صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۴:۴۹ - ۰۴ اسفند ۱۳۹۶
وزیر آموزش‌و‌پرورش در کنفرانس آیسسکو:

برابری نرخ نام‌نویسی دختر و پسر در ایران/ آموزش‌های رشته‌های مهارتی به بیش از 75 درصد می‌رسد

وزیر آموزش‌و‌پرورش در کنفرانس آیسسکو بیان کرد: نابرابری در نام نویسی دختران و پسران ایرانی در دوره آموزش اجباری مهار شده و نرخ نام نویسی دختر و پسر تقریبا برابر شده است.
کد خبر : 262857

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی وزارت آموزش‌و‌پرورش، متن کامل سخنرانی سیدمحمد بطحایی به شرح زیر است:


«بسیار خرسندم که در این اجالس مهم و ارزشمند با شما سخن می‌گویم. بر خود فرض می‌دانم از جناب آقای دکتر عثمان التویجری، دبیر کل محترم آیسسکو و همکارانشان بخاطر برگزاری این کنفرانس مهم تشکر و قدردانی کنم. همچنین مراتب سپاس و قدردانی خود را از مهمان نوازی دولت پادشاهی مراکش اعلام می‌دارم.


از نخستین اعلامیه جهانی حقوق کودک تا تصویب پیمان نامه حقوق کودک در سال 1991 از سوی سازمان ملل تاکنون، تلاش‌های جامعه جهانی بر ترویج و تضمین حقوق کودکان در سراسر جهان استوار بوده است. به‌طوری که هم اکنون حقوق مسلم کودکان به‌عنوان انسان‌های کامل، اصلی پذیرفته در جوامع است و مسئولیت ترویج و تضمین آن نیز بر عهده سیاست گذاران و تصمیم گیران کشورها نهاده شده است. اما با وجود تمام تلاش‌هایی که تاکنون صورت گرفته مایه تاسف است که هنوز هم میلیون‌ها کودک در سراسر جهان از حقوق مسلم خود از جمله حق تحصیل و برخورداری از حمایت‌های اجتماعی بی‌بهره‌اند و در معرض انواع خشونت‌های جسمی و روانی و آسیب‌های گوناگون قرار دارند.


به‌ویژه کودکانی که در محیط‌های نا امن و درگیر جنگ و خشونت زیست می‌کنند. نمونه‌ای از این کودکان، فلسطینی‌ها هستند که هر روز در معرض انواع خشونت‌ها قرار دارند و از حقوق مسلم خود بی‌بهره‌اند.


جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از کشورهای امضا کننده پیمان نامه جهانی حقوق کودک خود را موظف به اجرای مفاد آن می‌داند و همواره با تدوین یا اصلاح قوانین و اجرای اقدام‌های منطبق با اصول پیمان نامه در راستای تحقق بخشیدن به هدف‌های آن در کشور گام بر می‌دارد.


جمهوری اسلامی ایران موفق شده است آموزش رسمی برخوردار از کیفیت را برای دختران و پسران در مناطق شهری و روستایی فراهم کند. به‌طوری که اکنون میزان نام نویسی کودکان سنین مدرسه در کشور ما به بیش از 19 درصد رسیده است.


نابرابری در نام نویسی دختران و پسران در دوره آموزش اجباری مهار شده و نرخ نام نویسی دختر و پسر تقریبا برابر شده است. در 5 سال گذشته نرخ پوشش در دوره پیش دبستانی از 55 درصد به 70 درصد رسیده است. همچنین این دوره از آموزش به جهت اهمیت آن در رشد و پیشرفت ذهنی کودکان بخشی از آموزش رسمی کشور به‌شمار آمده و برنامه درسی مصوب برای آن تدوین شده است.


