منوچهر شاهسواری: شهری که سینما ندارد انگار آب لوله کشی ندارد
به گزارش گروه فرهنگی آنا و به نقل از ستاد خبری فیلم سینمایی «مزارشریف»، منوچهر شاهسواری تهیهکننده فیلم «مزارشریف» شب گذشته پنجشنبه 11 تیر در برنامه «شهر فرنگ» شبکه خبر گفت: «سینما در ذات خود امری عادلانه نیست زیرا در سینما رقابت حرف اول را میزند.»
وی که با موضوع توزیع عادلانه سرمایه در سینمای ایران سخن میگفت، افزود: «امروز بحثهایی که درباره عدالت در سینمای ایران میشود از آنجا ناشی میشود که در عرصههای سمعی و بصری یک ناامنی شدید در بازار دیده میشود و این ناامنی و عدم امنیت در بازار سرمایهگذاری در تولید را کاهش داده است.»
شاهسواری افزود: «وضعیت موجود، انتخاب و تصمیمگیری را برای صاحب سرمایه در سینما سخت میکند و به همین دلیل امروز میزان سرمایه در گردش سینما آنقدر عدد حقیری شده که همه بر این عدد حقیر فشار میآورند.»
تهیهکننده «مزارشریف» با اشاره به اینکه برای بهبود وضعیت سینما باید بازار این هنر امن شود گفت: «بازار امن میان ثروت در گردش را در سینما ارتقا میدهد و بعد هر فردی میتواند اثر خود را تولید کند زیرا برای آن بازاری دارد.»
شاهسواری با اشاره به اینکه میتوان پولی را که نهادهای دولتی در فیلمها سرمایهگذاری کردند، شناسایی کرد، گفت: «امروز کاملا میتوان فهمید که مثلا بنیادی همچون بنیاد سینمایی فارابی در گذشته چه میزان و به چه افرادی برای ساخت چه فیلمی کمک و از آنها حمایت کرده است.»
وی ادامه داد: «اگر نتوانیم بازار امن را در سینما ایجاد کنیم تا آخرالزمان بحث توزیع عادلانه و رانت در سینما وجود دارد و این بازار امن تنها با اصلاح بخشهای مختلف عرضه فیلم به وجود میآید.»
شاهسواری افزود: «امسال فروش سینماها در فصل بهار بسیار خوب بوده، اما این فروش خوب فقط برای 10 تا 12 فیلم است و تازه این میزان فروش فقط 30 درصد سرمایه یک فیلم از گیشه را بازمیگرداند.»
وی گفت: «علاوه بر اکران یک فیلم باید سرمایه یک فیلم از بخشهای دیگری همچون شبکه نمایش خانگی، پخش تلویزیونی و نمایشهای دیگر حاصل شود اما متاسفانه همه این بخشها به نوعی آشفته و ناامن است. طبیعی است در چنین وضعی وقتی سفره کوچک میشود اختلافات نیز زیاد میشود.»
تهیهکننده «مزارشریف» ادامه داد: «باید بحث عدالت در سینمای ایران به نفع مخاطب اصلاح شود و سینما در دسترس مخاطبین باشد زیرا زمانی که مخاطبی میخواهد فیلمی بیند اما سینمایی در شهر خود ندارد تا آن فیلم را ببیند به نوعی به وی ظلم شده است.»
وی با تاکید بر اینکه امروز بسیاری ار شهرهای کشور سالن سینما ندارند گفت: «شهری که سینما ندارد مانند این است که آب لولهکشی نداشته باشد و این مساله در حوزه فرهنگ بسیار مهم است.»
شاهسواری افزود: «بر فرض مثال روزی شرایطی بهوجود آید که همه فیلمسازها بتوانند فیلم بسازند اما اگر بازار و مکانی برای عرضه فیلمهای آنها و نمایش دادن آنها وجود نداشته باشد چه سودی دارد.»
وی با اشاره به اینکه به جای آنکه دائم بگوییم چرا فلان فیلمساز فیلم میسازد و فلانی فیلم نمیسازد باید بازار را توسعه دهیم، گفت: «امن کردن بازار و توسعه آن وظیفه دولت است زیرا زمانی که بازار را امن کنیم و توسعه دهیم نسبت سرمایه و درآمد واقعی میشود و باید به جای آنکه دولت مکانیزم تولید را اصلاح کند باید مکانیزم بازار را اصلاح کند، زیرا با اصلاح شدن مکانیزم بازار مکانیزم تولید نیز اصلاح میشود.»
شاهسواری به افزایش فاصله هزینه و درآمد در طی سالهای گذشته اشاره کرد و افزود: «در دهه 60 میانگین سقف هزینه تولید یک فیلم 6 میلیون تومان بود و کف درآمد 9 میلیون تومان آن هم در دورهای که کشور درگیر جنگ تحمیلی بود.»
وی ادامه داد: «اگر بازار امن نباشد انحصار حرف اول و آخر را میزند و این انحصار تنها با آزادی بیان و امنیت بازار شکسته میشود.»
انتهای پیام/