صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۲۰ - ۰۸ اسفند ۱۳۹۶
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌و‌پرورش:

برگزاری آزمون ورودی مدارس در دوره ابتدایی جنایت خاموش محسوب می‌شد

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌و‌پرورش با توجه به حذف برگزاری آزمون ورودی مدارس در دوره ابتدایی، گفت: این آزمون‌ها استرس‌ها و انتظارات بسیاری را در کودکان ایجاد می‌کرد که در واقع یک جنایت خاموش محسوب می‌شد.
کد خبر : 263903

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، رضوان حکیم‌زاده ‌در نشست خبری که در دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، اظهار کرد: حذف آزمون‌های ورودی مدارس، در واقع پاسخ به این سوال اساسی بود که چرا دانش‌آموزان به مدرسه می‌روند و آیا مدرسه می‌تواند شرایط پرورش آن‌ها را فراهم کند؟ پرورش کودکان در مدارس تاکید اساسی و محوری اصلی در سند تحول بنیادین است. باید توجه داشت که شخصیت دانش‌آموزان در بنیادی‌ترین دوران زندگی در مدارس پرورش می‌یابد. بنابراین یادگیری مهارت‌های زندگی برای آن‌ها الزامی است.


وی در خصوص حذف پیک‌های نوروزی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی، افزود: این پیک‌ها را از برنامه‌های نوروزی کودکان حذف کرده‌ایم و برنامه‌هایی چون داستان‌نویسی و داستان‌پردازی را جایگزین کردیم. باید به کودکان بیاموزیم هر کسی که توانایی انجام فعالیت درست و مناسب را داشته باشد، اقدامی ارزشمند انجام داده است. داستان‌نویسی شرایطی را برای کودکان فراهم می‌کند تا بتوانند با یکدیگر در زمینه‌های گوناگون مشارکت داشته باشند و در قالب داستان بتوانند ارزش‌ها و مهارت خواندن و نوشتن و ابزار وجود را به دست بیاورند.


نخبگان نادیده گرفته نمی‌شوند


معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌و‌پرورش تصریح کرد: آموزش‌و‌پرورش جذب نخبگان را مدنظر قرار می‌دهد، بنابراین از قول وزیر آموزش‌و‌پرورش اعلام می‌کنم که این وزارتخانه هیچ برنامه‌ای برای نادیده انگاشتن نخبگان ندارد. در واقع طرح شهاب طرحی برای سنجش استعدادهای متنوع دانش‌آموزان است که از طریق آن بتوانیم استعدادهای کلامی، حرکتی - ورزشی، ریاضی، علوم تجربی و هنری دانش‌آموزان را به دست آوریم. از سوی دیگر طرح جابر در دوره ابتدایی شرایطی را فراهم می‌کند تا دانش‌آموزان بتوانند از طریق آن وارد فرآیند تولید و تالیف شوند و عملکردشان مورد بررسی واقع شود.


مهارت تست‌زنی ارتباطی به تیزهوشی ندارد


حکیم‌زاده با بیان اینکه «روند شناسایی تیزهوشان در جامعه ما نادرست است»، تصریح کرد: دانش‌آموزان در کلاس‌های تقویتی روش‌های تست‌زنی می‌آموزند و این فعالیت‌ها رابطه‌ای با تیزهوشی ندارد. آنچه اهمیت دارد ارزش‌یابی توصیفی است. با توجه به رویکردهای آموزشی موجود در دنیا نیازمندیم تا در دوره ابتدایی آموزش‌های پرورشی را در اولویت قرار دهیم و از ایجاد رقابت‌ در میان دانش‌آموزان بپرهیزیم.


آزمون ورودی مدارس جنایت خاموش در حق دانش‌آموزان ابتدایی


معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌و‌پرورش خاطرنشان کرد: آموزش‌های تست‌زنی جریان ناسالمی را در کودکان ایجاد کرده بود، به طوری که کودکان باید در مدارس و موسسات گوناگونی حضور می‌یافتند. با توجه به آمارهای به دست آمده، در هر آزمونی که در مدارس نمونه دولتی و تیزهوشانی برگزار می‌شد از هر 17 نفر تنها یک نفر در این مدارس پذیرفته می‌شدند. این آزمون‌ها استرس‌ها و انتظارات بسیاری را در کودکان ایجاد می‌کرد که در واقع یک جنایت خاموش محسوب می‌شد. از سوی دیگر تفاخر اجتماعی را در خانواده کودکان ایجاد می‌کرد.


رشد 11 درصدی جذب دانش‌آموزان غیرایرانی


حکیم‌زاده افزود: از جمله اقداماتی که برای کودکان بازمانده از تحصیل صورت گرفته ایجاد شرایط تحصیل برای همه کودکانی است که در ایران زندگی می‌کنند، فارغ از تبعیتی که دارند. در واقع با پیگیری‌های دولت توانستیم مجوز حضور کودکان بدون مدرک هویتی را در مدارس فراهم کنیم. بنابراین توانستیم حدود پنج هزار نفر از کودکان بازمانده از تحصیل راجذب کنیم و رشد 11 درصدی در جذب دانش‌آموزان غیرایرانی در مدارس داشته‌ایم.


‌معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش‌و‌پرورش گفت: حدود 4773 نفر بازمانده از تحصیل در استان خراسان رضوی وجود داشت که در حال حاضر تعداد آن‌ها به 724 نفر رسیده است.


انتهای پیام/

ارسال نظر