صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۳:۰۲ - ۲۳ اسفند ۱۳۹۶
مجری طرح شبکه‌های ارتباطی و حمل‌ونقل واحد یادگار امام شهرری:

مراکز آموزش عالی رویکرد مهارت‌محوری داشته باشند/ تدوین سبد پروژه‌های ارتباطی و حمل‌و‌نقل

مجری طرح علمی شبکه‌های ارتباطی و حمل‌ونقل دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری بر لزوم اتخاذ رویکرد مهارت‌محوری به جای تئوری محوری صرف در مجموعه آموزش عالی کشور تأکید کرد.
کد خبر : 266478

علی شهابی در رشته تحصیلی مهندسی صنایع تحصیل کرده و این یعنی در زمینه‌های گسترده اما مرتبط به هم فعالیت می‌کند. بیشتر زمانش را در دانشگاه به فعالیت‌های علمی و اجرایی اختصاص داده‌ و توأمان سعی کرده به کارآفرینی و کسب‌وکارهایی نیز بپردازد. البته سال‌هاست در کنار همه این فعالیت‌ها به برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی در موضوعات مدیریت شهری، شورایاری و... نیز مشغول است.


شهابی رئیس باشگاه پژوهشگران جوان یادگار امام خمینی(ره) شهرری با رتبه دوم به مقطع دکتری پا گذاشته است و اکنون عضو هیأت‌ علمی و مجری برنامه علمی شبکه‌های ارتباطی و حمل‌ونقل این واحد دانشگاهی است؛ وی پژوهشگر برتر دانشگاه آزاد اسلامی، مشاور مدیریت ارتباطات سازمان مدیریت صنعتی، مشاور دبیر اجرایی کانون نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی، معاون اندیشکده مدیران انقلابی جهادی و عضو هیأت‌ رئیسه گروه مشاوران عالی ستاد هماهنگی شورایاری‌های شورای اسلامی شهر تهران است و مقطع آموزشی دکتری خود را نیز با رتبه دو و معدل 18.54 به پایان رسانده است.


شهابی می‌گوید: نوشتن را از سال 90 شروع کردم و نخستین کتابم در زمینه کارآفرینی را سال 91 منتشر کردم که نخستین و تنها کتاب کسب‌وکارهای سبز با تمرکز روی توسعه پایدار بود. در همان سال کتاب کنترل کیفیت آماری‌ را نیز منتشر کردم؛ نشر مقالات علمی را هم از سال دوم مقطع کارشناسی‌ ارشد آغاز کردم و حدود 6 سال 45 مقاله نوشتم و امروز دبیر علمی و اجرایی، عضو شورای سیاستگذاری و داور تعدادی از مسابقات و کنفرانس‌های ملی و بین‌المللی هستم.


سعی کرده ام همزمان به علوم مهندسی و مدیریت نیز بپردازم. نتیجه این دوران تألیف و ترجمه ۶ کتاب و بیش از ۴۰ مقاله علمی پژوهشی بین‌المللی شد که راهگشای مسیر‌های نوینی در زندگی‌ام بود. از جمله آنها عضویت در هیأت‌ تحریریه مجله بین‌المللی حلال در انگلستان، عضویت در مجامع داخلی و بین‌المللی و افزایش کمی و کیفی ارتباطات فراگیر خود با استادان، مدیران، سیاستمداران و...، عضویت در بنیاد نخبگان و کارگروه‌های تخصصی چشم‌انداز ۱۴۰۴، کشاورزی، اشتغال و کارآفرینی مرکز دانش‌پژوهان شاهد و ایثارگر، بسیج اساتید استان تهران، خانه مدیران سازمان مدیریت صنعتی و… از آن جمله است.



وی اکنون مدیر پروژه برنامه علمی شبکه‌های ارتباطی و حمل‌ونقل دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران است.


متن کامل گفت‌وگوی خبرنگار خبرگزاری آنا با شهابی را می‌خوانیم.


