صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۸:۴۷ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۷
رضا مقصودی در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

تغییر فیلم‌نامه‌ها توسط کارگردان‌ها/ می‌خواهم مولف نوشته‌های خودم باشم

کارگردان فیلم سینمایی «خجالت نکش» با اشاره به این که یک نویسنده نمی‌تواند در سینما مولف باشد مگر اینکه نوشته‌هایش را خود کارگردانی کند، بیان کرد: براساس همین نظریه من وارد عرصه کارگردانی شدم و تصمیم گرفتم مولف نوشته‌های خودم باشم.
کد خبر : 271612

رضا مقصودی؛ فیلمنامه‌نویس و کارگردان سینمای ایران که در سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با فیلم سینمایی «خجالت نکش» حضور داشت و این فیلم را در نوبت اکران دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا درباره این امر که سال‌ها برای کارگردانی کردن فیلمنامه‌هایش صبر کرده است، توضیح داد: سال‌ها تحمل کردم تا فیلمنامه‌ای که می‌نویسم و دست یک کارگردان می‌دهم، به درستی و آن‌چیزی که در ذهن خودم هست را روی پرده سینما ببینم اما سال‌ها هم این اتفاق رخ نداد.


وی ادامه داد: به عنوان مثال من فیلمنامه «من سالوادور نیستم» را نوشتم که عاشقانه دوستش داشتم اما آنچه روی پرده سینما از آن دیدم چیزی نبود که از آن انتظار داشتم. این حکایت ماجرای یک فیلمنامه‌نویس است چراکه یک نویسنده زمانی‌که نوشته خود را به دست کارگردانی می‌سپارد باقی ماجرا به او مربوط نمی‌شود و این اتفاقا یک رفتار حرفه‌ای است.


نویسنده نمی‌تواند در سینما مولف باشد


نویسنده فیلمنامه «لیلی با من است» با اشاره به این که یک نویسنده نمی‌تواند در سینما مولف باشد مگر اینکه نوشته خود را خودش کارگردانی کند، بیان کرد: براساس همین نظریه من وارد عرصه کارگردانی شدم و تصمیم گرفتم مولف نوشته‌های خودم باشم چراکه نوشته‌های قبلی؛ خودم نبودم و آن‌ها تنها بخش‌هایی از من بودند.


مقصودی ادامه داد: به هر حال درست است که می‌گویند هر زمان بخواهیم کاری را انجام دهیم می‌توانیم و هیچوقت برای خلق ایده دیر نیست، من سال‌ها صبر کردم در فضای فیلمنامه‌نویسی یک اتفاق خوب و درست برایم رخ دهد شاید مخاطب با مرور کارنامه من بگوید فیلمنامه‌های خوبی را داشته‌ام اما هنوز چیزی نبوده که بتوانم به آن افتخار کنم.


طرح «خجالت نکش» سریال بود


وی اضافه کرد: از زمانی که خواستم کارگردان مولفی باشم، ایده فیلم سینمایی «خجالت نکش» به ذهنم رسید. حدود شش سال پیش، فیلمنامه «خجالت نکش» که البته یک یک سریال بود با یک طرح پیشنهادی از خانم افرا جورابلو نوشتیم. این طرح کار ابتدا یک سریال خانوادگی نوروزی بود که آن را به تلویزیون دادیم. تلویزیون گفت طرح را نمی‌خواهد و سریال را کار نمی‌کند. ما هم آن را کنار گذاشتیم.


رضا مقصودی افزود: زمانی که تصمیم گرفتم یک فیلمی را بسازم و دنبال یک فیلمنامه خوب می‌گشتم با اینکه طرح و ایده زیاد داشتم ولی فکر کردم یک فیلمنامه کمدی می خواهم که تهیه‌کننده را مشتاق کند و او را سر ذوق بیاورد که بخواهد پای کار بیاید و در نتیجه فیلمی شد با عنوان «خجالت نکش» که آن را در جشنواره امسال تماشا کردید.




انتهای پیام/

ارسال نظر