صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۲:۲۸ - ۱۷ خرداد ۱۳۹۷
مدیر اجرایی پیام­ رسان بیسفون:

از تلگرام جلوتر بودیم،سنگ­ اندازی­‌ها و عدم بلوغ دولت و نهادها مانعمان شد

مدیر اجرایی پیام­ رسان بیسفون گفت: کانال پیش از تلگرام در بیشفون راه‌اندازی شد اما عدم بلوغی که در ما، مردم و مسئولین به خصو دولت‌، نهادها و وزارتخاه‌ها وجود داشت، باعث افول بیسفون نسبت به تلگرام شد.
کد خبر : 285340

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا،‌ میلاد موحدین، در همایش «تیک سوم» که در پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران برگزار شد اظهار کرد: بیسفون قدیمی­‌ترین پیام­‌رسان داخلی­ست که کار خود را از سال 91 شروع کرده و اولین نسخه خود را در انتهای سال 92به بازار عرضه کرده است.


وی درباره فعالیت‌های شرکت بیسفون گفت: شرکت ما در مجموعه بیسفون، هلدینگ «تراشه سبز» است که از سال 78 در زمینه آی­‌پی، تامین پهنای باند و اینترنت فعالیت می­‌کند. سهامداران شرکت سه شخص حقیقی هستند که در روزنامه رسمی نامشان مشخص است.


مدیر اجرایی پیام­رسان بیسفون درباره توجیه اقتصادی فعالیت پیام­‌رسان بیسفون گفت: هزینه­‌های پیام رسان بیسفون بیشتر از محل پروژه‌های معروف هلدینگ تراشه سبز به نام «بیستاک» (استفاده از کد 020 به جای 00 در تماس­های خارجی) تامین می­‌شود. البته خود پیام­‌رسان بیسفون نیز درآمدزایی­‌های مشخصی دارد و تابحال از چند ارگان پروژه­ اختصاصی­‌سازی بیسفون را به عنوان پیام­رسان داخلی­شان داشته­‌ایم.


موحدین درباره چرایی عقب ماندن پیام­رسان­‌های داخلی نسبت به تلگرام افزود: به نظر بنده دلیلی که منجر به افول بیسفون در این مدت شد، عدم بلوغی بود که هم در ما، هم مردم و هم مسئولین وجود داشت؛ و در بین این­ها از همه مهم تر عدم بلوغ در دولت، نهادها و وزارتخانه­‌ها بود.


وی تصریح کرد: خیلی جالب است بدانید بیسفون برای اولین بار «کانال» را راه­‌اندازی کرد؛ قبل از آن که حتی تلگرامی وجود داشته باشد. پس از ایجاد کانال، مسئولین امر به ما فشار آوردند که افرادی که می‌خواهند کانال ایجاد کنند باید مجوز «نشر برخط» بگیرند؛ چیزی که تصورش هم در حال حاضر خنده دار است یا برای مثال این بلوغ وجود نداشت که وقتی بیسفون خدمات تماس را ایجاد می­‌کند، اپراتورها چگونه باید با آن مواجه شوند.


مدیر اجرایی پیام­رسان بیسفون با بیان اینکه نگاه صدا و سیما به ما، نگاه عجیب و غریبی بود عنوان کرد: با اینکه شرکت دانش­ بنیان بودیم و کار حرفه­‌ای انجام می­‌دادیم، ولی نگاهش به این صورت بود که اصلا چرا باید شما را تبلیغ کنیم.


وی ادامه داد: جالب است که همین صدا و سیما بعدا آموزش عضویت در کانال‌های تلگرام را در تمامی شبکه­‌ها به مردم داد.


موحدین در ادامه به لزوم تقویت مسائل فنی پیام‌رسان‌های داخلی اشاره کرد و گفت: البته عدم بلوغ خودمان هم در این افول نسبت به تلگرام تاثیرگذار بود. خود ما هم در حوزه فنی یک سری مسائل را نمی­‌دانستیم. به همین دلیل سال 93 معماری بیسفون را بازطراحی کردیم و همچنین پروتکل اختصاصی جدید آماده کردیم و مسائل امنیتی بیسفون را ارتقا دادیم.