از فعالیت‌های علمی خود بگویید؟


-تقریبا سال چهارم مقطع کارشناسی بود که درگیر ایجاد یک کسب‌وکار شخصی شدم. برای به نتیجه رسیدن آن با درک نیاز و شناخت نقاط‌ ضعف خود، حدود ۱۵۰۰ ساعت به‌ طور حضوری و غیرحضوری در دانشگاه‌ها و مؤسسات بین‌المللی از جمله دانشگاه تورنتو کانادا، دانشگاه MSU مالزی، مدرسه کسب‌وکار Copenhagen دانمارک، مؤسسه SMI استرالیا، آکادمی EuroCert، سازمان مدیریت صنعتی، ITEC دبی، مدرسه کسب‌وکار ماهان، مدرسه کسب‌وکار بهار، مجتمع فنی تهران و... به کسب دانش مدیریت پرداختم؛ کارشناسی‌ ارشدم را نیز در رشته مهندسی صنایع گرایش صنایع با رتبه اول به اتمام رساندم و همزمان مدرک MBA خود را نیز دریافت کردم.
*شما مدیر پروژه برنامه علمی شبکه‌های ارتباطی و حمل‌ونقل دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران هستید. کمی در این باره توضیح دهید.


-تاریخ تکاملی نقش دانشگاه در جوامع نشان می‌دهد در راستای انجام وظیفه مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها نسل‌های متفاوت دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی به سمت کارآفرینی و حل مسأله حرکت کرده‌اند تا در توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه خود و در ثروت‌آفرینی و کاربردی کردن علوم نقش مؤثری ایفا کنند. اکنون بحث ظهور دانشگاه‌های نسل چهارم یا دانشگاه حل مسأله‌ محور مطرح است. این دانشگاه‌ها جدا از وظایف سه نسل گذشته مأموریت دارند تا در شکل‌دهی آینده جامعه خود نقش پررنگی ایفا کنند و تشخیص دهند که جامعه در چه وضعیتی هست و در چه وضعیتی باید باشد.


دانشگاه آزاد اسلامی در رویکرد جدید خود قصد دارد تا از یک سازمان آموزش‌محور به یک سازمان حل مسأله‌محور تبدیل شود و جوانانی تربیت کند تا در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی، افکار سازنده و کارآمدی برای خود و کشور داشته باشند. بنابراین واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری به عنوان یکی از واحدهای پیشرو در این زمینه در راستای اهداف علمی، پژوهشی و ارتقای توانمندی‌های دانشگاهیان، برنامه علمی شبکه‌های ارتباطی و حمل‌ونقل در استان تهران را عهده‌دار شده است. در این راستا در حال تدوین نظام موضوعات جامع شبکه‌های ارتباطی و حمل‌و‌نقل هستیم و همه برنامه‌های علمی واحد را متمرکز و در راستای برنامه‌های علمی استان تهران طراحی کرده‌ایم.


در این راستا ارتباطات علمی و صنعتی بسیاری را ایجاد کردیم و کارگروه‌ها و کمیته برنامه علمی را تشکیل دادیم و تلاش می‌کنیم با نگاهی سیستمی چالش‌های دارای اولویت کشور را شناسایی و راه‌حل‌های تخصصی متناسبی را در قالب سبد پروژه‌های شبکه‌های ارتباطی و حمل‌و‌نقل ارائه کنیم. برای گفتمان‌سازی برنامه علمی، مجموعه‌ای از مسابقات، کارگاه‌های آموزشی، همایش‌ها و بازدید‌های مرتبط را نیز تدارک دیدیم که بی‌شک خانواده دانشگاه ما را به خوبی و در محیطی سالم و شاداب همراه خواهد کرد.


دانشگاه آزاد اسلامی در رویکرد جدید خود قصد دارد تا از یک سازمان آموزش‌محور به یک سازمان حل مسأله‌محور تبدیل شود؛ در این راستا واحد یادگار امام خمینی(ره) شهرری به عنوان یکی از واحدهای پیشرو و در راستای اهداف علمی، پژوهشی و ارتقای توانمندی‌های دانشگاهیان، برنامه علمی شبکه‌های ارتباطی و حمل‌ونقل در استان تهران را عهده‌دار شده است

*بازار کار را برای کسانی که در رشته صنایع تحصیل کرده‌اند، چگونه ارزیابی‌ می‌کنید؟


-به نظرم وضعیت کار برای این قشر بسیار عالی است. مهندسان صنایع توانایی درک هر شرایطی را به خوبی دارند و بنابراین توانایی انجام هر کاری را نیز خواهند داشت.
*فارغ‌التحصیلان رشته صنایع و رشته‌های مرتبط با آن چگونه می‌توانند کارآفرین باشند؟


-برای کارآفرین شدن ابتدا باید توان شناخت ظرفیت‌های خود را داشته باشند و بتوانند از هیچ، ارزش‌آفرینی کنند. روح رشته مهندسی صنایع آموزش مستمر همین نگاه است، بنابراین دقت و تمرکز بیشتر بر مفاهیم آن و عمل به دانسته‌ها به خوبی آنها را آماده کارآفرین شدن می‌کند.


*بازار فعالیت‌های کارآفرینی برای ورود جوانان علاقه‌مند چگونه است؟


-بسیار عالی است، مخصوصاً در کشورهای در حال ‌توسعه. فقط کافی است فعل ما می‌توانیم را به درستی صرف کنیم. آنقدر ظرفیت و فرصت فعالیت‌های کارآفرینی در ایران وجود دارد که بسیاری از سرمایه‌گذاران و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌های خارجی را هم جذب کشور کرده است.


*با توجه به اینکه این پیشرفت در کسب‌و‌کار، نیازمند تحقیق و کار علمی بیشتری است آیا در این زمینه با دانشجویان و دانشگاهیان نیز همکاری دارید؟


-بله! بیشتر تمرکز من از زمان دانشجویی تا استادی روی همین موضوع بوده است. شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید من با تمام احترام دانشجویانم را «هم‌درس» خطاب می‌کنم. تمام سعی خود را می‌کنم تا به هم‌درس‌هایم برای حرکت به سمت علایق و خواسته‌های کسب‌و‌کارشان ‌انگیزه بدهم. بیش از 12 سال فعال انجمن‌های علمی بوده‌ام و امروز نیز دبیر اجرایی و علمی مسابقات کارآفرینی دانشگاه هستم. وظیفه خودم می‌دانم تا به محقق شدن خواسته‌های هم‌درس‌هایم کمک کنم.


*برنامه آینده‌تان چیست؟


-بهتر بود سؤال می‌کردید برنامه‌های آینده‌ام چیست! من برای هر روز و هر هفته و هر ماه و هر سالم برنامه دارم. اما یاد گرفته‌ام برنامه‌هایم را به دنیای خودم وابسته نکنم چون خداوند بهترین برنامه‌‌ریزی را برایم می‌کند. بنابراین پس از تغییرات ناخواسته‌ای که در برنامه‌هایم رخ می‌دهد تنها کاری که می‌کنم برنامه‌ریزی مجدد است و برای برنامه‌های پشتیبان سعی می‌کنم آمادگی داشته باشم اما مهم‌ترین برنامه‌ام رسیدن به جایی است که بتوانم بیشترین و تأثیرگذارترین خدمت را به مردم و کشورم داشته باشم.


*در این سال‌ها احساس شکست داشته‌اید؟


بله. شکست یا محقق نشدن موفقیت برنامه‌ریزی‌شده موضوع غیرعادی نیست اما باید سعی کنیم تا احساس شکست ماندگار نشود.


انتهای پیام/

ارسال نظر