صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۱:۳۰ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷
فلیپ راس مهمان جشنواره جهانی فیلم فجر در دانشگاه صدا و سیما:

تجربه 6 سال فیلمبرداری زیر آب/ با دلفین‌ها به قطب سفر کردیم

کارگاه آموزشی «هنر تصویربرداری مستند» با حضور فلیپ راس تصویربردار و مستندساز فرانسوی در دانشگاه صدا و سیما برگزار شد.
کد خبر : 274649

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری آنا از ستاد خبری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، شنبه اول اردیبهشت کارگاه آموزشی «هنر تصویربرداری مستند» از مجموعه کارگاه های سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور فلیپ راس تصویربردار و مستندساز فرانسوی در دانشگاه صدا و سیما با حضور دانشجویان و استادان دانشگاه برگزار شد.


فلیپ راس با بیان اینکه سال ها در بسیاری از کشورهای جهان فیلمبرداری کرده و در بسیاری از دانشگاه ها تدریس کرده است، گفت: من با آنکه عضو جامعه فیلمبرداران فرانسه، نایب رییس فدراسیون فیلمبرداران هلند، عضو جامعه فیلمبرداران کانادا هستم و ورک شاپ های بسیاری را در دانشگاه های مختلف دنیا برگزار کرده ام اما هنور خود را دانشجوی رشته تصویربرداری می دانم چراکه این رشته هنری هر روز با نوآوری های بسیاری روبرو می شود.


6 سال زیر آب بودم


تصویربردار مستند «اقیانوس» افزود: حدود 6 سال برای ساخت این مستند زمان صرف شد و در این مدت به بسیاری از دریاها و اقیانوس ها سفر کردم و از سطح تا اعماق دریاها را تصویر گرفتیم.


راس با اشاره به این مطلب که در این مستند، مدیر 8 تیم فیلمبرداری حرفه ای بوده که با سفر به 24 کشور در مجموع 54 لوکیشن اقیانوسی را انتخاب و تصویربرداری کرده است، گفت: برخی از مناطق آنچنان بکر و دور افتاده بودند که دوربین ما برای اولین بار بود به آن مناطق وارد می شد.


وی هزینه تولید این فیلم را 75 میلیون دلار اعلام کرد و افزود: ژاک پرن کارگردان این مستند حساسیت بالایی در مورد کیفیت تصاویر و نوع تصویربرداری داشت که این حساسیت ها باعث شده بود بسیاری از ابزارهای تصویربرداری را خودمان بسازیم.


بازیگران ما حیوانات دریایی بودند


راس همزمان با نمایش بخش هایی از مستند «اقیانوس» گفت: چون بازیگران اصلی مقابل دوربین ما، حیوانات دریایی بودند لذا باید زندگی و موقعیت تصویربرداری خود را با آنان تنظیم می کردیم. با دلفین ها و وال ها به خلیج ها و آب های سرد قطبی می زدیم، با پلانگتون ها به آب های آرام و با خرچنگ ها به اعماق آب ها می رفتیم. برخی مواقع دچار طوفان های دریایی با موج هایی به ارتفاع 18 متر می شدیم و در بسیاری موارد از هلیکوپتر استفاده می کردیم.


این مدرس فیلمبرداری در پایان عنوان کرد: هنر کارگردانی و تصویربرداری هنری باعث شد تا در کنار این همه دشواری و سختی و مسافرت های بسیار، این مستند به یکی از بهترین مستندهای تلویزیونی تبدیل شود.


فیلیپ راس سابقه همکاری با فیلمسازان بزرگی همچون سرجئو‌لئونه و رابرت آلتمن را دارد. او به سیستم‌های فیلمبرداری دیجیتال و مراحل پست پروداکشن مربوط به آن تسلط کامل دارد. همچنین در پروژه مستند «خانه» به کارگردانی یان آرتوس برتراند نیز به مدت یک سال و نیم مدیر فیلم‌برداری بود و در این مدت تمام تصاویر را از داخل هلی‌کوپتر ضبط کرد.


انتهای پیام/

برچسب ها: کارگاه آموزشی
ارسال نظر