گرفت و مردم در کرانه باختری مقابل جنایت‌های رژیم صهیونیستی مقاومت و ایستادگی می‌کنند.


* آیا در واکنش فلسطینیان بحث انتقام مطرح نیست؟


- مسلما نه. ما معتقدیم انتقام نزد خداوند است و آنها باید در محضر عدل الهی مجازات شوند و درباره جنایت‌ها و جرایمشان پاسخگو باشند. همانگونه که آویگدور لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعتراف کرده قریب 30 سال است مردم فلسطین ستم دیده‌اند و بنابراین پرتاب بادبادک‌های آتش‌زا نوعی حق مقابله از سوی فلسطینیان در مقابل صهیونیست‌ها است.


* به نظر شما ادعاهایی که برخی طرف‌ها درباره برجا ماندن سرزمین سوخته از ماحصل آتش‌سوزی‌های سرزمین‌های اشغالی مطرح می‌کنند تا چه حد می‌تواند درست باشد؟


- خیر، این سیاست زمین سوخته نیست، بلکه تحمیل و بالا بردن هزینه اشغالگران است. البته این پرسش شما به این شایعه که می‌گویند فلسطینیان زمین خود را می‌سوزانند، پاسخ می‌دهد که باید در جواب گفت؛ نخست، اینکه این سخن درست نیست و دوم، اینکه جنگ‌های چریکی و نامنظم بر دو اصل بالا بردن هزینه‌های اشغالگران در دو حوزه امنیتی و اقتصادی استوار است. از سوی دیگر ما ارتش کلاسیک نیستیم که در برابر ارتش دیگری قرار گرفته‌ایم. این جنگ، جنگ کلاسیک نیست بلکه جنگ چریکی و نامنظم است.



وقتی اشغالگر در دو بعد امنیتی و اقتصادی تهدید و متحمل هزینه شود، بی‌شک عقب‌نشینی می‌کند. وقتی اشغالگر از زمین‌های ما عقب نشست ما دوباره آن را احیا خواهیم کرد. این یک اصل مسلم است که اگر قرار باشد ما چیزی برای خوردن نداشته باشیم به دشمن اجازه نخواهیم داد او نیز چیزی بخورد. اگر قرار باشد که فرزندان ما امنیت نداشته باشند به صهیونیست‌های متجاوز اجازه نخواهیم داد فرزندانشان در امنیت به‌سر ببرند. بنابراین هر زمان که لازم باشد ما از قوه قهریه استفاده خواهیم کرد. همچنانکه به هنگام ضرورت از راهپیمایی مسالمت‌آمیز بهره خواهیم جست.


* بنیامین نتانیاهو به‌تازگی ادعاهایی درباره کمک‌ آبی به ایران مطرح کرده است. باتوجه به اینکه گزارش‌هایی دال بر وجود مشکل در تامین آب نوار غزه وجود دارد این ادعاها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟


- در این زمینه دو موضوع مطرح است. امروز همه می‌دانند که دشمن ستمگر و متجاوز و جنایتکار است اما باید متوجه باشیم که دشمن همواره تلاش می‌کند از نقاط ضعف ما نهایت استفاده را به‌سود خود ببرد. دشمن شبانه‌روز و بی‌وقفه بر روی نقاط ضعف ما کار می‌کند. بر ماست که متوجه این مهم باشیم و با همین خرد و اندیشه با او مقابله کنیم. ما باید خود را مهیا و مجهز کنیم و با خردورزی و هوشیاری به این اندیشه جنایتکارانه بتازیم.


همانطور که در پاسخ قبلی عنوان شد، هر زمان که لازم باشد و اوضاع اقتضا کند، از قوه قهریه استفاده می‌کنیم و هرگاه که لازم بود، راهپیمایی‌های مسالمت‌آمیز و راهکارهای دیپلماتیک را در پیش خواهیم گرفت. این خردورزی مقاومت به معنای فراگیری آن است. مفهوم ومعنی مقاومت این نیست که فقط از مهمات جنگی استفاده کنیم. البته ما هرگاه که لازم و ضروری بود از فشنگ و سلاح استفاده می‌کنیم ولی از قلم نیز آنجایی که لازم باشد، باید استفاده کرد.


