صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۵۷ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۶
معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت مطرح کرد؛

اجرای برنامه سلامت روان در مدارس با همکاری آموزش و پرورش

معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با بیان اینکه اینکه کودکی و نوجوانی دوران مهمی برای شکل گیری شخصیت فرد در آینده است، گفت: وزارت بهداشت در راستای ارتقای سلامت روان و کاهش آسیب‌های رفتاری نوجوانان برنامه‌هایی را با همکاری سایر سازمان‌ها در دست اقدام دارد.
کد خبر : 268085

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از وزارت بهداشت، علی اسدی، معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با بیان اینکه اینکه کودکی و نوجوانی دوران مهمی برای شکل گیری شخصیت فرد در آینده است و سلامت روانی در این برهه اهمیت زیادی دارد، گفت: وزارت بهداشت در راستای ارتقای سلامت روان و کاهش آسیب‌های رفتاری و روانی کودکان و نوجوانان برنامه‌هایی را با همکاری سایر سازمان‌ها دردست اقدام دارد.


وی در خصوص وضعیت سلامت روان دانش آموزان در مدارس با تاکید بر اینکه کودکی و نوجوانی دوران مهمی برای شکل گیری شخصیت فرد در آینده است و سلامت روانی در این برهه اهمیت زیادی دارد، گفت: در مورد وضعیت سلامت روان دانش آموزان در مدارس نمی‌توان آمار دقیقی داد، چراکه پژوهش گسترده‌ای در این زمینه صورت نگرفته است، اما به طورکلی ما در مدارس و در مورد دانش آموزان با یک سری مسائل همچون اختلالات اضطرابی، افسردگی، بیش فعالی مواجه هستیم که منجربه افت تحصیلی در دانش آموزان می‌شود.


معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در توضیح ریشه بروز اختلالات روانی در دانش آموزان، بیان کرد: زمینه بروز بسیاری از اختلالات روانی از درون ساختار خانواده و در بستر محیطی که فرد در آن متولد شده و زیسته است، نشات می‌گیرد.


وی در این خصوص ادامه داد: کودکان یا نوجوانانی که در خانواده آنها زمینه بروز آسیب فراهم است، بیش از سایرین مستعد نشان دادن رفتارها و اختلالات رفتاری و روانی هستند و شدت این اختلالات در شرایطی که فرد به صورت ژنتیکی نیز بار اختلالات روانی را به دوش بکشد، دو چندان می‌شود.


اسدی با بیان اینکه اعتیاد، طلاق، بیماری و فقر می‌تواند بر سلامت روان فرزندان در خانواده‌ها تاثیر منفی بگذارد، در خصوص اقداماتی که در راستای کاهش آسیب‌های روانی دانش آموزان در مدارس صورت گرفته است، گفت: طی دوساله اخیر، با همکاری آموزش و پرورش اقدامات جدی در دستور کار قرار گرفته است، مثلا یک برنامه مشترک تحت عنوان برنامه سلامت روان در مدارس را اجرایی کردیم، این برنامه که به صورت یک پکیج از سوی سازمان جهانی بهداشت ارائه شده است که در ایران به کمک وزارت بهداشت و آموزش و پرورش و نیروهای علمی و تخصصی انجمن روانپزشکی کودک و نوجوان ترجمه و بومی سازی شده است.


معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت در خصوص این برنامه توضیح داد: درصدد هستیم، به سمتی برویم تا پیشگیری اولیه و ثانویه را اولویت‌های نخستین برنامه سلامت روان در مدارس قرار دهیم تا اختلالات روانی در کودکان و نوجوانان به صورت پایه‌ای حل شود.
وی در خصوص سایر برنامه‌ها و اقدامات در راستای کاهش آسیب های روانی در دانش آموزان در مدارس گفت: طرحی هم تحت عنوان طرح نماد وجود دارد؛ طرح نماد، طرح جامعی است که با همکاری آموزش و پرورش، قوه قضاییه، سازمان‌های بهزیستی و وزارت بهداشت کلید خورده است.
معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت ادامه داد: طرح نماد با تکیه بر سلامت جسمی، روانی، رفتاری و پیشگیری از آسیب‌ها درمدارس طراحی شده است و روی آن کارهای کارشناسی زیادی صورت گرفته و در نهایت به صورت پایلوت آغاز شده است که در این راستا در مدارس به کمک معلمان موارد شناسایی شده و دانش آموزان غربالگری می‌شوند.
اسدی با بیان اینکه دانش آموزان غربالگری شده‌ای که از نظر رفتاری و روانی دارای آسیب شناسایی شده‌اند، تخت مداخلات روانشناسی، درمانی و حمایتی قرار می‌گیرند، تصریح کرد: بخشی از خدمات مداخله‌ای در مدارس و در موارد حادتر، بخش دیگری از خدمات توسط سازمان‌ها و مراکز تحت پوشش وزارت بهداشت و سایر ارگان‌ها ارائه داده می‌شود.
معاون دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با تاکید براینکه این طرح فعلا به صورت پایلوت اجرایی شده است، خاطرنشان کرد: امیداست، در سال 97 طرح نماد به صورت جامع در تمام کشور اجرا شود.
وی گفت: همچنین بحث آموزش مهارت‌های زندگی و آموزش مهارت‌های فرزندپروری نیز از طریق همکاری مشترک بین وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش دردست اقدام است که این مهارت‌ها با برنامه ریزی‌هایی که در سطح هر ارگانی انجام شده است، ارائه می‌شود.




انتهای پیام/

ارسال نظر