صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۷:۵۰ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۷
رئیس مرکز برنامه‌ریزی و منابع انسانی در نشست هفته معلم تشریح کرد؛

زمان انتشار دفترچه آزمون استخدامی/ برخی سفارش می‌کنند آمارها را اعلام نکنیم

رئیس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش از قانون مدیریت خدمات کشوری انتقاد کرد و گفت: این قانون کارمند محور است و نه معلم محور ومادامی که این قانون باشد شاهد تحول در برنامه توسعه منابع انسانی آموزش و پرورش نخواهیم بود. درخواست معلمان مستثنی کردن فرهنگیان از قانون مدیریت خدمات کشوری است.
کد خبر : 276315

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، اسفندیار چهاربند در نشست خبری که به مناسبت فرا رسیدن هفته گرامیداشت مقام معلم ترتیب داده شده بود ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، دو اسوه معلمی و همچنین پنج هزار شهید معلم اظهار کرد: در آستانه ۱۲ اردیبهشت قرار داریم و بنا به سنت هر ساله به استقبال از آیین پاسداشت مقام معلم می‌رویم و رویکرد ما در سال جاری موثرتر خواهد بود که جهت گیری اصلی آن پاسخگویی است.


وی افزود: معلمین سرزمین ما سالهاست مطالباتی دارند و پیرامون زندگی حرفه ای و شخصی‌شان با چالش‌هایی مواجهند که حاکمیت و جامعه در قبال پاسخ به این چالش ها مسوولیت هایی داشته و دارند. باید تلاش کنیم در این هفته گزارش کاری را به معلمان ارائه کنیم که شفاف و صادقانه باشد و نقشه منطقی و موثری را برای ادامه مسیر به دست بدهد.


رئیس مرکز برنامه‌ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه باید بتدریج رویه پاسخگو بودن به یک اصل تبدیل شود عنوان کرد: هفته معلم قرار نیست با تقدیر و تشکر جمع شود بلکه تجلیل از معلم منوط به پاسخگویی و رسیدگی به مشکلات آنهاست. اینکه تعهدات قرار است چگونه و در چه بازه زمانی ایفا شوند باید به صورت شفاف مشخص باشند.


چهاربند ادامه داد: یک پرسش مطرح است که آیا در مواجهه با تحولات سریع سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جایگاه معلم پررنگ تر می‌شود یا کمرنگ‌تر؟ کشورهایی که امروز پرچمدار توسعه‌اند ابتدا تربیت معلم و بهبود زندگی حرفه‌ای و شخصی وی را دنبال کرده اند زیرا رکن توسعه، توجه به نظام تعلیم و تربیت است. این دیدگاه که با توسعه فناوری کمتر به معلم احتیاج خواهیم داشت دیدگاه بسیار خطرناکی است.


وی افزود: خودکفایی در همه عرصه‌ها مشروط به اقتدار نظام تعلیم و تربیت است. اقتدار این نظام نیز مشروط به ارتقای کیفیت زندگی حرفه‌ای معلم است و با شعار هم محقق نمی‌شود.


قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در ستاد مرکزی بزرگداشت مقام معلم با بیان اینکه اعتماد فرهنگیان به حاکمیت و نظام بزرگترن سرمایه ماست که حفظ آن در گروی ارتقای جایگاه واقعی آنهاست گفت: تلاش می کنیم اعتماد و امید را در معلمان افزایش دهیم.


عناوین هفته معلم


وی روزشمار هفته معلم را اعلام کرد و گفت: ۱۲ اردیبهشت روز ولایتمداری و سلوک معلمی، ۱۳ اردیبهش روز معلم و تکریم اجتماعی، ۱۴ اردیبهشت روز معلم، توسعه اجتماعی و انسجام ملی، ۱۵ اردیبهشت روز معلم و پیشکسوتان تعلیم و تربیت، ۱۶ اردیبهشت، روز معلم مسوولیت پذیری و هدایت انقلابی، ۱۷ اردیبهشت روز معلم، مرجعیت اجتماعی، مولد سرمایه اجتماعی و ۱۸ اردیبهشت روز معلم و تکریم سازمانی نامگذاری شده است.