آب و برق از نیازهای اساسی غزه هستند. غزه در شبانه‌روز فقط چهار ساعت برق دارد. البته غزه همواره با چالش‌ها و کمبودهای متعددی مواجه بوده و هست. طرف‌هایی که درصدد حل بحران موجود هستند تلاش می‌کنند برق در غزه همان چهار ساعت در روز دایر بماند.


موضوع دیگر آب است. اینجا نیز باید دقت کرد حتی سازمان‌های بین‌المللی در تلاش برای ارائه پروژه‌های بشردوستانه هستند و مدعی‌‌اند قصد کمک به مردم محاصره‌شده غزه را دارند. با عنایت به این مطلب که طبق قوانین بین‌المللی غزه منطقه اشغال‌شده تلقی می‌شود و تهیه مایحتاج آن جزو وظایف و مسئولیت اشغالگران است، درواقع هدف از این پروژه‌ها کاستن از تعهدات رژیم صهیونیستی به‌عنوان طرف مسئول است و نه خدمت به مردم غزه. به‌عنوان نمونه، طرح‌هایی که سازمان‌های بین‌المللی در حوزه آب ارائه می‌کنند و عنوان می‌شود هدفشان تصفیه مجدد آب و شیرین‌سازی آن است، درواقع با هدف رفع معضل ورود پساب‌ها و فاضلاب به آب‌های زیرزمینی است که شهرک‌های صهیونیست‌نشین اطراف غزه را دچار مشکل کرده است.



رویکرد مجامع بین‌المللی ناشی از علاقه به مردم فلسطین نیست، بلکه به‌خاطر معاف کردن رژیم صهیونیستی از تعهداتش در قبال غزه است. از دیگر پروژه‌های پیشنهادی و مطرح، ایجاد انرژی جایگزین در نوار غزه است تا مردم این خطه خودشان بتوانند، برق مورد نیازشان را تامین کنند. البته این طرح نیز به‌ خاطر چشم و ابروی مردم غزه نیست، بلکه به این خاطر است که رژیم صهیونیستی را که به موجب توافق اقتصادی سال 1994 پاریس متعهد به تامین برق این منطقه (غزه) شده، معاف کنند. مطمئن باشید اگر اشغالگران حضور نداشتند، ما هزاران روش برای تامین انرژی جایگزین می‌یافتیم.


طرح سومی که مطرح شده، رفع معضل بیکاری و ایجاد فرصت‌های شغلی در داخل و سایر مناطق است. سوال این است که چرا پس از این همه سال و این همه محاصره. چرا حالا که مقاومت موفقیت‌هایی را رقم زده است؟ اشغالگران بدون هیچ منتی موظف به تامین آب و برق و زندگی با کرامت برای مردم غزه هستند. رژیم صهیونیستی درصدد است این اقدامات را در ازای خلع سلاح مقاومت و آزادی اسیران صهیونیست عملی کند.


* ارزیابی شما از موضوع تبادل زندانیان که از سوی رژیم صهیونیستی مطرح شده است چیست؟


