صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۵:۱۰ - ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷

جریان‌شناسی روشنفکری دینی در طرح ضیافت اندیشه استادان واحد دزفول

طرح ضیافت اندیشه ویژه استادان با عنوان کارگاه جریان شناسی روشنفکری دینی در ایران معاصر با حضور جمعی از مسئولان و استادان در سالن ضمن خدمت دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول برگزار شد.
کد خبر : 280250

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول در این کارگاه گفت: روشنفکری به خصوص روشنفکری دینی در عصر حاضر یکی از پدیده های اجتماعی است که اکثر متفکران و نخبگان دغدغه شان روی این بحث متمرکز است. ما نیاز داریم اعتقادات، مبانی دینی و مبانی فکری روشنفکران را بشناسیم و دیدگاه شناختی در این زمینه پیدا کنیم تا الگوهای رفتاری مناسبی در جامعه داشته باشیم.


دکتر علی افروس اظهار کرد: این موضوعات به لحاظ چالشی بودن کمتر بررسی شده و به خاطر چالش ها و پرسش و پاسخ هایی که در این زمینه وجود دارد، کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در اکثر کشورها همیشه بین علم و دین جدال ها، چالش ها و دعواهایی وجود داشته که نیاز است در زمینه این مبانی بحث شود.



افروس عنوان کرد: امید آن که بتوانیم از این بیانات ناب روشنفکران مسلمان استفاده کنیم. کشور ایران، کشوری اسلامی است و باید مبانی دینی را شناخته و به نحو احسن آنها را در زندگی خود پیاده سازیم. در عصری زندگی می کنیم که در جای جای جهان فرقه های انحرافی زیادی دیده می شود. و از سوی دشمنان برای کشورهای مسلمان همواره همراه با خشونت های زیادی می باشد. امیدواریم برگزاری این دوره ها بتواند به نوعی برای دانشگاه ها و جامعه مثمر ثمر واقع شود.


دبیر هم اندیشی واحد دزفول هم در این دوره گفت: روشنفکری دینی در عصر معاصر بسیار مهم و پرکاربرد برای اساتید است. ان شاءالله بتوانیم بدون دغدغه و فراخ خاطر مسائل و دروس کارگاه را فراگرفته و در جامعه و دانشگاه به نحو احسن از آنها استفاده کنیم.


دکتر مسعود خردمندپور به امتیازات دوره اشاره کرد و ادامه داد: 8 جلسه برای این کارگاه در نظر گرفته شده و شرکت اساتید در دوره معرفت افزایی علاوه بر جنبه فرهنگی و کاربردی آن، می تواند برای اساتیدی که در شرف تبدیل وضعیت به دانشیاری یا استاد تمام هستند مفید واقع شود.


رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد استان خوزستان نیز اظهار کرد: انسان دارای دو بعد ماده و معنا (روحانیت) است. علمای فلسفی معتقدند که بعد معنوی انسان اصیل و بعد مادی وی فناپذیر است. در حقیقت آنچه که فناناپذیر است، بعد معنوی است. لذا چون صحبت از معنویت و روحانیت است، صحبت ظرفیت بی نهایت است که ایجاب می کند از بعد معنوی و روحانیت نگهداری شود.



جوانمردزاده گفت: همانطور که بدن ما انسان ها باید از ابتلا به بیماری ها، آفات و بلاها نگهداری شود، روح ما نیز باید از گزند انواع آفات و بلاها نگهداری شود. چرا که روح سالم در بدن سالم است. انسان همانند ظرف و روح وی مظروف می باشد. لذا باید برای مظروف که خود روح است یک سری موارد تعریف کرد که امروز با عنوان بهداشت روح بیان می شود. باید از مظروف مراقبت نمود تا به بیراهه کشیده نشود. در راس این مظروف اندیشه های انسان است و اساس شناخت شخصیت هر انسانی اندیشه، تفکر و تعقل می باشد.


جوانمردزاده افزود: از نظر اسلام اصولی استنباط شده و در راس این اصول، اصل توجه به اصول و ظرفیت روانی و عوامل تقویت کننده آن است. بر اساس این اصل باید آموزش ما تحول پیدا کرده و ادبیاتی که در آموزش از آن استفاده می کنیم تغییر کند. هرگاه احساس شد که ادبیات و آموزش ما قدیمی بوده و تکراری شده لازم است که روش ها و ادبیات جدیدی را تدوین کنیم.


رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد استان خوزستان گفت: مقام معظم رهبری می فرماید: «روشنفکران هیچ گاه دوست ندارند علنی حکومت کنند». اکنون روشنفکری بیمارگونه ای بدون توجه به اصل روان افراد وارد جامعه ایران و جوامع اسلامی شده که نتوانسته اند پایه محکمی را برای خود تثبیت کنند. زیرا دین مبین اسلام، دینی کامل است.



وی با بیان این مطلب که جهان ما در حال بالندگی است عنوان کرد: ما باید به گونه ای در این مسیر حرکت کنیم که همیشه از نظر علم و دانش به روز باشیم. تا سبقت دانشجو از استاد اتفاق نیفتد و بین استاد و دانشجو گسل و شکاف ایجاد نشود. از جمله خطرات جدی که جامعه علمی ما را تهدید می کند، گسل بین دانشجو و استاد است.


جوانمردزاده به خطرات جدی که جامعه علمی ما را تهدید می کند اشاره کرد و گفت: اساتید و مدرسان ما باید در کسب علم و پویایی علمی تلاش کنند و به سمت بالندگی حرکت کنند. شورای انقلاب فرهنگی اعلام کرده که همه اساتید باید در طول دوره تدریس خود به کسب دوره های معرفت افزایی و هم اندیشی برای ارتقا استفاده کنند. هر انسانی در هر پست و مقامی نیاز به پویایی علم دارد و امیدواریم با شرکت در این کارگاه های هم اندیشی به پویایی علمی دست پیدا کنیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر