صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
همراه با اختتامیه سی‌وششم فیلم فجر؛

فریادهای حاتمی‌کیا بر سر رسانه ملی/ تجلیل از خانواده شهید مدافع حرم

اختتامیه جشنواره سی‌وششم فیلم فجر شامگاه یکشنبه 22 بهمن ماه با اجرای رضا رشیدپور در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد.
کد خبر : 259880

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر با پخش سرود ملی جمهوری اسلامی ایران و قرائت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز شد. در ابتدای مراسم ابراهیم داروغه‌زاده؛ دبیر این دوره از جشنواره بر روی سن حاضر شد و گفت: صحبتم شاید به جشنواره و سینما مربوط نباشد اما می‌گویم، فکر میکنم شهریور سال ۵۹ را خیلی از ما به یاد داشته باشیم، سالی که تا خواستیم به خودمان بیاییم، شهرهای مرزی‌مان به دست دشمن افتاد و در این راه شهیدان زیادی دادیم تا به سختی دشمن را از خاک بیرون کنیم.


وی افزود: بعد از آن درست در همین چند سال گذشته یک دولت خودساخته به اسم داعش که پشت آن آمریکا و اسراییل و عرب‌ها بود، علم شد تا سربلندی را از ایران بگیرد اما جوانان ما با تجربه‌ای که داشتند، بیرون از مزرها با دشمن جنگیدند و سعی کردند با کمترین شهید، جان کشور را نجات دهند.



حیدریان: از سال آینده جشنواره مستقل فیلم‌های اول را نیز برپا می‌کنیم


در ادامه این مراسم محمدمهدی حیدریان؛ جملاتی را برای حاضران قرائت کرد. متن سخنان رئیس سازمان سینمایی به شرح زیر است:


«تبریک و سلام بر مردمی که امروز در جشن آغاز چهلمین فجر انقلاب اسلامی پرچم این نعمت چهل ساله را در نسیم نجواگر سرود جاودانه این مرز پر گهر و این سرای امید در گستره‌ ایران زمین به اهتزار در آورند و با درود بی کران به روح معمار خردمند انقلاب اسلامی و تبریک به مقام معظم رهبری در آستانه چهل سالگی این انقلاب شکوهمند.


سلام و خیر مقدم به هنرمندان و سینماگران ارجمند، به مسئولین و خدمتگزاران مردم، به معاون اول رئیس جمهور، به وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی، به نمایندگان و اعضای محترم مجلس شورای اسلامی، و نیز شورای شهر، به همه اصحاب رسانه به ویژه رسانه ملی و خبرنگاران گرامی که با همراهی ایشان، فراگیری و شکوه این دوره، بیش از پیش محقق و متجلی شد.


سلام و سپاس نثار همکاران تلاشگرم در سازمان امور سینمایی کشور و دبیرخانه جشنواره ملی فیلم فجر. سلام بر همه شما که آمده‌اید تا با هم ورق زرین دیگری را بر کارنامه سینمای پر افتخار سرزمینمان بیافزاییم.


به رغم رشد سیصد درصدی اقبال شما به دیدن فیلم‌ها، هنوز تا کسب سهمی درخور از اوقات شما راهی دراز در پیش داریم. اما مردم ما در همه جای ایران باید به سینما بروند و این بر عهده ما و همراهی و پشتیبانی سایر مسئولین در دولت و مجلس است که هر چه زودتر امکان تحقق عدالت فرهنگی را در این عرصه فراهم سازند.


طبق آمار سی کشور در جهان صاحب صنعت تولید فیلم هستند و کشور ما در این میان جایگاهی مطلوب دارد.اما ما باید سهم خود را از جغرافیای فرهنگی و طبعاً از اقتصاد ده‌ها میلیارد دلاری صنعت تصویر بیش از پیش مطالبه کنیم. باید برای تحقق آینده مطلوب به کمک سینما در عرصه‌های مختلف، خلق فرصت کنیم. این خلق فرصت‌ها، ایجاد جریانات اجتماعی می‌کند که به طور طبیعی آسیب پذیری و غافلگیری ما را در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی امنیتی به حداقل می‌رساند.


