صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۰:۰۱ - ۲۶ بهمن ۱۳۹۶
یک کارشناس مسائل آموزشی:

حذف آزمون از دوره‌ابتدایی موجب تقویت آموزش‌های «کمی» و «کیفی» می‌شود

کارشناس مسائل آموزشی بیان کرد: حذف آزمون‌ از دوره ابتدایی موجب تقویت آموزش‌های کمی و توجه به آموزش‌های کیفی می‌شود که این امر موجب رشد حافظه IQ و EQ دانش‌آموزان می‌شود.
کد خبر : 259990

ابوالقاسم جامه‌بزرگ، مدیرکل اسبق آموزش ابتدایی و کارشناس مسائل آموزشی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری آنا با توجه به حذف آزمون در دوره ابتدایی، گفت: دوره ابتدایی یک دوره ویژه است که باید به جنبه رشد کیفی دانش آموزان نیز پرداخته شود برای مثال دانش‌آموزان باید در این دوره علاوه بر خواندن و نوشتن آموزش‌های لازم در خصوص مهارت‌های ارتباطی، زندگی، احترام به بزرگترها، جامعه و قانون، تعامل و ... را بیاموزند.


وی افزود: در بسیاری از کشورهای پیشرفته در دوره ابتدایی به کیفیت بیش از کمیت پرداخته می‌شود به همین دلیل نمره کمی به دانش‌آموزان حذف و نمرات کیفی جایگزین آن شده است.


این کارشناس مسائل آموزشی یادآور شد: انسان‌ها دارای حافظه EQ و IQ هستند. حافظه IQ که بیشتر جنبه ارثی دارد مربوط به مسائل شناختی است و حافظه EQ مربوط به مسائل عاطفی است هر چه ما در آموزش‌ها به مسائل کمی توجه کنیم در واقع IQ دانش‌آموزان تقویت شده و حافظه EQ سرکوب می‌شود اما اگر به هر دو جنبه توجه داشتیم حافظه دانش‌آموزان همه جانبه تقویت می‌شود.


جامه بزرگ خاطرنشان کرد: برگزاری آزمون‌های متعدد و ایجاد فضای رقابتی صرفا IQ دانش‌آموزان را تقویت می‌کند اما اگر ما آموزش‌ها را به گونه‌ای ارائه کنیم که دانش آموزان علاوه بر یادگیری مهارت‌های آموزشی بتوانند در فضای سالم و فارغ از استرس به رقابت بپردارند در واقع هر دو جنبه حافظه آنها تقویت شده است.


مدیرکل اسبق آموزش ابتدایی گفت: حذف آزمون‌های مدارس سمپاد از پایه هفتم، آزمون‌های آموزشگاه‌ها و کتاب‌های کمک آموزشی یک تصمیم بسیار ارزشمند وزیر آموزش‌و‌پرورش و شورای عالی بوده است زیرا با این اقدام دانش‌آموزان در حساس‌ترین دوره تحصیلی بدون استرس و تنش صرفا به یادگیری می‌پردازند.


وی افزود: در حدود 90 درصد اهداف دوره‌های تحصیلی به جنبه کیفی پرداخته شده است و ما در نظام فعلی این 90 درصد را فدای 10 درصد جنبه کمی می‌کنیم. بنابراین باید در دوره دبستان به جنبه کیفی مانند زیبایی شناسی، دوستی، تعامل، آشنایی اهل بیت، قوانین، ضرفه‌جویی، بهداشت محیط و ... توجه داشته باشیم.



انتهای پیام/

ارسال نظر