صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۲۴ - ۰۳ تير ۱۳۹۷

کاهش 90 درصدی هزینه‌های غیرعملیاتی در متروی تهران

رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران گفت: شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه با راه اندازی سامانه‌های جامع اطلاعاتی در بخش‌های مختلف به خصوص در زمینه‌های مالی گام مهمی برای رسیدن به هدف «شهرداری تمام شیشه‌ای» انجام داده است.
کد خبر : 289155

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه، صبح امروز (یکشنبه 3 تیر 97) محمد جواد شیرازی رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران از متروی تهران و حومه بازدید کرد و در جریان اقدامات و برنامه‌های این شرکت قرار گرفت.


وی طی این بازدید با بیان اینکه ناوگان حمل و نقل عمومی به خصوص مترو جز اولویت‌های شهرداری تهران است، افزود: افشانی شهردار محترم تهران در اولین روز کاری خود بر اهمیت ناوگان حمل و نقل تأکید داشتند و الحمدالله اکنون کارها در این زمینه به خوبی جلو می رود و تعامل دوسویه خوبی با مدیریت شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه در راستای خدمت رسانی بهتر به مردم عزیز تهران وجود دارد.


رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران با اشاره به اینکه وظیفه سازمان بازرسی نظارت مداوم بر روی ناوگان حمل و نقل شهری است، اضافه کرد: هدف از این بازدید‌ها رسیدگی به بخش‌های حمل و نقل عمومی است که شهردار تهران بر آن تاکید دارد.


شیرازی افزود: متروی تهران طبق نظر سنجی صورت گرفته در بخش حمل و نقل عمومی، بالاترین رضایتمندی را از سوی شهروندان دارد و امیدوارم که این روند رو به رشد باشد. راه اندازی سامانه های اطلاعاتی جدید در شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه کار خوبی است که در مدیریت جدید این شرکت به منظور ایجاد شفافیت حداکثری انجام شده است.


وی گفت: مردم تهران باید فعالیت‌های مترو را رصد کنند و با تعامل دوسویه و ارائه انتقادات و پیشنهادات سبب رشد بیشتر این مجموعه شوند.


شرکت بهره‌برداری مترو پر هزینه است


فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه نیز در جلسه‌ای که در ابتدای این بازدید برگزار شد، گفت: اولویت شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه جلب رضایت حداکثری مسافران است و در مدت مسئولیت اینجانب در این شرکت، ارتقا سطح سرویس دهی به مسافران، شفاف سازی اقدامات مالی و صرفه جویی در جهت تأمین هزینه های عملیاتی در اولویت قرار گرفته است.


وی با بیان اینکه شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه به عنوان بزرگترین شرکت حمل و نقل ریلی درون شهری کشور بسیار پرهزینه است، افزود: در حال حاضر برخی از این هزینه ها به دلیل کمبود امکانات و زیرساخت ها مانند نبود پایانه در خطوط 3 و 4 به شرکت تحمیل می شود.


به گفته نوبخت در سال گذشته (1396) فروش بلیت حدود 20 درصد هزینه‌های شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه را تامین کرده و در سال جاری هم از این محل حداکثر 25 درصد از بودجه مورد نیاز مترو محقق می‌شود.


وی تصریح کرد: مترو برای ارائه خدمات دهی مناسب به مردم نیازمند برنامه ریزی و اقدام در زمینه درآمدهای پایدار و تخصیص به موقع یارانه‌ها از سوی دولت و شهرداری است، البته سهم دولت در بودجه متروی تهران و حومه سال‌هاست که پرداخت نمی‌شود.


مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه در ادامه در خصوص برنامه ریزی‌های صورت گرفته در تأمین درآمدهای پایدار گفت: براساس ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور به ازای هر مسافر واگن شرکت نفت باید 9.8 سنت به مترو پرداخت کند که پرداخت آن از محل صرفه جویی انرژی است. تابحال شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه از این فرصت قانونی استفاده نکرده بود و ما از سال گذشته با تشکیل یک کارگروه در این زمینه کار کردیم که امیدواریم بتوانیم در سه ماهه دوم سال 97 این رقم را دریافت کنیم؛ این موضوع می‌تواند یک منبع درآمد پایدار ارزی برای شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه باشد.


وی با بیان اینکه به طور متوسط هر 2 ماه یک قطار متروی تهران به تعمیرات اساسی (اورهال) احتیاج پیدا می‌کند، گفت: باید برای خدمت رسانی مناسب به شهروندان هزینه تعمیرات که بسیار هم سنگین است تامین شود که امیدواریم تخصیص این بودجه ارزی بتواند به خرید تجهیزات و قطعات تخصصی مورد نیاز به ما کمک کند.


نوبخت افزود: برای تامین قطعات مورد نیاز متروی تهران و حومه اولویت اول استفاده از تأمین‌کنندگان داخلی است اما در بخش‌هایی نیازمند واردات هستیم که تحریم‌ها می‌تواند تاثیرگذار باشد و باتوجه به شرایط کنونی در این بخش نیازمند حمایت‌های بیشتر هستیم.


راه اندازی سامانه‌های جامع اطلاعاتی در شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه


وی در ادامه این جلسه به راه اندازی سامانه های اطلاعاتی جامع در شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه اشاره و خاطر نشان کرد: از مهرماه 1396 به منظور شفافیت در درآمدها و هزینه‌ها سامانه‌های اطلاعاتی جامع در بخش‌های مختلف طراحی و اجرا شده که اکنون منابع انسانی شرکت، درآمدها، اطلاعات مربوط به مناقصات و مزایده‌ها، اطلاعات مالی مربوط به پیمانکاران، هزینه‌ها، قطعات مصرفی و... در آن به طور کامل قابل مشاهده و گزارش گیری است، ضمن آنکه این سامانه‌ها مرحله به مرحله هوشمند می‌شوند تا تضمینی برای سلامت مالی و اداری سیستم باشند.


مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه تصریح کرد: در سال گذشته 90 درصد هزینه‌های غیرعملیاتی را کاهش دادیم و با صرفه جویی‌های صورت گرفته توانستیم شرکت را از وضعیت زیان ده نجات دهیم و امیدواریم با برطرف شدن مشکلات در سایر زمینهها بتوانیم به یک وضعیت پایدار در بخش مالی برسیم.


وی خاطرنشان کرد: شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه قصد دارد تا به عنوان سامانه حمل و نقل عمومی برتر کشور در ارائه خدمات به مردم پیشرو باشد و بتواند با کاهش زمان انتظار و افزایش سفرها رضایت بیشتر مسافران خود را جلب کند.


در پایان این جلسه رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران به همراه مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه و هیات همراه از خط 2 و بخش‌های مختلف ایستگاه صادقیه بازدید و با راهبران شرکت و مسافران متروی تهران گفتگو کردند.


انتهای پیام/

برچسب ها: متروی تهران
ارسال نظر