لازمه این کار پایداری تصمیم‌های کلان و ثبات در سیاست‌هاست که به یاری خدا و مسارکت صاحبان هنر و اندیشه برنامه جامع سینما تهیه شده و من بعد چارچوب تصمیمات اجرایی را تعیین و تنظیم می‌کند.



آثار عرضه شده در سی‌و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر، حکایت از آن دارد که این سینما حرکت خود را به سوی حرفه‌ای تر شدن، به خوبی استمرار بخشیده است و این پیام را به مخاطبین خود می ده که سینمای ما زنده است، چون جامعه ما زنده است و سینمایی به‌روز را طلب می‌کند.


حضور فیلم‌های خوش ساخت با مضامین اجتماعی ، کمدی، دفاع مقدس و مقاومت، در قالب‌های داستانی، انیمیشن و مستند- مجموعه متنوعی را به جامعه عرضه داشت که امید به آینده درخشان این سینما را بیش از پیش نمایان می‌سازد. فیلم‌های اجتماعی این دوره، ضمن نگاه نقادانه به مسائل و معضلات جاری، هم از سیاه‌نمایی های مرسوم فاصله گرفته‌اند و هم با بیان سینمایی حرفه‌ای‌تر و هنرمندانه‌تر امیدآفرینی کرده‌اند.


کسی از دیدن فیلم‌های کمدی خجالت‌زده نمی‌شود.فیلم‌های کمدی این دوره را خوش ساخت و محترمانه-در عین پرداختن به موضوعات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی می‌یابیم. فیلم‌های«دفاع مقدس» نگاه و تاریخچه بدیعی را به مردم- خاصه جوانانی که آن روزها و آن واقعه خطیر را ندیده‌اند- با هنرمندانه‌ترین بیان و فنی‌ترین وجوه، عرضه کرده‌اند. در موضوع دشوار «انیمیشن» نیز توانسته‌ایم تا بخش عظیمی از عقب ماندگی تاسف‌بار خود از جهان انیمیشن را جبران و راه ده-پانزده ساله‌ای را جهش‌وار با موفقیت طی کنیم و به مرزهای استاندارد جهانی بسیار نزدیک شویم. در موضوع فیلم‌های سینمایی موصوف به «مقاومت» نیز مضمون تازه‌ای را تجربه می‌کنیم که باید شاهد آثار آن، هم در افق پیش روی سینمای کشورمان و هم در سطح سینمای جهان باشیم.


اما جوانان و فیلم‌ اولی‌های این دوره، هم حرفه‌ای وارد صحنه شده‌اند و توقع جامعه سینمایی و مخاطبین را از خود، ارتقاء بخشیده‌اند. سینمای آینده ایران سنیمایی است متکی به نیروی جوان و ذهن خلاق آنان. به یاری پروردگار، برآنیم تا از سال آینده جشنواره مستقل فیلم‌های اول را نیز برپا کنیم.


از منظر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری، نکته بسیار مهم در این باره این است که رشد سینمای ما در تمامی ابعاد آن صورت گرفته است و منحصر به یک بخش از این صنعت و هنر بزرگ نبوده. این‌ها پیش درآمد است، امیدوار کننده است، اما کافی نیست.


این سینمایی قدرتمند بیش از پیش با احساس مسئولیت اجتماعی وارد عرصه‌ها و شئون اجرایی کشور خواهند شد. تلاش خواهد کرد تا با پرهیز از تنش‌ها، مانع فرسایش فرهنگی و اجتماعی جامعه شود و در صدد خواهد بود تا از طریق بازخوانی مجدد نقش نهادهای اصلی تولید کننده ارزش در جامعه، مرجعیت «فرهنگی» را احیاء کند و ظرفیت‌های خود را برای گفت‌وگوی درون تمدنی و نیز با جامعه جهانی ارتقاء بخشد.


