صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

ورزش

سلامت

پژوهش

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

علم +

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۱۱ - ۰۲ فروردين ۱۳۹۷
آنا در گفت‌وگوی تفصیلی با معاون وزیر آموزش و پرورش بررسی کرد؛

اردوی مطالعاتی دانش آموزان کنکوری در نوروز؛ فرصت یا چالش؟

تعطیلات نوروز بهترین فرصت برای دانش‌آموزان کنکوری محسوب می‌شود؛ چهارماه تا کنکور سراسری زمان باقی مانده، و فرصت تعطیلات بهترین زمان برای بازآموزی و جمع‌بندی مطالبی است که در طول یک سال گذشته مطالعه شده است.
کد خبر : 268169

گروه اجتماعی خبرگزاری آنا- سارا امیری؛ برنامه‌های نوروزی اعضای خانواده مانند دید و بازدید، تماشای برنامه‌های تلویزیونی، مسافرت، فضای خانه و خانواده و ... از جمله مشکلات مرور دروس مطالعه شده و تمرکز بر تست زنی در منزل محسوب می‌شود و چون در این ایام دسترسی دانش‌آموزان به کتابخانه‌ها سخت می‌شود و آنها امکان استفاده از فضای مدرسه را ندارند با مشکل مواجه می‌شوند.


طی سالیان اخیر اردوهایی تحت عنوان «اردوی نوروزی» یا «اردوی مطالعاتی» از سوی مدارس برای دانش‌آموزان کنکوری برگزار می‌شود. بدین صورت که مسئولان اجرایی با کسب رضایت نامه از والدین و مهیا ساختن فضای ایمن در ایام تعطیلات، دانش‌آموزان را به مکان‌هایی دور از شهر سکونت می‌برند تا در یک فضای آرام، مناسب و همراه با مربیان و مشاوران بتوانند به مطالعه بپردازند و دروس را مرور کنند. گاهی افراد برتر کنکورهای سال‌های پیش و افراد موفق نیز در این اردوها حضور می‌یابند تا با مشاوره بتوانند فضای روحی و ذهنی دانش‌آموز را برای کنکور و موفقیت در آن، آماده سازند.


اما طی سال‌های اخیر به دلیل حوادث مختلف از جمله تصادفات و برخی حواشی تربیتی در این اردوها، میزان رضایت والدین نسبت به حضور فرزندانشان در این اردوها کاسته شده است و این در حالی است که اکثر دانش‌آموزان علاقه‌مند هستند در کنار هم‌سالان به مطالعه بپردازند و از این فرصت بهترین استفاده را داشته باشند. این در حالی است که علاوه بر خطرات اردوها، موضوع تربیتی و پرورشی هم باید در این اردوها مورد توجه قرار گیرد. با توجه به اهمیت این موضوع، خبرگزاری آنا در خصوص نحوه برگزاری اردوهای نوروزی و نظارت مسئولان بر آن، با علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌و‌پرورش به گفت‌وگو پرداخته پرداخته است.





-آیا حضور دانش‌آموزان در اردوهای مطالعاتی می‌تواند در نتیجه کنکور و تلاش یک ساله آنها تاثیرگذار باشد؟


برگزاری چنین اردوهایی در روند یادگیری دانش‌آموزان تاثیر بسیار مثبتی دارد، زیرا دانش‌آموز در یک فضای مطالعاتی و همراه با هم‌سالان قرار می‌گیرد که این امر می‌تواند در انگیزه وی برای مطالعه تاثیر بگذارد.


-ضوابط و دستورالعمل برگزاری چنین اردوهایی از سوی آموزش‌و‌پرورش به مناطق ارسال شده است؟


برای هر اردوی خاص دستورالعمل خاصی صادر نمی‌شود بلکه دستورالعمل‌های اردوهای دانش‌آموزی به صورت کلی تدوین و به تمامی استان‌ها ابلاغ شده است. ضوابط برگزاری اردوها نیز در این دستورالعمل تاکید شده است به عنوان مثال داشتن رضایت نامه والدین، وجود سرپرست، مربی، وسیله نقلیه ایمن، مشخص بودن تاریخ رفت و برگشت، تامین بودن محتوای اردو و ... از جمله مهم‌ترین ضوابط برگزاری اردو است. البته این دستورالعمل به صورت آزمایشی به استان‌ها ابلاغ شده و قرار است پس از اجرا، مسئولان نظرات خود را اعلام کنند تا اصلاحات و بازنگری‌ها دردستورالعمل اعمال شود.