مدیر اجرایی پیام­رسان بیسفون اظهار کرد: نگاه ما به این صورت نیست که مسئولین و دولت چرا از ما حمایت نکردند و یا این که کاش نگاه حمایتی به ما داشتند؛ بلکه ما به عنوان بخش خصوصی فقط انتظار داریم که جلوی راه ما سنگ­ اندازی نداشته باشند.


وی افزود: حتی در جلسات به مسئولین گفته­‌ایم که یا اقدامی انجام ندهید و یا حداقل همان اقداماتی که برای تلگرام انجام داده‌اید را برای پیام­ رسا‌ن­‌های داخلی نیز انجام دهید، نه بیشتر و نه کمتر.


موحدین خاطرنشان کرد: ما یک شرکت خصوصی هستیم و قصد داریم بیزینس خود راگسترش دهیم. ما به دنبال سود هستیم و دنبال ارتباط با ارگانی نیستیم و دوست داریم اگر کسی بخواهد از ما حمایت کند، حمایتش از جنس حمایت واقعی باشد، وگرنه حمایت نکند.


موحدین درباره امنیت پیام­ رسان بیسفون نیز اظهار کرد: سوالی که صراحتا مدنظر افکار عمومی است که آیا اگر دولت یا هر ارگان خاص اطلاعات شخصی را از ما درخواست کنند در اختیارشان قرار می­‌دهیم؟ بنده یاد ندارم در بیسفون چنین اتفاقی افتاده باشد.


مدیر اجرایی پیام­رسان بیسفون ادامه داد: در بحث دسترسی نهادها، حکومت، قوه قضائیه، وزارت اطلاعات و هرجایی که به هر دلیلی به این اطلاعات نیاز دارد، دو مدل نیاز به وجود می­‌آید. یک بحث شکایت خصوصی است به این معنا که یک نفر برای من مزاحمت ایجاد می­‌کند و معمولا هم این مسائل را پلیس فتا پیگیری می­‌کند. بحث دوم، بحث امنیت عمومی است به این صورت که یک خرابکاری یا جاسوسی در حال رخ دادن است و یا به هر دلیلی نیاز به دسترسی احساس می‌شود.


به گفته موحدین؛ درباره دو نوع دسترسی تعریف شده قانون وجود دارد و شاید ضعف اطلاع رسانی حکومت منجر به ضربه خوردن پیام­رسان‌ها شده است. هر دوی اینها نه به محتوای پیام­ها که تنها به لاگ اتفاقات –مثلا به چه آی پی وصل شدید- نیازمندند و این کار صرفا با دستور مقام قضایی اتفاق خواهد افتاد.


مدیر اجرایی پیام­رسان بیسفون افزود: در مورد پیام­ رسان بیسفون در این دو سالی که بنده بود‌ه‌‌ام تنها یکبار در هفته گذشته اتفاق افتاد که درخواستشان این بود که فلان آی­پی برای چه شماره­‌ای است.


مدیر اجرایی پیام­رسان بیسفون درباره اینکه آیا پیام‌های افراد در اختیار نهادها قرار می‌گیرد اظهار کرد: درباره این که آیا افرادی می­‌توانند به محتوای پیام­‌ها دسترسی داشته باشند یا نه باید عرض کنم که این مورد یک ضابطه مشخصی دارد. یک قانون تحت عنوان اصل 25 در قانون اساسی معروف به «قانون شنود» موجود است.


موحدین گفت: در کشور قضات انگشت­ شماری هستند که اختیار دارند راجع به این مساله حکم صادر کنند که معروفند به قاضی­های اصل 25. با وجود این قانون، آیین­‌نامه قوه قضاییه و فتوای مقام معظم رهبری به جرات می­‌توان گفت که مشکل قانونی برای این موضوع وجود ندارد و هرگونه دسترسی به حریم شخصی افراد صرفا با دستورات قضایی خاص مربوطه ممکن است.


وی در پایان افزود: بنده یاد ندارم در بیسفون چنین اتفاقی افتاده باشد و حقیقتا خیلی اتفاق استثنایی و خاصی است.


همایش تیک سوم به همت بسیج دانشجویی پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران برگزار شد، میزبان نمایندگانی از پیام­رسان سروش و بیسفون جهت پرسش و پاسخ دانشجویان و دکتر شاه میرزایی عضو حقیقی سابق شورای عالی فضای مجازی بود.


انتهای پیام/

ارسال نظر