طبعاً چنین سینمایی با نگاه به آینده و نقد عالمانه-منصفانه و در چارچوب منافع مل می‌رود تا «کابوسهای» آفریده شده برای جوانان را به «امید» و «امیدواری» تبدیل کند. کابوس زدگی، دشمن خلاقیت، نشاط، کار و تلاش، ایده و ابتکار و هر گونه انگیزه بهبود است. درست برعکس «امید» و «امیدواری».


اگر ما «امید» در جامعه نیافرینیم، مرتباً آن را بازتولید نکنیم و براساس آن، آینده خود را ترسیم و معنا ننماییم، یقیین بدانید روز بیگانگان برای جامعه ما، آینده مطلوب‌شان را تعریف، القاء و ترسیم خواهند کرد.


تمامی دست‌اندکاران صنعت تصویر کشور آماده‌اند و پرتوان به پیش خواهند رفت و از سرزنش‌های خارهای مغیلان، غم به قلبشان راه نمی‌دهند و این فرموده رهبری معظم انقلاب را ره توشه خود ساخته‌اند که: «سینما کلید پیشرفت کشور به میزان زیادی دست شما سینماگران است.»



کنایه رشیدپور به پیام بلند رییس جمهوری برای هنرمندان


رضا رشیدپور، مجری مراسم اختتامیه فجر۳۶ با اشاره به نامه بلند بالای ریاست جمهور برای هنرمندان گفت: مشخص بود ریاست جمهوری حرف‌های زیادی با سینماگران داشتند. پس بهتر است زود به زود دیداری با سینماگران داشته باشد تا حرف‌ها این چنین نماند و یکجا بیان شود.


صحبت‌ها و خواسته‌های برگزیدگان


برادران ارک پس از دریافت سیمرغ بهترین فیلم کوتاه از مسئولان خواستند به فیلم کوتاه، انجمن فیلم کوتاه و مدرسه ملی بیشتر توجه کنند و آن را جدی بگیرند.


فرید ناصرفصیحی نیز پس از دریافت بهترین جلوه‌های ویژه بصری برای فیلم «چهارراه استانبول» گفت: از مصطفی کیایی برای این فیلم تشکر می‌کنم و فکر می‌کنم این جایزه کار من را سخت می‌کند.


پسر محسن روزبهانی بعد از دریافت سیمرغ بهترین جلوه‌های ویژه میدانی برای فیلم «تنگه ابوقریب» به نیابت از پدر خود گفت: این فیلم به استانداردهای جهانی بسیار نزدیک بود و ما هیچ کمبودی در روند تولید نداشتیم.


سعید ملکان که سیمرغ بلورین بهترین چهره‌پردازی را برای فیلم «تنگه ابوقریب» دریافت کرد، بیان داشت: از همه بازیگران این فیلم تشکر می‌کنم به خصوص امیر جدیدی، علی سلیمانی، حمیدرضا آذرنگ و جواد عزتی که این گریم‌های سنگین را روی صورتشان تحمل کردند.
وی گفت: سیمرغم را به اجراگران گریم فیلم تقدیم می‌کنم.


عباس بلوندی پس از دریافت سیمرغ بهترین طراحی صحنه برای فیلم «سرو زیر آب» گفت:از هیات داوران که من را لایق دانستند تشکر می‌کنم. سیمرغم را به همه گروه فیلم «سرو زیر آب» همچنین دوستانم در انجمن طراحان صحنه تقدیم می‌کنم.


سارا خالدی‌زاده سیمرغ بهترین طراحی لباس را برای فیلم «بمب؛ یک عاشقانه» دریافت کرد و گفت: از هیات داوران تشکر می‌کنم. از گروه خوب فیلم «بمب؛ یک عاشقانه» تشکر می‌کنم و جایزه را به آنها اهدا می‌کنم. از محسن شاه‌ابراهیمی هم به صورت ویژه تشکر می‌کنم.



