صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۳۴ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۷

چگونه می‌توان از کالای ایرانی در عرصه فضای مجازی حمایت کرد؟

فضای مجازی، عرصه‌ای است که می‌تواند نقش عمده‌ای در تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی داشته باشد؛ نقشی که با حضور و حمایت کاربران پررنگ‌تر خواهد شد.
کد خبر : 269913

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر آنا، در جریان نامگذاری سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی، از همان ساعات اولیه استقبال خوبی در این زمینه از سوی مردم به خصوص کاربران فضای مجازی صورت گرفت. در راستای استقلال و پیشرفت هر کشوری همواره اقتصاد یکی از عناصر مهم بوده است. اگر کشوری بتواند در اقتصاد به خودکفایی برسد قدم بزرگی به سوی پیشرفت خواهد برداشت. بدون شک یکی از مهم‌ترین راه‌های رسیدن به این مطلوب کاهش واردات و افزایش صادرات است. تا زمانی که مردم کشوری به جای حمایت از تولیدات ملی به محصولات خارجی روی آورند و کالای ملی خود را نادیده بگیرند به طور قطع آن کشور اقتصادی وابسته خواهد داشت و در نتیجه با تکان‌های جهانی یا خباثت دشمنان آسیب می‌بیند و این یکی از راه‌های نفوذ و سواستفاده دشمنان است.


با توجه به شعار امسال یکی از جنبه‌های حمایت از کالای ایرانی می‌تواند در فضای مجازی و ابزارهای بومی به ویژه در استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی نمود پیدا کند. از آنجا که طبق معیارها و ترازهای جهانی، ایران به دلیل آن که شبکه ملی اطلاعات ندارد، کشوری وابسته به غرب محسوب می‌شود، می‌توان گفت فضای مجازی از جمله موارد مهمی است که اگر کنترل نشود تهدیدی جدی برای اقتصاد، فرهنگ و امنیت کشور خواهد بود.


سید علیرضا آل‌داوود کارشناس و پژوهشگر فضای مجازی و رسانه، اظهار کرد: "قدم اول برای جامه عمل پوشاندن به شعار امسال در این زمینه بومی سازی زیرساخت فضای مجازی یا همان شبکه ملی اطلاعات، مانند کشورهای پیشرفته جهان از جمله آمریکا، استرالیا، انگلیس، کره جنوبی و بسیاری دیگر است. با بررسی و اندکی تأمل درباره اپلیکیشن‌های مبتنی بر تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی که در سطح بین‌المللی فعالیت می‌کنند، می‌توان به خوبی اهمیت استفاده از کالای ملی را درک کرد. به عنوان مثال شرکت گوگل طی گزارشی که در سال 2017 در برآورد درآمد سالیانه‌اش منتشر کرد مدعی شد که تنها از یک موتور جستجو، از هر کاربر حدود 10 دلار درآمد داشته است که با توجه به تعداد بالای کاربران و جستجوکنندگان این آمار بسیار تکان دهنده است. در مورد شبکه‌های اجتماعی نیز این اصل سندیت دارد؛ شبکه‌هایی که تعداد کاربران آنها گاهی مرز میلیارد را هم رد می‌کند. حال تصور کنید چقدر می‌تواند استفاده از کالای ایرانی در فضای مجازی ارزش آفرین باشد و یک چرخه اقتصادی را به وجود آورد. از طرفی فضای مجازی اگر در بستر مناسبی هدایت شود به خودی خود از راههای مهم برای اشتغال‌زایی محسوب می‌شود مثلا استارت‌آپی مانند بازار که حدود 30 میلیون کاربر را پوشش می‌دهد یکی از نمونه‌های بارز آن است که ضمن ایجاد شغل برای تعدادی از هموطنان‌مان گردش مالی بسیار بالایی را به وجود آورده است".


این کارشناس فضای مجازی در توضیح اهمیت جایگزینی کالای داخلی با نمونه خارجی آن گفت: "زمانی که مردم از سرویس‌های غربی مثلاً همان پیام‌رسان‌ها و یا اپلیکیشن‌های دیگر استفاده می‌کنند در واقع به نوعی به حمایت از آنها برخاسته و برای آن کشورها اشتغال‌زایی می‌کنند. البته زمانی که صحبت از کالای ایرانی می‌شود منظور کالایی است که با کیفیت و در خور سلیقه مردم و قابل رقابت در سطح جهانی باشد. در حال حاضر بیش از 56 میلیون نفر در کشور از تلفن همراه استفاده می‌کنند که حدود 40 میلیون از آن‌ها از کاربران تلگرام هستند و از آن برای تبادل پیام‌هایشان استفاده می‌کنند؛ پیام رسانی که سرورهایش در داخل کشور نیست. حال اگر همین تعداد کاربر از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده کنند، ارزش افزوده بسیار بالایی در کشور اتفاق خواهد افتاد و چندین هزار نفر در مناطق مختلف کشور به واسطه مسائل زیرساختی، فنی و محتوایی برای این پیام‌رسان مشغول کار می‌شوند".