یکی دیگر از اقدام‌های مهم و اثر بخش ما، ایجاد دوره‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش است که با هدف ایجاد اشتغال مولد برای جوانان طراحی شده است. ما بنا داریم که میزان این آموزش‌ها را به بیش از 75 درصد برسانیم. هم اکنون 70 درصد دانش آموختگان این رشته‌ها به شغل متناسب با رشته تحصیلی‌شان دست یافته‌اند.


یکی دیگر از اقدام‌های ما، طراحی برنامه‌های آموزشی در قالب سند تحول بنیادین است که در عین برخورداری از مضامین و آموزه‌های اسلامی، مطابق با تحولات جهانی آموزش و فناوری‌های نوین نیز است. ما آمادگی داریم دستاوردهای آموزشی خود به‌ویژه نمونه کتاب‌های جدید درسی در زمینه‌های کار و فناوری را در اختیار دیگر کشورها نیز قرار دهیم.


دانش‌آموزان ایرانی در المپیادهای علمی و ورزشی هم به موفقیت‌های درخشانی دست یافته‌اند به‌طوری که در سال گذشته، دانش‌آموزان ایرانی موفق به دریافت 99 مدال طلا، 95 مدال نقره و 97مدال برنز در المپیادهای علمی ریاضی، شیمی، فیزیک، نجوم، کامپیوتر و زیست شناسی شده‌اند.


یکی از برنامه‌های در دست اقدام وزارت آموزش‌و‌پرورش در راستای مفاد منشور پیمان نامه حقوق کودک، تهیه منشور حقوق دانش‌آموزی است که برگرفته از منشور حقوق شهروندی جناب آقای دکتر حسن روحانی ریاست جمهوری اسلامی ایران است.


در کشو ما احترام به سایر ملت‌ها و فرهنگ‌ها، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است از این رو شناخت و محترم شمردن دیگر فرهنگ‌ها با هدف ایجاد تفاهم و همزیستی دوستانه با دیگران، جزیی از برنامه‌های آموزشی ما را تشکیل می‌دهد. همچنین به منظور تقویت روحیه امید در مدارس و افزایش مهارت‌های زندگی‌، استقرار چارچوب‌های مدارس شاد در کشور اقدام کرده‌ایم.


در جمهوری اسلامی ایران، امکان برخورداری کودکان پناهنده از آموزش میسر است و هم اکنون 501 هزار کودک پناهنده در کنار همتایان ایرانی شان در مدارس کشور (دوره ابتدایی تا دوره دوم متوسطه) به تحصیل مشغولند.


اقدام مهم دیگری که در 5 سال گذشته صورت گرفته، ایجاد خدمات سیار اورژانس اجتماعی است که با هدف حمایت ازکودکان در معرض آسیب، صورت پذیرفته است.


تشکیل بیش از 7770 سازمان مردم نهاد در سراسر کشور برای آموزش، ترویج و حمایت از حقوق کودکان در راستای پیمان نامه حقوق کودک از دیگر اقدام‌های ما در راستای تحقق این پیمان نامه است. اجرای طرح غربالگری کودکان، از جمله اقدام‌های ما در سال های گذشته است.


همچنین ایجاد اصلاحات در قانون مجازات اسلامی در سال 1990 با هدف حمایت از حقوق کودکان، تدوین قانون حمایت از خانواده در سال 1991، تدوین قانون حمایت از کودکان بی سرپرست یا بد سرپرست در سال 1990 و تدوین قانون آیین دادرسی کیفری در سال 1995 از جمله اقدام هایی است که در راستای گنجاندن مفاد پیمان نامه در قوانین کشور صورت گرفته است.


با این همه اذعان داریم که هنوز اقدام‌های بسیاری می‌بایست در راستای دستیابی به هدف‌های پیمان نامه صورت پذیرد و تلاش ما بر این است که همگام با جامعه جهانی گام‌های بلند تری برای این منظور برداریم.


بار دیگر در پایان سخن، ضمن تشکر از پادشاهی مغرب، از تلاش های سازمان آیسسکو نیز تقدیر و تشکر می‌کنم.»


انتهای پیام/

ارسال نظر