علیرضا علویان پس از دریافت سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری برای فیلم‌های «به وقت شام» و «مغزهای کوچک‌زنگ‌زده» گفت: از ابراهیم حاتمی‌کیا و هومن سیدی به خاطر اعتمادشان تشکر می‌کنم. همچنین از محسن کیایی، سهیل بیرقی، محمد خزاعی و سعید سعدی هم تشکر می‌کنم. همچنین از گروهم در استودیو و... هم سپاسگزارم و همچنین از پژمان لشکری‌پور.


کارن همایونفر سیمرغ بهترین موسیقی متن را برای فیلم «به وقت شام» دریافت کرد و گفت: خیلی خوشحالم که اینجا هستم.
وی افزود: از هیات داوران و ابراهیم حاتمی‌کیا تشکر می‌کنم. هر بار با او کار می‌کنم و جایزه‌هایی که می‌برم واقعا برای او است. این جایزه متعلق به ابراهیم حاتمی‌کیا است و کسانی که جانشان را می‌دهند که ما اینجا جشن برگزار کنیم.


سحر دولتشاهی پس از دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فیلم‌های «عرق سرد» و «چهارراه استانبول»، ضمن تشکر از مصطفی کیایی برای اعتماد دوباره به او و ذکر این که جای او در مراسم خالی است، گفت: هر پنج بازیگر اصلی فیلم «عرق سرد» نامزد شده‌اند، عجب کارگردانی... او اظهار امیدواری کرد جشنواره فجر جشنواره واقعی سنیمای ایران باشد و محل تجدید دیدار هنرمندان با هم و این که از کارهای هم کیف کنیم و دلخوری‌ها کم‌تر باشد.
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به جمشید هاشم‌پور برای فیلم «دارکوب» اهدا شد که دخترش به نیابت از او روی سن آمد و از طرف پدرش از اعضای هیات داوران تشکر کرد.


سارا بهرامی پس از دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن برای فیلم «دارکوب» گفت: خیلی این تندیس برایم ارزشمند بود. از بهروز شعیبی برای این نقش تشکر می کنم و از همه عوامل این فیلم تشکر می کنم. این جایزه را به خانواده ام تقدیم می کنم.



امیر جدیدی نیز بعد از دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد برای فیلم‌های «تنگه ابوقریب» و «عرق سرد» بیان کرد: از اساتیدم در هیات داوری و مردم تشکر می کنم و از عوامل دو فیلم تشکر می کنم.


کامبوزیا پرتوی پس از دریافت سیمرغ بهترین فیلمنامه برای فیلم «کامیون» گفت: قبل جشنواره گفته بودم شب اختتامیه داوران شام خانه ما ولی حالا می گویم حق سعید آقاخانی دیده نشد و داوران بازی او را ندیدند. از این بازیگر می خواهم روی صحنه بیاید تا این سیمرغ را به او هدیه دهم.
آقاخانی نیز بیان کرد: امسال بازی های خوبی دیدیم.


دومین سیمرغ این بخش به هومن سیدی برای «مغزهای کوچک زنگ زده» اهدا شد. هومن سیدی بعد از دریافت سیمرغش عنوان کرد: ممنون و سپاسگزارم. کم‌کم داشتم فکر می کردم جشنواره را اشتباه آمدم و مراسم در سالن بغلی برگزار می شود. فرهاد اصلانی و نوید محمدزاده فوق العاده هستید و از همه تیم بازیگرانم ممنونم. از هیات داوران هم تشکر می کنم.


پیمان معادی پس از دریافت جایزه ویژه هیات داوران برای فیلم «بمب؛ یک عاشقانه» گفت: این جایزه برای من بسیار ارزشمند است.



دومین سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به بهرام توکلی برای «تنگه ابوقریب» اهداشد. بهرام توکلی نیز بعد از دریافت سیمرغش گفت: متشکرم از هیات داوران و از سعید ملکان و تشکر ویژه دارم از گروه کارگردانی چون بدون یک گروه کارگردانی درجه یک، کار به ثمر نمی رسد.