وی همچنین اظهار داشت: "ناگفته نماند که موضوع استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی می‌تواند برای مردم هم مزیت‌هایی را در بر داشته باشد که مهم ترین آن حفظ اطلاعات شخصی آن‌ها در داخل کشور و جلوگیری از سوءاستفاده دشمنان است. در حال حاضر برخی از کشورها با استفاده از داده‌های پیام رسان‌ها که در اصطلاح فنی بیگ‌دیتا نامیده می‌شود اطلاعات کاربران را به سرقت می‌برند و توسط فناوری جدید به تحلیل آنها می‌پردازند و از آن با مقاصد سیاسی و اقتصادی بر ضد کشورهای موردنظر بهره می‌برند".


آل‌داوود در این خصوص ادامه داد: "این مسئله اهمیت ویژه‌ای نیز در بحث امنیت دارد؛ به عنوان مثال تلگرام به عنوان یکی از پرمخاطب‌ترین پیام رسان‌ها، 32 امکان دسترسی تلفن‌های هوشمند کاربران را گشوده است، و این یعنی یک نسخه پشتیبان کامل از محتوای گوشی همراه مردم در انگلیس و هلند نیز موجود است که می‌تواند هشداری جدی باشد. امروزه از این اطلاعات با عنوان نفت جدید یاد می‌شود که یک ذخیره ارزشمند برای دشمنان جمهوری اسلامی محسوب می‌شود. آنها با استفاده از تحلیل و سنجش این اطلاعات موقعیت‌یابی و در زمانش بر ضد کشور اقدام می‌کنند. پاول دوروف مؤسس تلگرام طی مصاحبه‌ای که با بلومبرگ داشت به طور صریح اعلام کرد اطلاعات 40 میلیون کاربر ایرانی تلگرام 5 میلیارد دلار می‌ارزد. همین ادعا می‌تواند خود دلیل محکمی بر عدم امنیت این پیام رسان و لزوم استفاده از نمونه‌های داخلی باشد".


این پژوهشگر رسانه در رابطه با مزیت اقتصادی استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی برای مردم اظهار داشت: "استفاده از پیام رسان‌های داخلی هزینه‌های مصرفی را به یک سوم کاهش می‌دهد که با راه اندازی شبکه ملی اطلاعات می‌تواند حتی تا یک بیستم هم برسد که به واقع دستاورد بزرگی است".


آل‌داوود در خصوص چگونگی عمل به شعار سال، مهم‌ترین راهکار را همان عزم ملی مردم در حمایت و استفاده از اپلیکیشن‌های داخلی دانست و گفت: "با توجه به گران بودن پهنای باند در کشور برای صاحبان این پیام رسان‌ها چندان به صرفه نیست اما اگر تعداد کاربران افزایش یابد آنها می‌توانند سرورهای بیشتری خریداری کنند و در خدمات رسانی موفق‌تر باشند. از سوی دیگر دولت برای یک پیام رسان خارجی مانند تلگرام حدود 60 درصد پهنای باند رایگان اختصاص داده است که البته درصد قابل توجهی است، اگر همین میزان در اختیار پیام‌رسان‌های داخلی باشد و تلگرام محدود شود، قطعا استقبال مردم از پیام رسان‌های داخلی بیشتر خواهد بود چرا که سرعت بالا و هزینه کمتری را برای آنها در برخواهد داشت".


وی در رابطه با اهمیت اطلاع رسانی شفاف به مردم در این حوزه اظهار داشت: "به تازگی شایعاتی درباره تیک سوم پیرامون حریم شخصی توسط عده‌ای ضد انقلاب و بدخواه نظام مطرح شده است که پایه قانونی ندارد. مردم باید بدانند که چنین چیزی صحت ندارد و این موضوع تنها با دستور قاضی و دقیقا توسط شخص قاضی و متقاضی انجام می‌شود و نه هیچ ارگان یا سازمانی، و مسئله حریم شخصی در این پیام رسان‌ها کاملاً رعایت می‌شود و این‌ها تنها ترفندهایی است که منافقین و دشمنان قسم خورده جمهوری اسلامی برای ایجاد ذهنیت منفی و هموار کردن مسیر برای رسیدن به اهداف شوم خود و رویای ضربه زدن به نظامبه کار می‌برند".


مطابق با دسته بندی سید علیرضا آل‌ داوود، کالای ملی به دو دسته ملموس و غیر قابل لمس تقسیم می‌شود که اپلیکیشن‌های مورد استفاده در فضای مجازی در دسته دوم قرار می‌گیرد و به عنوان یک کالا باید به آن نگاه شود؛ کالایی که نقش مهمی در عرصه‌های مختلف به ویژه اقتصاد دارد.


منبع: باشگاه خبرنگاران


انتهای پیام/

ارسال نظر