چهاربند با بیان اینکه امسال حدود ۸۰۰ هزار بازنشسته فرهنگی داریم گفت: سال ۹۸ تعداد شاغلین و بازنشسته ها برابر خواهد شد و در سال ۱۴۰۱، یک میلیون و ۱۵۰ هزار بازنشسته و ۸۳۰ هزار شاغل خواهیم داشت و تعداد بازنشسته ها از شاغلین پیشی می گیرد.


انتقاد فرهنگیان از قانون خدمات کشوری


وی از قانون مدیریت خدمات کشوری انتقاد کرد و گفت: این قانون کارمند محور است و نه معلم محور و مادامی که این قانون باشد شاهد تحول در برنامه توسعه منابع انسانی آموزش و پرورش نخواهیم بود. می‌خواهیم نمایندگان مجلس، آموزش و پرورش را از این قانون مستثنی کنند تا ما ظرف سه ماه قانون اداری استخدامی آموزش و پرورش را به آنها تقدیم کنیم. شرایط حرفه‌ای معلمان منطبق با قانون مدیریت خدمات کشوری است و به نهادینه کردن تبعیض منجر شده است.



رئیس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: چارچوب این قانون با طرح طبقه بندی مشاغل معلمین سازگار نیست و با آن در تناقض است و اصلاحاتی که برای این قانون در مجلس مطرح است به هیچ عنوان پاسخگو نیست و در خواست معلمین مستثنی کردن فرهنگیان از قانون مدیریت خدمات کشوری است.


کمبود شدید نیرو در مقطع ابتدایی و پرورشی


به گفته چهاربند در مهر ۱۳۹۷ با ۳۰۰هزار کمبود نیرو مواجه خواهیم بود، حدود ۱۹۴هزار مورد از این کمبود را باید از طریق ندادن معلم به مدارس پشت سر بگذاریم. باید به ازای هر چهار دانش آموز یک ساعت مربی پرورشی به مدرسه بدهیم. یعنی هر ۹۶ دانش آموز یک مربی. این در حالی است که فقط ۱۸ هزار مربی به مدارس اعزام می‌کنیم، در حالی که نیاز ما ۱۲۳ هزار مربی است.


وی ادامه داد: اگر این روند ادامه یابد باید دوسال دیگر بخصوص در حوزه آموزش ابتدایی و پرورشی بنای یادبود برای آموزش و پرورش بسازیم. بیشترین کمبود را پس از حوزه پرورشی در حوزه ابتدایی داریم.


رئیس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه تامین آموزگار برای ۲۰ هزار مدرسه با کمتر از ۲۴ دانش آموز عمدتا در مناطق روستایی تهدید دیگری برای حوزه آموزش ابتدایی محسوب می‌شود گفت: بنابراین احتمال افزایش نرخ بازماندگی از تحصیل وجود دارد. باید با این واقعیت روبرو شویم.


به گفته چهاربند سال گذشته از ۴۳هزار مشمول بازنشستگی، ۴۲ هزار نفر بازنشسته شدند. سال جاری ۶۵ هزار نفر مشمول بازنشستگی‌اند که پیش بینی می‌کنیم ۵۵هزار نفر بازنشسته شوند. اگر این روند بدون تمهید سازوکار مناسب ادامه یابد در سال ۹۹ آموزش و پرورش از پا درمی‌آید.


معلمان زیاده خواه نیستند


رئیس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه باید در هفته معلم تکلیف این مقوله ها از سوی دستگاه‌های ذیربط روشن شود اظهار کرد: باید کارنامه‌ای داشته باشیم که در عمل چه اتفاقی افتاده است. به عنوان مثال مجلس قانون برنامه بودجه و برنامه ششم توسعه را تصویب کرده است، باید تحلیل شود معلم در این دو قانون چگونه دیده شده است؟.


