آغاز سیوپنجمین بهار علمی واحد کرج؛ از اتاقهای باغ متروک تا مجتمع دانشگاهی امیرالمومنین (ع)
دکتر محمدحسن برهانیفر در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا با گرامیداشت یاد و خاطره مرحوم محمد پیراینده موسس و نخستین رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج گفت: «واحد کرج، 9 خرداد سال 1363 به همت زنده یاد مرحوم حاج محمد پیراینده (معلم اخلاق و قرآن) و با تلاش شبانه روزی مسئولان، استادان و کارکنان دلسوز خود بدون کمک مالی از جانب نهادهای دولتی، فقط با تکیه بر شهریه های دانشجویان راهاندازی و کار خود را با 7 رشته تحصیلی و استفاده از 25 مدرس حقالتدریسی و 500 دانشجو در باغی واقع در سه راه عظیمیه کرج که اکنون آموزشکده سما واحد کرج در آن مستقر است آغاز کرد.»
وی افزود: نخستین آزمون ورودی واحد کرج با بیش از 4000 داوطلب در 11 حوزه امتحانی برگزار شد و در نهایت 534 دانشجو در این واحد پذیرفته شدند که کلاس های آنان در اتاقهای باغی متروک در ابتدای جاده چالوس و ساختمان وقفی دارالعلوم زینبیه برگزار می شد.»
رئیس واحد کرج روند توسعه این دانشگاه را تشریح کرد و گفت: «سال 1371 زمین 47 هکتاری در منطقه رجایی شهر کرج به منظور احداث مجمتع دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج خریداری شد. سال 73 نیز 4/10 هکتار زمین در شهرستان نظرآباد به منظور احداث کیلینیک دامپزشکی، آموزشکده فنی و مرکز آموزش معلمان ، 10 هکتار در منطقه باباسلمان به منظور احداث کیلینیک دام های بزرگ، 20 هکتار در ماهدشت با عنوان مزرعه آموزشی کشاورزی و 15000 متر مربع در شهریار به منظور بهره برداری دانشکده دامپزشکی خریداری شد.
این مسئول ادامه داد: در همان سال 6 باب سوله در ضلع شمالی مجتمع دانشگاهی احداث شد و به تدریج امور اداری و آموزشی به این سولهها منتقل شد. سال 74 فاز اول احداث ساختمان امام خمینی(ره) به عنوان نخستین ساختمان آموزشی مجتمع دانشگاه آغاز و آبان سال 78 با نخستین افتتاحیه، ساختمانهای جدید دانشگاه مورد بهرهبرداری قرار گرفت. این روند توسعه تا سال 1381 ادامه داشت و از سال 81 تا 90 بیشترین ساختمان های مجتمع امیرالمومنین (ع) ساخته و تکمیل شد.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با اشاره به جایگاه مناسبی که این دانشگاه در سطح کشور و دانشگاه های معتبر جهان دارد گفت: «امروز اما روند رشد، توسعه و پیشرفت واحد کرج در زمینه های مختلف عمرانی، علمی، پژوهشی، فرهنگی، ورزشی و .... این دانشگاه را با درجه جامع الف به بزرگترین واحد دانشگاهی در استان البرز ، دومین واحد دانشگاهی کل کشور و یکی از مطرحترین و معتبرترین دانشگاه های کشور در عرصه های بین المللی تبدیل کرده است.»
وی با ارائه آمار اجمالی به معرفی واحد کرج پرداخت و به آنا گفت: «واحد کرج اکنون با بیش از سی هزار دانشجو، 541 عضو هیأت علمی، 569 کارمند در سایتی به مساحت 46 هکتار و با 97704 مترمربع فضای اداری - آموزشی مشغول فعالیت علمی آموزشی است.»
برهانی فر ادامه داد: «طرح های تحقیقاتی خاتمه یافته واحد کرج 770 و طرح های تحقیقاتی در دست اجرا 46 طرح است. 1704 مقاله آی اس آی، 1310 مقاله علمی – پژوهشی، 465 مقاله علمی – ترویجی و خارجی غیر آی اس آی ، 45 همایش، 122 کارگاه روش تحقیق، 271 سلسله سخنرانی علمی، شرکت در 250 کنفرانس داخلی و 652 کنفرانس خارجی و بیش از 80 عنوان اختراع ثبت شده از دیگر دستاوردهای این دانشگاه در عرصه های علمی است.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز اظهار کرد: «واحد کرج با 97 آزمایشگاه، 20 کارگاه، 235 رشته تحصیلی از کاردانی تا دکتری، 196 کتاب چاپ شده و 12 عنوان کتاب زیر چاپ، 4 مرکز تحقیقاتی و مطالعاتی، 13 دانشکده، یک مرکز آموزش عالی سما و 4 مدرسه از مقاطع دبستان تا دبیرستان، 24 سایت کامپیوتر با 1450 دستگاه رایانه، 24952 عنوان کتاب، 2160 عنوان مجله فارسی و لاتین، 2 سالن ورزشی سرپوشیده، 2 زمین روباز ورزشی و یک زمین چمن فوتبال، یک سالن اجتماعات 800 نفری ، 6 سالن اجتماعات 200 نفری و 8 سالن دفاعیه 50 نفری همچنان در جذب و تربیت بخش عظیمی از نیروی جوان دانشگاهی استان و کشور پیشتاز و در این راستا تاکنون 113492 فارغ التحصیل به جامعه تقدیم کرده است.»
برهانی فر با تاکید بر اینکه راه اندازی واحد کرج نقطه عطفی در فرهنگ و دانش شهر کرج و حتی استان البرز است به آنا گفت: «در پی اجرای سیاستهای کلان دانشگاه آزاد اسلامی در راستای رهایی از وابستگی به شهریه و درآمدزایی به ورود به بازارهای اقتصادی و صنعتی کشور و جهان طرحهایی را در دستور کار خود قرار داده ایم.»
وی تشریح کرد: «از مهم ترین طرح ها می توان ادامه فعالیت در بخش ساها -در سامانه ساها حدود 184 نوع خدمات آزمایشگاهی و 4319 مورد تجهیزات ثبت شده است- ایجاد آزمایشگاه های مرجع و همکار استاندارد، برگزاری دورههای آموزشی کوتاه مدت تخصصی ، تقویت بنیه علمی و کیفیت آموزشی بویژه در دروس عملی، آزمایشگاهی و کارگاهی، تاکید بر تحقیق و پژوهش های علمی روز دنیا و افزایش میزان مقالات علمی – پژوهشی و ISI، پیشبرد اهداف علمی – آموزشی در سطح کلان و بهبود رتبه علمی دانشگاه در رتبه بندی های کشوری و جهانی، اجرای طرحهای برون دانشگاهی، توسعه و گسترش واحدهای فناور در مرکز رشد و حمایت برای تبدیل وضعیت به شرکتهای دانش بنیان فعال، جذب سرمایه گذاری برای حمایت از طرحهای دانشگاهی درآمدزا، ورود به عرصه تولیدات صنعتی با مشارکت صنایع و نخبگان استان، ورود به عرصه تولیدات محصولات دامی و کشاورزی شامل گیاهان دارویی و ...را نام برد.»
انتهای پیام/