-در صورتی که مسئولان برگزار کننده یکی از ضوابط را رعایت نکند مجوز برگزاری اردو ارائه می‌شود؟


خیر، از نظر آموزش‌و‌پرورش تفاوتی میان اردوها وجود ندارد، لذا مسئولان برگزار کننده باید برای تمامی اردوها که دانش‌آموز را از والدین و محیط خانواده در ساعت غیرآموزشی جدا می‌کند رضایت‌نامه اخذ و تمام ضوابط اجرایی را رعایت کنند. وزارت آموزش‌و‌پرورش به مسئولانی که حتی یکی از ضوابط را رعایت نکنند «مجوز» نمی‌دهد. و در صورت برگزاری چنین اردوهایی مسئولیت آن با مسئول برگزاری اردو است و اگر مطلع شویم قطعا لغو خواهیم کرد.


- محدودیت زمانی برای برگزاری چنین اردوهایی تعیین شده است؟


خیر، هیچ گونه محدودیتی برای تعداد روزهای برگزاری اردوهای مطالعاتی در نظر گرفته نشده است و این امر کاملا به تصمیم مسئولان مدرسه بستگی دارد. که معمولا در فضای تعطیلی مدارس برگزار می‌شود تا به برنامه درسی آسیبی نرسد.


-چگونه بر روند برگزاری این اردوها نظارت می‌شود؟


نظارت‌ها به سه دسته منطقه‌تی، استانی و کشوری دسته‌بندی می‌شود. نظارت منطقه‌ای باید استانداردها را پیش بینی و تمام موارد مهم را مورد توجه قرار دهد و در صورت ضرورت نکات را به مرکز کنترل اردوی کشوری ارسال کند. اگر یک اردوی تمام استانداردها را داشته باشد، به مسئولان اجرایی کد رهگیری و کد مجوز داده می‌شود. علاوه بر این ما فرآیند رفت و برگشت، ضرایب امنیتی وسیله نقلیه و ... را نیز در مرکز کنترل اردویی که در کشور وجود دارد به طور متمرکز کنترل و رصد می‌کنیم.




-مانعی هم برای تردد وسایل نقلیه وجود دارد؟


وسایل نقلیه از 5 صبح تا 11 شب امکان تردد در جاده و راه‌ها را دارند و حتما باید پس از این ساعت توقف داشته باشند و به استراحت کنند. و علاوه بر این در فواصل زمانی خاصی باید نیم ساعت استراحت داشته باشند که معمولا پس از طی مسافت 360 کیلومتر باید مدتی را استراحت کنند.


-آیا راه‌اندازی سامانه سپهتن (پایش هوشمند تردد اتوبوس‌های بین شهری) تواسنته از حوادث ترافیکی و جاده‌ای اردوهای دانش‌آموزی پیشگیری کند؟


راه‌اندازی این سامانه صد درصد موفقیت‌آمیز بوده است. پس از راه‌اندازی این سامانه ما شاهد حادثه‌ای ناشی از کم‌کاری و عدم رعایت ضورابط قوانین و مقرار نبوده‌ایم. عمده حوادث پس از راه‌اندازی این سامانه مربو ط به حوادث غیر مترقبه و غیر قابل پیش بینی بوده است که به طرف برگزار کننده اردو مرتبط نیست.


-آیا می‌توان امسال به والدین در خصوص نحوه و امنیت برگزاری چنین اردوهای اطمینان داد؟


ما به خانواده‌ها اطمینان می‌دهیم تا حد امکان نظارت‌های خود را گسترش دهیم، کما اینکه اکنون نیز این نظارت‌ها و پیگیری‌ها وجود دارد. می‌توانیم این اطمینان خاطر را بدهیم که آنها دیگر شاهد حوادثی ناشی از غفلت و کم‌ کاری مسئولان برگزار کننده نخواهد بود.


-حضور مربیان پرورشی تا چه میزان می‌تواند به والدین در خصوص امنیت فرزندانشان اطمینان خاطر بدهد؟


مربیان پرورشی نقش مهمی در هدایت دانش‌آموزان دارند و آنها می‌توانند با تقسیم کار میان دانش آموزان موجب شوند تا آنها علاوه بر درس، احساس مسئولیت داشته باشند و زندگی با هم‌‌سالان را بیاموزند. اردو یکی از بهترین ابزار ارتقاء یادگیری و مهارت‌های دانش‌آموزان و ایجاد نشاط و شادابی در بین دانش‌آموزان است. و میدانی است برای تمرین دانش و اطلاعاتی که در فضایی مدرسه آموخته‌اند و ما به دنبال ارتقاء استاندارهای اردوها و تنوع اردوها در قالب اردوهای ورزشی، تفریحی – علمی-گردشگری، قرآنی زیارتی هستیم تا همه دانش آموزان مدارس بنا به نیاز جامعه از این ظرفیت نهایت استفاده را ببرند.


انتهای پیام/

ارسال نظر