وی افزود: معلمان زیاده خواه نیستند و از مظلومیت های همکاران ما این است که یک تشکل صنفی فراگیر و یک زبان گویا ندارند و آموزش و پرورش باید این کمبود را جبران کند. امیدواریم امکان تشکیل یک تشکل صنفی فراگیر فراهم شود.


چهاربند با بیان اینکه از اواسط سال ۹۵ تهیه برنامه ۵ ساله نیروی انسانی را شروع کردیم که در اختیار نهادهای مسوول قرار گرفته است گفت: شاخص های مصوب در ارتباط با نیاز به نیروی انسانی بر اساس منطقه، جنسیت، رشته و... مشخص هستند.


وی ادامه داد: به عنوان مثال طبق شاخص دانش آموز به معلم، ۲۲ درصد مدارس دولتی ما زیر ۲۴ دانش آموز دارند و جالب اینکه این مدارس سه درصد کل دانش آموزان را پوشش می‌دهد. تراکم و جمعیت دانش آموزی پراکنده هستند، در سطح کشور از کمتر از یک دانش آموز در یک کیلومتر مربع تا ۲۵۰ دانش آموز در یک کیلومتر مربع داریم. شرایط در برخی مناطق دور افتاده اجازه تاسیس مدارس روستامرکزی را نمی‌دهد و به همین خاطر باید برای یک دانش آموز یک معلم تخصیص دهیم.


تامین ۸۴ هزار نیرو در مهر ۹۷ در قالب حق‌التدریس


رئیس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مهر امسال ۸۴ هزار نفر را در غالب حق التدریس تامین می‌کنیم و برای جذب و تخصیص سهمیه مشکل داریم گفت: این در حالی است که ۳۰۰ هزار کمبود خواهیم داشت. در سال جاری یک میلیون و هشتصد هزار ساعت حق التدریس پرداخت کرده‌ایم، چرا تصمیم گیران به این موارد توجه نمی‌کنند؟ بر اساس شاخص های مصوب، نیروی مازاد نداریم و بهره وری ما در فضا و نیروی انسانی ۱۰۰ است.


چهاربند ادامه داد: اگر دیگران در دیگر دستگاه‌ها اعداد و ارقام دیگری را اعلام می‌کنند ما آن را رد می‌کنیم زیرا مبنا ندارد. ما در برنامه پنج ساله نیروی انسانی پنج راهکار داریم. راهکار اول دوره تعهد دبیری است که البته در این دوره پنج ساله پیش رو به کمک ما نمی‌آید زیرا اگر امسال هم جذب شوند ۵ سال دیگر وارد سیستم خواهند شد. البته ما پیگیریم و برای امسال تقاضای سهمیه ۲۵ هزار نفری را برای دوره تعهد دبیری داده‌ایم.


لزوم ورود سالانه ۵۰ هزار نیرو برای جبران بازنشستگی‌ها


وی افزود: راهکار دوم جذب از طریق دوره‌های یکساله حرفه آموزی از محل آزمون و فارغ‌التحصیلان سایر دانشگاه‌هاست. واقعیت این است که ما باید سالانه ۵۰ هزار نفر وارد سیستم کنیم تا جبران بازنشسته‌ها را کنند. سال های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ حدود ۹۰هزارنفر مشمول بازنشستگی می‌شوند.


رئیس مرکز برنامه‌ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش راهکار سوم راهکار ۲+۲ است گفت: به این معنا که معلم دوسال درس بخواند و از سال سوم وارد مدرسه شود. برای دوره فنی راهکار ۲+۱ را پیش بینی کرده ایم یعنی معلم این دوره یکسال دوره آموزشی ببیند و وارد هنرستان شود. ما راهکارهای مختلفی مدنظر داریم و معتقدیم آخرین راهکار استخدام است. وقتی روی آزمون استخدامی تاکید داریم به معنای این است که همه راهکارها اعم از صرفه جویی، خرید خدمات و... را طی کرده‌ایم.