- هیچ عقل سلیمی این موضوع را نمی‌پذیرد . بله هر زمان فرزندان این مرز وبوم از سیاه‌چال‌های رژیم صهیونیستی آزاد شوند، اسیران آنها نیز آزاد خواهند شد، اما اینکه غذا در برابر امنیت به معامله گذاشته شود به هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست و کاملا مردود است. این موضوعات از مدت‌ها قبل در مذاکرات گنجانده شده اما قصد آن داریم که موضوع تازه‌ای از آنان بشنویم، موضوع تازه‌ای که پیش آمده این است که برخی طرف‌ها نمایندگانی را می‌فرستند تا درباره غذا در برابر امنیت معامله کنند و این موضوع مردود است و قابل گفت‌وگو نیست. جامعه جهانی باید بداند که مسئولیت‌های اخلاقی بر عهده دارد و آن اینکه باید دست‌کم خدمات بشردوستانه را برای مردم مناطق اشغال‌شده فراهم کند. ما اجازه تضییع وقت و فرصت‌سوزی را نخواهیم داد، ما منتظر شنیدن موضوعات تازه‌ای هستیم که برآیندش کاستن محنت‌های مردم ما باشد.


* دلیل سکوت مجامع جهانی نسبت به جنایت صهیونیست‌ها در راهپیمایی بازگشت و بعد از آن چیست؟


- در باورهای رژیم صهیونیستی این است که طرف مقابلشان از جنس بشر نیست، بلکه موجودات دیگری هستند. از بعد مبنایی، مجامع جهانی باید بدانند که آنها چیزی جز زور نمی‌فهمند و اگر آنها خود را قوی کنند، می‌توانند به اهدافشان دست یابند. بنابراین، در مقابل رژیم صهیونیستی، همه طرف‌های بین‌المللی همچون حماس و محور مقاومت فلسطین در غزه باید مقاوم شوند و ما باید توجه ویژه‌ای به افزایش قوا داشته باشیم. به‌عنوان نمونه، در ساختار سیاسی کسی که سلاح خود را بر زمین نگذارد دشمنی او آشکار است که می‌خواهد اهداف (شوم)ش را دنبال کند. ما همواره در اینگونه مواقع بر عملیات استشهادی تاکید داشته‌ایم و از آن به‌عنوان سلاح مقابله با دشمن تاکید کرده‌ایم.


آنها معادله واضحی دارند و می‌گویند خونی که در رگ‌های شما جریان دارد مقدس نیست و فرندانتان از جنس بشر نیستند و بنابراین دست به کشتار فلسطینان می‌زنند و در سوی دیگر، ما مقابلشان ایستاده‌ایم. معادله امروز ما این است، همه نیروهای موجودی که ما داریم از جنبش حماس و محور مقاومت که اقدام به آسیب رساندن به رژیم صهیونیستی می‌کنند نیروهای مبتکر و مبدع ملت فلسطین‌اند که هیچ چیز را بر نمی‌تابند و ملت فلسطین محال است از موضع خود در این زمینه بازگردد تا در نهایت، آزادی کامل ملت فلسطین محقق شود.


اینکه چطور این جوانان غیر نظامی خودشان تصمیم به مقابله و رویارویی با دشمن اشغالگر می‌گیرند و فارغ از وابستگی‌های گروهی و حزبی به سمت فنس‌ها می‌روند و با ابداع و ابتکار شیوه‌هایی جدید مبارزاتی، حقیقتا و به‌لحاظ امنیتی دشمن صهیونیستی را آزار می‌دهند آسیب می‌رسانند، اعجاب برانگیز است. این جوانان جان بر کف توانستند انتقام مردم کرانه باختری را از شهرک‌نشینان صهیونیست بگیرند. شهرک‌نشینانی که چند سالی بود در موسم و فصل برداشت محصول، مزارع و باغ‌های فلسطینیان را در کمال خساست و در برابر دیدگان جهانیان به آتش می‌کشیدند. جهانیان با علم به اینکه صهیونیست‌ها عامدانه برنامه‌ریزی شده و از روی غرض‌ورزی این کار را همه ساله تکرار می‌کنند مهر سکوت بر لب زده‌اند و هیچ اقدام جبرانی برای کشاورزان فلسطینی انجام نداده‌اند. اما این‌بار دست انتقام الهی از آستین این جوانان سلحشور بیرون آمد تا مرهمی باشد بر دل کشاورزان کرانه باختری.


