آزمونهای تیزهوشان و نمونه دولتی در پایه دهم ادغام میشود
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، مهدی نوید ادهم در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره چالشهای پیش روی شورای عالی آموزشوپرورش، گفت: امروز مقارن با سالروز تصویب قانون شورای عالی آموزشوپرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی در سال 1358 است. هرچند شورای عالی آموزشوپرورش سابقه یا بیش از صد ساله دارد اما بعد از انقلاب در این سال به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و بعد دو مرتبه در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید.
وی افزود: شورای عالی آموزشوپرورش به نیابت از مجلس شورای اسلامی مرکز قانون گذاری و مرجع سیاست گذاری در حوزه آموزش عمومی و متوسطه است و باید در چارچوب سیاست های نظام و قوانین موضوعه انجام وظیفه کند.
دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش با بیان اینکه این شورا چه قبل و چه بعد از انقلاب تحولات بسیاری را پشت سرگذاشت اما در دهه چند گذشته کار قانون گذاری را در چارچوب مشخصی انجام داد. در حال حاضر هشت کمیسیون تخصصی داریم و صاحبنظرانی در آن حضور دارند.
نوید ادهم افزود: عالیترین مقام شورای عالی آموزشوپرورش در گذشته وزیر آموزشوپرورش بود اما اکنون طبق قانونی که در سال 81 به تصویب مجلس رسید رئیس جمهور، رئیس شورای عالی آموزش و پرورش است؛ 22 عضور داریم که هشت نفر آنها از وزرا یا معاونان هستند و مابقی از متخصصان ذیربط هستند. سه نفر از سوی فرهنگستانها، سه نفر از سوی وزیر آموزشوپرورش و وزیر علوم معرفی میشوند و ار سوی رئیس جمهور حکم ابلاغ دریافت میکنند.
وی با بیان اینکه شورای عالی آموزش و پرورش یک نهاد فرادستگاهی بوده و ذیل آموزشوپرورش نیست، گفت: دبیرخانه شورا نیز به لحاظ اداری مستقل اداره میشود. در سالهای اخیر شورا را به سمت مرجع سیاس گذاری متمایل کردیم و سعی کردیم در راستای سیاست گذاری و ارزیابی و نظارت بر آن حرکت کند. یکی از بزرگترین سیاستهایی که این شورا اتخاذ کرد همین سند تحول بنیادین است.
دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش با اشاره به اینکه سند تحول بنیادین با همت و تلاش جمع زیادی از متخصصان تدوین شد، افزود: یک سال کار کارشناسی در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز روی آن انجام و از سال 90 ابلاغ شد. سند تحول بنیادین یک بسته سیاستی است که همه ابعاد آموزشوپرورش را با پیش فرضهایی بازخوانی کرده است.
نوید ادهم ادامه داد: در برنامه ششم توسعه نمایندگان به صراحت تکلیف کردهاند آموزشوپرورش باید سند را عملیاتی کند. مقام معظم رهبری نیز تعبیر بلندی راجع به سند بهکار بردهاند و کمتر سندی داریم که ایشان دربارهاش فرموده باشند جامع، پیشرو قابل افتخار است. سه گام برای تحول جدی در آموزشوپرورش در سند پیش بینی شد. گام اول تدوین و تهیه نقشه راه بود. گام دوم تهیه زیرساختها بود. اکنون در مرحله تامین زیرساختها از جمله منابع انسانی، منابع مالی، مدیریتی و برنامه ای و منابع تکنولوژیک قرار داریم که اجرای سند را تسهیل میکند.
وی با بیان اینکه یکی از دستاوردهای سند این است که نظام آموزشی فعلی که بر محفوظات تکیه دارد را به یک نهاد فرهنگی تربیتی تبدیل میکند و زمینه تربیت پذیری را در ساحتهای شش گانه فراهم میکند، درباره اقدامات انجام شده برای آشنایی مخاطبان با سند تحول، گفت: انواع و اقسام کارگاههای آموزشی را برای همکاران ترتیب دادهایم. رسانهها نیز باید کمک کنند تا یک جامعه پذیری صورت پذیرد. اخیرا کتابی آموزشی با عنوان مبانی فلسفی سند تحول بنیادین را منتشر و در اختیار دانشجویان قرار داده ایم که در آینده نزدیک در سایت شورا نیز بارگذاری خواهد شد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه بحث سند تحول بسیار جدی و مهم است و اجرای سند نیازمند عزم ملی و اتحاد استراتژیک است، گفت: از نمایندگان مجلس خواهش میکنم برای اجرای سند اعتبار ویژه ای ببینند. برای اجرای همین طرح رتبه بندی3000 تا 5000 میلیارد تومان نیاز است.
وی درباره مصوبه اخیر شورای عالی آموزشوپرورش مبنی بر حذف آزمونها در دوره ابتدایی، گفت: سند تحول در صدد است تا نظام آموزشی را تبدیل به نهاد فرهنگی و تربیتی کند. تربیت اصل است و بهترین سن تربیت پذیری دوره ابتدایی است. یکی از راهکارهای سند به صراحت اشاره دارد که باید زمینه تربیت پذیری در ساحتهای ششگانه در دوره ابتدایی فراهم و موانع رفع شود. کنکور عاملی بیرونی مهمی مانع بر حرکت و اجرای سند است. عواملی هم در داخل آموزشوپرورش قرار دارد که بخشی را در گذشته حل و ارزشیابی توصیفی را برای رفع استرس اجرا کردیم که تا پایه ششم هم برقرار است.