دفترچه آزمون استخدامی آموزش و پرورش چه زمانی منتشر می‌شود؟


رئیس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره زمان انتشار دفترچه آزمون استخدامی و زمان بکارگیری پذیرفته شدگان عنوان کرد: درخواستمان را از مهر ۹۶ اعلام کردیم و در بهمن ماه مجوز استخدام ۱۵ هزار نفر صادر شد. ۲۸اسفند ۹۶ سازمان برنامه در نامه‌ای به سازمان اداری استخدامی موافقت خود را با برگزاری آزمون در سال ۹۷ اعلام و آن را منوط به بکارگیری پذیرفته شدگان در سال ۹۸ کرد. در واقع تامین اعتبار به مهر ۹۸ موکول شد.


چهاربند ادامه داد: به دلیل آنکه این موضوع با درخواست ما مغایر بود چندبار مکاتبه انجام و در نهایت نشست مشترکی انجام و توافق شد امسال حتما دفترچه منتشر و آزمون به عمل بیاید و کلاس‌ها برگزار شوند و اگر آموزش و پرورش می‌تواند منابعش را مدیریت کند با منابع خود از مهر ۹۷ پذیرفته شدگان را بکار بگیرد.


وی با بیان اینکه بنابراین انتشار دفترچه و برگزاری کلاس‌ها قطعی است، گفت: اما زمان بکارگیری در مهر ۹۷ یا ۹۸ منوط به رایزنی هاست. اکنون دفترچه در اختیار سازمان سنجش است. چون ۶۰ هزار کد شغل وجود دارد؛ ورود این حجم از اطلاعات در پرتال زمان می‌برد. اگر در سازمان سنجش این کار را ظرف هفت تا هشت روز آینده انجام دهند، انتشار دفترچه در هفته آینده باید قطعی باشد.


لحاظ کردن مشوق‌هایی برای تدریس مدیران و معاونان در مدارس


رئیس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به پرسش دیگری درباره موظفی تدریس شش ساعته مدیران و معاونان مدارس نیز گفت: سال قبل ۲۴۰ هزار ساعت در هفته عملکرد تدریس مدیران و معاونان است و معادل ۱۰ هزار نفر نیرو می‌شود. سیاست ما در سال جاری توسعه این روش است و مشوق هایی بویژه برای رتبه بندی برای آنها درنظر گرفته می‌شود.


وی افزود: اگر همه مدیران بخواهند تدریس کنند معادل عملکرد ۲۶ هزار معلم می‌شود. پیش بینی ما تامین تدریس ۳۰۰ هزار ساعت در هفته و به عبارتی معادل عملکرد ۱۴۰۰۰ نفر برای سال تحصیلی آتی است.


رونمایی از سامانه سنجش صلاحیت حرفه‌ای معلمان ظرف یکی دوهفته آینده


چهاربند از رونمایی از سامانه سنجش صلاحیت حرفه‌ای معلمان ظرف یکی دوهفته آینده خبر داد و گفت: در شورای عالی آموزش و پرورش نیز سنجش صلاحیت معلمان در دست تدوین است. مطالعات اصلی آن انجام و مجموعه معیارها و ابزارها آماده شده و همکاران ما در شورای عالی در شرف تهیه نظام نامه سنجش صلاحیت هستند.


وی تاکید کرد: نباید رتبه بندی به معیشت گره بخورد. موضوع اصلی سنجش صلاحیت، تضمین کیفیت است و پیش فرض آن این است که قبلا معیشت تامین شده است.


رئیس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش درباره پراکندگی مدارس کم جمعیت نیز عنوان کرد: از ۲۱ هزار و ۵۳۲ مدرسه زیر ۲۴ دانش آموزه، ۲۰ هزار و ۶۴۴ مورد در روستا و ۸۸۸ مورد در شهر است. در سطح روستا ۱۷ هزار و ۹۱۳ مورد ابتدایی و مابقی متوسطه است.