سیمرغ بلورین بهترین فیلم به سعید ملکان برای فیلم «تنگه ابوقریب» اهدا شد. سعید ملکان بیان کرد: این جایزه متعلق به عوامل تنگه ابوقریب است. امسال یک لحظه ای شیرین را تجربه کردم و آن این بود که مخاطبان برای نام شهدای ابوقریب در آخر فیلم دست می زدند.


سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور به فیلم «سرو زیر آب» به تهیه کنندگی سید حامد حسینی اهدا شد. حامد حسینی گفت: محمدعلی باشه آهنگر برای این کار بسیار زحمت کشید و هرچه در این فیلم بدست آمد از نفس گرم شهدا بود.
منوچهر شاهسواری مدیرعامل خانه سینما و ابراهیم داروغه زاده سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را به مغزهای کوچک زنگ زده اهدا کردند.


شاهسواری گفت: فاصله فیلم ششم تا اول خیلی کم بود و فیلم های مستند در میانه این جدول بودند. به عنوان مسئول خانه سینما باید بگویم سینمای ایران یک پارچه است و هیچ تیری آن را دو تکه نمی کند.


فریاد حاتمی کیا در شب جشنواره؛‌ اف بر کسی که فیلمی را کمدی خواند که حاج قاسم با آن گریست.


ابراهیم حاتمی کیا پس از دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی گفت: من فیلمساز این نظام هستم. سی سال است روی این سن می آیم و از بچه های اوج و سربازان گمنام تشکر می کنم. افتخار می کنم فیلمی درباره مدافعان حرم ساختم و افتخار می کنم از حاج قاسم سلیمانی جایزه گرفتم.


وی افزود: امثال رشیدپور واژه هایی می سازند که به آن انتقاد دارم. از صدا و سیما و شبکه های سه و دو به خدا شکایت می کنم. از تلویزیون شکایت دارم که فیلم های من را ۳۰ بار پخش می کند اما وقتی می خواهند کسانی را دعوت کنند تا این فیلم ها حرف بزنند ژست اپوزسیون میگیرند. احاج قاسم با این فیلم گریه می کند و اوف بر کسی که این فیلم را کمدی خواند.



تجلیل از خانواده شهید مدافع حرم


رضا رشیدپور در ادامه این مراسم پس از دعوت از ابراهیم داروغه‌زاده، برای اهدای یک جایزه ویژه از خانواده یک شهید عالی‌مقام دعوت کرد تا روی سن بیاید و برای یاد کردن از همه شهدای ایران، از حضار خواست صلواتی ختم کنند.


سپس خانواده شهید معزغلامی شهید مدافع حرم روی سن آمدند و حاضران در اختتامیه یکپارچه به پا خواستند و خانواده شهید را تشویق کردند.


در این بخش مرتضی شعبانی تهیه‌کننده «زنانی با گوشواره‌های باروتی» به همراه «نورالحلی» روی سن آمدند و لوح تقدیر را از دستان دبیر جشنواره و مادر شهید معزغلامی گرفتند.


سالار عقیلی خواند...


اجرای قطعات موسیقایی توسط سالار عقیلی (جان من فدای ایران و شیدایم کن - تیتراژ سریال حانیه) بخش بعدی مراسم اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر بود.


سالار عقیلی از زنده‌یاد دکتر افشین یدالهی یاد کرد و از قطعه خون غزل او نام برد. او گفت: هروقت این قطعه را اجرا می‌کنم، به نظرم می‌رسد افشین می‌دانسته قرار است از بین ما در بهار برود. این قطعه بخشی دارد که می‌گوید زمستان اگر هرچه سردو سیاه، به باران تیر تو تن می‌دهم
به رویای خورشید شوق بهار، سرم را به باد وطن می‌دهم.


در ادامه سالار عقیلی سرود وطن یا ایران جوان ساخته پیمان سلطانی و شعری از زنده یاد بیژن ترقی را اجرا کرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر