صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۵۴ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۷

بیکاری قارچ‌های اردیبهشت را قاتل کرد!

کارشناسان علت مسمومیت‌های گسترده از طریق قارچ خوراکی را تشریح کردند.
کد خبر : 282779

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، مرگ‌های زنجیره‌ای و مرموزی که قاتلشان یک چیز تشخیص داده و اطلاع‌رسانی شده است؛‌قارچ سمی ! حالا مطابق با آخرین گزارشات سازمان اورژانس کشور تاکنون 18 نفر بر اثر مسمومیت با قارچ فوت کرده‌اند و طبق آخرین آمار تا ساعت 11 صبح روز گذشته هزار و151 نفر به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند که از این تعداد 96 نفر در بیمارستان بستری هستند. استان کرمانشاه بیشترین آمار مسمومیت‌ها را به خود اختصاص داده است و هفت نفر بر اثر مصرف قارچ سمی در این استان جان خود را از دست داده‌اند. اما انگار این قاتل کلاه بر سر همچنان قصد شکار طعمه دارد؛‌چراکه در حالی که روزهای نخست 9 نفر بر اثر مسمومیت با قارچ سمی فوت کرده بودند،‌حالا این تعداد به دو برابر افزایش یافته و مسمومیت‌ها همچنان ادامه دارد.


اولین مورد مسمومیت با قارچ وحشی در خوزستان اتفاق افتاد،اما هم اکنون پنج استان کشور درگیر مسمومیت و مرگ با قارچ شده‌اند. به گفته مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور از تعداد 18 فوتی هفت نفر مربوط به کرمانشاه، چهار نفر لرستان،سه نفر کردستان و دو نفر مربوط به آذربایجان غربی، یک نفر مرکزی و همدان یک نفر هستند.


بهار قارچ سمی!


مسمومیت مرگ‌آور با قارچ موضوعی است که تاکنون در چنین سطح گسترده‌ای سابقه نداشته‌است؛‌موضوعی که دکتر کامبیز سلطانی‌نژاد، دبیر انجمن سم‌شناسی و مسمومیت‌ها در پاسخ به آن به «جوان‌» می‌گوید: همه ساله در فصل بهار تعدادی مسمومیت با قارچ‌های سمی را داریم،‌اما امسال به دلیل بارش‌های مناسب، رویش این نوع قارچ‌ها زیاد شده و همین دسترسی بیشتر موجب شده تا مسمومیت‌ها با قارچ هم افزایش یابد! به گفته مجتبی خالدی،‌سخنگوی سازمان اورژانس کشور نیز این مسئله در گذشته هم بوده و در سال 85 شاهد فوت 9 نفر به دلیل مصرف قارچ سمی بودیم.


دکتر محمد‌رضا آصف شایان،‌ عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات گیاه پزشکی کشور هم دراین باره می‌گوید: ‌میزان بارش‌ها امسال نسبت به میانگین 50 سال گذشته در استان‌های پرخطر خیلی بیشتر بوده است،‌وقتی بارندگی بیشتر می‌شود و شرایط دیگر اقلیمی به رشد قارچ‌ها و قارچ‌های سمی کمک می‌کند و تنوع آنها هم بیشتر می‌شود و اهالی محلی ممکن است نتوانند قارچ‌های تازه را تشخیص دهند و در اینجا اشتباهات بروز می‌کند از سوی دیگر بیکاری‌های مردم منطقه و مشکلات هم به گرایش برای چیدن این قارچ‌ها به عنوان یک منبع درآمد و همچنین یک ماده غذایی افزوده است و در نتیجه شاهد بروز چنین وقایعی هستیم. علاوه بر همه اینها بر بازارهای محلی هم نظارتی وجود ندارد.


شباهت قارچ سمی و خوراکی


بنا به تأکید سلطانی‌نژاد، قارچ‌های سمی از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به قارچ‌های خوراکی دارند و تشخیص آنها، توسط افراد عادی میسر نیست، به همین دلیل امسال با تعداد زیادی از اینگونه مسمومیت‌ها در کشورمان مواجه شدیم. در جهان بیش از 5 هزار گونه قارچ وجود دارد که حدود 100 گونه از آن برای انسان سمی است.


عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه روش تشخیص قارچ سمی و گونه‌های خوراکی آن به طرق کاملاً علمی و تخصصی توسط متخصصان میسر است، عنوان کرد: قارچ‌های سمی از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به قارچ‌های خوراکی دارند و تشخیص آنها، توسط افراد عادی میسر نیست، به همین دلیل امسال با تعداد زیادی از اینگونه مسمومیت‌ها در کشورمان مواجه شدیم.


قارچ فله‌ای نخریم


دکتر سلطانی‌نژاد درباره راهکارهای مواجهه با این قارچ‌ها و مسمومیت ناشی از آن می‌گوید: بهترین راهکار پیشگیری است و اینکه از این قارچ‌های فله‌ای نخریم و نخوریم. وی تأکید می‌کند:‌اینگونه قارچ‌ها در اثر پختن، کبابی یا آبپز کردن، باز هم سمی می‌مانند و مواد سمی آنها تخریب نمی‌شود. به گفته این متخصص 90 درصد مسمومیت‌های شدید توسط قارچ‌ها، به دلیل ماده‌ای سمی به نام آماتوکسین است که این ماده عمدتاً روی کبد تأثیر مخرب می‌گذارد.


سلطانی‌نژاد درباره مکانیسم اثر قارچ‌های سمی اینگونه توضیح می‌دهد: علائم مسمومیت با قارچ در دو مرحله بروز پیدا می‌کند، مرحله اول، 6 تا 12 ساعت پس از مصرف قارچ با نشانه‌هایی نظیر تهوع و استفراغ، دردهای شکمی و احساس ضعف بروز پیدا می‌کند و ممکن است افراد آن‌ را با مسمومیت غذایی ساده اشتباه بگیرند و حتی خوددرمانی کنند. مرحله دوم اما 24 ساعت یا حتی دو روز بعد از علائم اولیه، با ضعف، سرگیجه و کاهش سطح هوشیاری خود را نشان می‌دهد که این حالات ناشی از اختلالات شدید کبدی و کلیوی در فرد مسموم است که ممکن است او را به مرگ بکشاند. دبیر انجمن سم‌شناسی و مسمومیت‌های ایران درخصوص درمان مسمومیت شدید با قارچ‌های سمی تأکید می‌کند: تنها درمان اینگونه مسمومیت‌ها پیوند اورژانسی کبد است، بنابراین با مشاهده علائم اولیه مسمومیت، باید فرد را سریعاً به مراکز درمانی ارجاع دهند.


منبع: جوان


انتهای پیام/

ارسال نظر