تجلیل از ۳۷ معلم نمونه توسط وزیر آموزش و پرورش ظرف هفته آینده


رئیس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش درباره تجلیل از معلمان فداکار گفت: فهرست معلمان آماده شده که ۳۷ نفر هستند و هفته آینده در نشست صمیمانه با وزیر آموزش و پرورش تجلیل می‌شوند. هرساله برای هفته معلم ۱۰ میلیارد تومان تخصیص می‌یابد که ۹ میلیارد در استان‌ها توزیع و یک میلیارد در ستاد صرف می‌شود.



آموزش و پرورش باشگاه هیچ حزب و جناحی نیست


چهاربند ادامه داد: در مهر ۹۷ در مجموع با توجه به شاخص ها ۳۰۰هزار کمبود داریم. باید با این موضوع منطقی برخورد کرد. آموزش و پرورش باشگاه هیچ حزب و جناحی نیست. برخی سفارش می‌کنند آمارها را اعلام نکنیم، دو سال دیگر از ما نمی پرسند شما چه کردید؟ ما بررسی و اعلام می‌کنیم اما اقتضائات تامین آن دست ما نیست.


تا چند سال آینده ۳۷۰ هزار نفر به صندوق بازنشستگی ورشکسته اضافه می‌شود


وی ادامه داد: ۳۷۰هزار نفر تا چند سال آینده به جمعیت صندوق بازنشستگی کشوری که خودش ورشکسته است و بارش بر دوش دولت است اضافه می‌شود و نیاز ما به ابرچالش صندوق های بازنشستگی گره خورده است.


چگونگی تامین ۱۹۴ هزار نیرو در رستای رفع کمبودها در مهر ۹۷


چهاربند با بیان اینکه مهر ماه امسال حدود ۹۲۰۰ نفر از فارغ التحصیلان تعهد دبیری وارد مدارس می‌شوند گفت: مامورین خدمت به سایر دستگاه‌ها و یا مشغولین به تحصیل حدود ۱۵ هزار نفرند که در چرخه تولید خدمت ما نیستند اما در آمار نیروهای ما قرار دارند. در سال۹۷ از ۳۰۰هزار کمبود نیرو، ۱۹۴ هزار نفر را از طریق تعدیل شاخص ها و ۱۰۶ هزار نفر را از محل حق التدریس، استمرار خدمت بازنشسته ها و سربازمعلم ها و برونسپاری در شاخه کاردانش تامین می‌کنیم.


وی افزود: در واقع بخشی از نیاز را در داخل خود آموزش و پرورش تخلیه می‌کنیم که بار و فشار مالی و سیاسی دارد. وقتی به مدرسه ای که سه ناظم می‌خواهد دو ناظم می‌دهیم یعنی نیاز را در داخل خود سیستم تخلیه می‌کنیم که پیامد دارد و یکی از آنها تعهدات کیفی بخشی آموزش است. قبول می‌کنیم که این یک زنگ خطر است.


از مهر ۹۷ از آستانه تحمل عبور می کنیم


رئیس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ما از مهر ۹۷ از آستانه تحمل عبور می کنیم گفت: کدام دستگاه می‌تواند با این تعداد کمبود نیرو کار کند؟ برخی دستگاه‌ها خدماتشان را بروسپاری کردند اما تعداد نیرویشان کم نشده است. نمی‌توانیم در آموزش و پرورش خدمات را به دفتر خدمات الکترونیک دولت منتقل کنیم. خدمت اصلی ما باید سرکلاس ارائه شود. چرا این روزها اینقدر نگران پیام رسانها هستیم؟ علت این است که در حق معلمان کم کاری کرده‌ایم؛ اگر معلم آماده بود می‌توانست بسیاری از این آسیبها را جبران کند.


انتهای پیام/

ارسال نظر