نوید ادهم ادامه داد: دومین بحث حذف شبه کنکورهاست. متاسفم که این مصوبه صرفا به حذف سمپاد محدود و منحصر شد در حالی که روح حاکم بر این مصوبه سمپاد نیست. باید کلیت مصوبه را نگاه کرد. در بند اول بر اجرای جدی تر طرح شهاب تاکید شده که به شناسایی و هدایت استعدادهای برتر برمی گردد و چندسالی است در دست اجراست و مورد تایید و تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و بنیاد نخبگان است و از پایه چهارم شروع شده است. امسال میخواهیم آن را تقویت کنیم. موانعی که وجود دارد را رفع کنیم. پیش بینی شده برنامه هایی در درون و بیرون مدرسه که 17.18 نوع است دیده شود.
دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش با بیان اینکه بند دوم مصوبه حذف آزمونها برای ورود به پایه هفتم در مدارس است، گفت: آزمونها علت و مدارس معلول برگزاری آزمونها بودند. بر این اساس همه مدارس از جمله سمپاد و نمونه دولتی و مدارس غیردولتی نباید آزمون برگزار کنند. در پایه دهم هم دو آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی داشتیم که قرار شد ادغام و یکبار برگزار شود.
نوید ادهم افزود: بند بعدی مصوبه، ساماندهی کتب کمک آموزشی و وجود کتب زیادی بود که در کیف دانش آموزان قرار میگرفت و برنامههای آموزش رسمی را تحت الشعاع قرار میداد؛ کتبی که بخش غیردولتی تولید میکند. هرچند این کتب فرصتی برای آموزش است اما شرط و شروط دارد و باید استانداردهای سازمان پژوهش را کسب کند.
وی افزود: تعداد بسیاری کتاب استاندارد تولید شده که در پشت کتب درسی آنها را فهرستوار معرفی میکنیم. اما در مقابل کتب غیراستاندارد آسیب رسان هستند. مدیر و معلم مدرسه مجاز به ورود و فروش کتب غیرمجاز نیستند.
دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش با بیان اینکه آزمونهای پیشرفت تحصیلی نیز ممنوع است، گفت: یکی از موسسات 16 آزمون در پایه دوم و سوم و چهارم ابتدایی در طول سال در آخر هفته میگرفت. از این پس معلم و مدیر مدرسه ما مجاز نیست سازمان یافته در مدرسه آزمون برگزار کند. بیرون مدرسه خانواده مجاز است اما ما توصیه نمی کنیم.
نوید ادهم در پاسخ به اینکه چرا در اجرای مصوبه تعجیل شد، گفت: 250هزار نفر در آزمون سمپاد شرکت م کنند و 15هزار نفر قبول میشوند و 235 هزار نفر احساس شکست میکنند و این آسیب شب بعد امتحان نصیب آنها میشود و درباره نمونه دولتیها هم همینطور است.
وی درباره اینکه چرا این مصوبه در تیرماه و از سال بعد اجرا نشد، بیان کرد: این بحث درباره افرادی که این ایام برنامه ریزی و سرمایه گذاری کردند وجود دارد. اما این طرح یک فرآیند تخصصی و کارشناسی را طی کرد.
دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش با اشاره به اینکه اکنون میگویند تیزهوشان سرمایههای کشورند و چرا این چنین با آنها برخورد میشود، گفت: وزارتخانه و شورای عالی باور دارد اینها سرمایهاند اما چگونگی پرورش و نگهداشت این سرمایه برای ما مهم است. یک نگاه جداسازی استعدادها و مربوط به دهه های قبل است. اکنون که هوش های چندگانه داریم دیگر توانمندی صرفا در هوش خلاصه نمیشود.
نوید ادهم افزود: زمانی در سازمان آموزشوپرورش استثنایی نیز جداسازی را اعمال میکردیم اما الان طرح تلفیقی را داریم و 65 هزار فرد دارای معلولیت در مدارس عادی تحصیل میکنند. نمیشود شهرکی ساخت که فقط نابینا و ناشنوا در آن باشند. بچههای تیزهوش هم همینطورند و باید زیست اجتماعی داشته باشند.
وی با بیان اینکه دوره ابتدایی و دوره اول متوسطه دوره هویت یابی است، گفت: اما در دوره دوم تیزهوشان باقی خواهد ماند و آنجاست که با عنوان تخصص گرایی نرم دانشآموزان متفاوت را جدا میکنیم. اکنون استراتژی وزاتخانه تقویت دوم دوم سمپاد است. صیانت از این بچهها و قرار دادنشان در چرخهای که برای سایر دانش آموزان اثربخش باشند باید مدنظر باشد.
دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش درباره برگزاری آزمون در مدارس غیردولتی، یادآور شد: مسئولان ذیربط با هماهنگی خود مدیران مدارس چاره اندیشی کردهاند تا آنها نیز آزمون برگزار نکنند. مدارس خاص غیردولتی در سال آینده آزمون نخواهند داشت که به صراحت از سوی وزیر و معاونت ذیربط اعلام و به مدارس ابلاغ شده است.
انتهای پیام/