این انتقام عدالت الهی است که صهیونیست‌ها گمان نکنند می‌توانند دست به جنایت بزنند و از عِقاب و مجازات الهی ایمن بمانند. به اعتراف شخص آویگدور لیبرمن وزیر جنگ رژیم صهیونیستی تاکنون 28 هزار دونم (هر دونم هزار متر مربع است) از مزارع صهیونیست‌ها از بین رفته است.


* باتوجه به اینکه ملت فلسطین با چنین حیواناتی مواجهند، چرا گروه‌های فلسطینی با یکدیگر متحد نمی‌شوند؟


- اینکه گفته می‌شود گروه‌های فلسطینی متحد نیستند، درست نیست. همه گروه‌ها با هم متحدند مگر یک گروه که نمی‌خواهد با ملت خود همراه و متحد شود و آن گروه، تشکیلات خودگردان است. مردم همیشه از ما می‌پرسند شما چرا با هم متحد نیستید؟ البته این سوال برای ما آزار دهنده است. در جواب باید گفت ما همه متحد هستیم و متاسفانه فقط یک گروه که همانا تشکیلات خودگردان است، ساز مخالف می‌زند. همین گروهی که در انتخابات شکست خورده و در میان مردم مقبولیت چندانی ندارد، از حمایت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برخوردار می‌شود و به همین دلیل است که موضوعات را معطل می‌کند. اگر صحبت از جهاد اسلامی، جبهه خلق یا سایر گروه‌های عضو و غیر عضو ساف می‌شود، حماس با همه آنها توافق‌نظر دارد. در بیشتر برنامه‌های ملی تنها یک گروه یا بهتر بگویم فقط تیم ابو مازن است که ساز مخالف می‌نوازد و به قدرت‌های خارجی متکی است.


* باتوجه به این تفاسیر، آیا می‌توان محمود عباس را دست‌نشانده رژیم صهیونیستی دانست؟


- وی را دست‌نشانده نمی‌دانم، اما اگر بخواهیم در این‌باره چیزی بگویم، باید گفت شیطان همچنان‌ که از نامش پیداست شیطان است. اما افرادی از جنس بشر هستند که شیطان با دید خباثت‌های آنان از شیطان بودنش استعفا داد. مشخص است محمود عباس اشتباهات زیادی مرتکب شده و حقوق فلسطینیان را پاس نداشته است. من لفظ دست‌نشانده و خائن را به‌کار نمی‌برم، زیرا این تعابیر در فرهنگ مبارزاتی فلسطینی نکوهیده و مذموم است. شیوه‌ای که ابو مازن در پیش گرفته غلط است و هیچ حقی از حقوق فلسطینیان را زنده نمی‌کند. محمود عباس فردی غیر منطقی است و به‌دلیل همین خصلت، همه به او بی‌توجهی می‌کنند.


آیا معقول و پذیرفتنی است و آیا رهبری یافت می‌شود که مردم خود را آن هم مردم بزرگی همچون اهالی غزه به‌دلیل استقامت و پایداری مجازات و تنبیه کند. برای من این موضوع غیر قابل درک و هضم است.


* آیا سفر مقام‌هایی از حماس به تهران زمان‌بندی شده است؟


- موضوع سفر مقام‌های حماس به تهران قطعیت یافته ولی زمان آن هنوز مشخص نشده است. روابط دوجانبه، رویارویی با دشمن مشترک و برنامه‌ریزی برای مقاومت و حمایت از آن از موضوعات جدی است که مدام تبادل‌نظر می‌شود و به‌حمدالله صفحه جدیدی در مناسبات حماس با جمهوری اسلامی ایران گشوده شده اما درباره سفر باید بگویم هنوز زمان آن مشخص نشده است.


مصاحبه از: سید پویا هاشمی- مجتبی اسماعیلی


انتهای پیام/4033


انتهای پیام/

ارسال نظر