صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۰۹:۵۵ - ۲۱ بهمن ۱۳۹۶
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌و‌پرورش:

برگزاری آزمون ورودی مدارس خاص مغایر با ارزشیابی توصیفی بود

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌و‌پرورش با اشاره به مصوبه اخیر شورای عالی مبنی بر حذف آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد، گفت: خوشبختانه در این مصوبه مجموعه‌ای از تصمیمات مورد توجه قرار گرفته، در همین راستا ممنوعیت استفاده از کتب کمک آموزشی نیز مصوب شده است.
کد خبر : 259389

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، رضوان حکیم‌زاده در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع تغییرات نظام آموزشی در چشم انداز سند تحول به روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت درباره سابقه بررسی و تصویب طرح حذف آزمون ورودی مدارس خاص، بیان کرد: روی مساله حذف آزمون ورودی مدارس تیزهوشان از مدت‌ها قبل کار شده بود و حتی در سال گذشته نیز چند مرتبه بررسی شد، اما در نهایت این تصمیم که حاصل خرد جمعی است به اتفاق آرا و پس از بررسی‌های کارشناسانه در شورای عالی آموزش‌و‌پرورش به تصویب رسید.


وی افزود: اگر قرار است این موضوع یک قهرمان و راهبر داشته باشد قطعا آن شخص وزیر آموزش‌و‌پرورش است. این موضوع سال‌ها جزو مطالبات اجتماعی بود ولی با اصرار و اهتمام آقای بطحایی جلو رفت و راهبری شد.


معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌و‌پرورش با اشاره به موکدات وزیر مبنی بر رفع اضطراب و استرس در مدارس ابتدایی، اظهار کرد: یکی از عوامل استرس‌زا، آزمون ورودی مدارس تیزهوشان بود. روی این موضوع بسیار کار شده و ما آن را منحصر به مدارس سمپاد نمی‌دانیم بلکه شامل حذف هرگونه آزمون موسسات در مدارس و ممنوعیت استفاده از کتب کمک آموزشی نیز می‌شود.


حکیم‌زاده در پاسخ به برخی موارد مطرح شده نظیر تربیت تک بعدی در مدارس سمپاد، تصریح کرد: شکی نیست که حتما برنامه‌های متنوعی برای دانش آموزان این مدارس تدارک دیده می‌شود، ما هیچ نقدی به دانش‌آموزان در داخل این مدارس نداریم بلکه صحبت ما بر سر فرآیندی است که این دانش‌آموزان را در دوره ابتدایی غربالگری می‌کند.


وی افزود: اجازه ندهیم سرنوشت 7.5 میلیون دانش آموز تحت‌الشعاع قرار بگیرد و به سمت مباحث انحرافی برویم. شک نکنید عده‌ای که سود خود را در این موسسات می دیدند از این تصمیم ناراحت و آشفته‌اند.


معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌و‌پرورش با تاکید بر اینکه شکی بابت خوب بودن مدارس فعلی سمپاد نداریم، گفت: در آزمون تیزهوشان از هر 16 نفر یک نفر پذیرفته می‌شود، چرا به اینها که مهر بی‌کفایتی به پیشانیشان خورده است توجهی نمی‌شود؟ آنها صدا ندارند؟ نباید انسان‌ها را اینگونه ارزش گذاری کرد؛ همه انسان‌ها دارای کرامت ذاتی‌اند.


حکیم‌زاده افزود: انقلاب ما انقلاب توده‌ها بود. مقام معظم رهبری به همان اندازه که بر شناسایی و پرورش نخبگان تاکید فرموده‌اند به همان اندازه به عدالت اجتماعی نیز توجه کرده‌اند و رئیس جمهوری اعلام کرده است که «از طبقاتی شدن آموزش نگران‌ام».


وی در پاسخ به نگرانی‌هایی مبنی بر سوق پیدا کردن به سمت مدارس غیردولتی خاص با حذف مدارس سمپاد در دوره اول متوسطه، اظهار کرد: طبق تاکید رئیس سازمان مدارس غیردولتی، برگزاری هر نوع آزمون در مدارس ابتدایی غیردولتی نیز ممنوع است. چالش فربه شدن مدارس غیردولتی خاص مطرح است و وزیر آموزش‌و‌پرورش نیز به صراحت اعلام کرد ممکن است در کوتاه مدت چالش‌هایی ایجاد شود اما اصلا با اتفاقی که تا کنون درباره مدارس سمپاد می‌افتاد قابل مقایسه نیست. البته سامانه‌ای در سازمان مدارس غیردولتی ایجاد شده که بر شهریه‌ها نظارت دارد؛ هرگونه افزایش شهریه در مدارس غیردولتی ممنوع است و به شدت با آن برخورد خواهد شد.


معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌و‌پرورش درباره برخی ابهامات در روزهای اخیر مبنی بر محروم شدن دانش‌آموزان نخبه در مناطق کم برخوردار از حضور در مدارس سمپاد و تحصیل به صورت رایگان در این مدارس، گفت: مدارس سمپاد شهریه دارند و رایگان نیستند.


وی افزود: علاوه بر این باید توجه کرد که چه کسانی می‌توانستند هزینه کنند تا فرزندشان در این ماراتن نفسگی برنده شود؟ جز این است که خانواده‌های متمکن و برخوردار برای شرکت در کلاس های کنکوری هزینه می کردند.


حکیم‌زاده با بیان اینکه براساس سند تحول بنیادین مدرسه کانون تربیت است و اگر این گزاره را بپذیریم باید استلزاماتش را نیز بپذیریم، گفت: بر این اساس باید کودکان با مهارت‌های زندگی آشنا و خلاقیت داشته باشند و با همدیگر زیستن را بیاموزند. اینها اهداف اصلی تربیت است. اما وقتی ذهن خانواده‌ها دائما درگیر این باشد که فرزندشان باید در انتهای این مسیر در آزمونی خاص شرکت کند این اهداف تحت الشعاع قرار می‌گیرند.


معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌و‌پرورش آزمون ورودی مدارس خاص در پایه هفتم را در تناقض آشکار با ارزشیابی توصیفی دانست و گفت: شاهد بودیم برخی خانواده‌ها برای قبولی فرزندشان در آزمون ورودی سمپاد جشن برگزار می‌کردند و باعث تحقیر کودکان دیگر فامیل می‌شدند. آیا واقعا راضی هستیم جریان تربیت تحت الشعاع قرار بگیرد؟


حکیم‌زاده درباره استاندارد آزمون‌های ورودی سمپاد نیز عنوان کرد: آزمونی که هوش را فقط با تست‌های ریاضی و علوم اندازه بگیرد قطعا استاندارد نیست. مسلما سرعت یادگیری برخی دانش آموزان در کلاس بالاتر است که توسط معلم قابل تشخیص‌اند و در تمام دنیا این‌ها را شناسایی می‌کنند.


وی با بیان اینکه این عبارت که آموزش‌و‌پرورش بخواهد تیزهوشان را حذف کند صحیح نیست، افزود: همه بچه‌ها برای ما محترم‌اند و میخواهیم همه استعدادها را به رسمیت بشناسیم. البته استعدادهای خاص را به عنوان سرمایه قبول داریم. حتما در مرکز ملی استعدادهای درخشان نیز تلاش می‌شود شیوه‌های معتبرتری برای پذیرش استعدادهای برتر در مدارس سمپاد دوره دوم متوسطه داشته باشند.


معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش‌و‌پرورش در پاسخ به اینکه اگر مدارس غیردولتی آزمون ورودی برگزار کردند خانواده‌ها چه باید بکنند؟ گفت: قرار است با تقویت نظارت مدارس غیردولتی این امر به صورت جدی مورد توجه باشد. اتفاقا در شهرستان‌ها و شهرهای کوچک مشکلمان کمتر است و احتمالا بیشترین چالش را در تهران خواهیم داشت. تصور می‌کنم با کمک همه بتوان این چالش را به شکل خوبی مدیریت کرد. البته این مصوبه شامل مدارس نمونه دولتی هم می‌شود. باید همه جوانب را در نظر گرفت و نگاه کل نگر داشت. قطعا چالش‌هایی هست اما برای آنکه مدارس ما کانون تربیت باشند فرص مغتنی فراهم شده است.


حکیم‌زاده تاکید کرد: خوشبختانه در این مصوبه مجموعه‌ای از تصمیمات مورد توجه قرار گرفته که هدف اصلی آن احیای تربیت است. در همین راستا ممنوعیت استفاده از کتب کمک آموزشی نیز مصوب شده است. از معلمان می خواهیم در راستای تحقق اهداف به هیچ وجه از این کتب در کلاس‌ها استفاده نکنند. این کتب نقشی در تعمیق یادگیری دانش آموزان ندارند جز آنکه مهارت تست زنی را تقویت می‌کردند.


انتهای پیام/

ارسال نظر