صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
کیایی در نشست خبری مطرح کرد:

هدف اصلی فیلم ماجرای «پلاسکو» نبود/ «چهارراه استانبول»؛ پروژه سه میلیاردی

مصطفی کیایی در نشست خبری فیلم سینمایی «چهارراه استانبول» گفت: هدف اصلی ما در این فیلم پرداخت متعلق به ماجرای «پلاسکو» نبود بلکه مثل هر فیلمی که به یک واقعه گره خورده، ما هم یک ماجرا را به پلاسکو گره زدیم.
کد خبر : 257893

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا، نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «چهارراه استانبول» با حضور مصطفی کیایی؛ کارگردان و تهیه کننده فیلم، بهرام رادان، محسن کیایی، مسعود کرامتی، سحر دولتشاهی، مهدی پاکدل، محسن کیایی، رعنا آزادی‌ور، ماهور الوند، حسین امیدی، بازیگران فیلم، نیما جعفری‌جوزانی؛ تدوینگر، فرید فصیحی؛ طراح جلوه های ویژه، حسن خلیلی؛ فیلمبردار با مدیریت محمود گبرلو، عصر امروز یکشنبه پانزدهم بهمن‌ماه در پردیس سینما گالری ملت برگزار شد.


در ابتدای جلسه مصطفی کیایی در مورد طراحی صحنه‌های فیلم برای ایجاد فضای باورپذیر در حادثه پلاسکو گفت: هدف ما در اصل پلاسکو نبود. مثل هر فیلمی که به یک واقعه گره خورده است و درام روایت‌گر یک ماجرای واقعی است، طبیعی است که ما هم به اندازه نیازمان به حادثه پلاسکو به عنوان ماجرایی واقعی ورود کردیم.


وی افزود: کسی که برای دیدن پلاسکو فقط آمده باشد واقعا طبیعی است که این طور فکر کند. وقتی در مورد پلاسکو حرف می‌زنیم، مردم نزدیک به 10 گیگ حافظه بصری از این مکان را دارند و ما نمی‌توانستیم هیچ خطایی داشته باشیم، پس تصمیم گرفتیم که تا جایی ممکن، نمای باز داشته باشیم، اما به هر حال شدنی نبود.


کیایی ادامه داد: هر جایی که عمق نشان می دادیم، از خیابان جمهوری تا حافظ سعی کردیم هم لانگ شات داشته باشیم هم نمای بسته. به هرحال واقعیت این است که اگر من این فیلم را نمی‌ساختم، کسی سراغ این موضوع نمی‌رفت به این دلیل که این فیلم‌ها هزینه بالایی دارد.



این کارگردان در خصوص هزینه تولید فیلم گفت: سه میلیارد پول از جیب خودم گذاشتم تا فیلم را بسازم. باید سراغ ارگان خصوصی می‌رفتم که در آن صورت نظرات خودشان را القا می‌کردند. فکر می‌کنم تا همین‌جا هم مردم تحت‌تاثیر قرار گرفته بودند؛ البته نمی‌خواستیم خیلی پیش برویم و از فیلم بیرون بزند.


کیایی در مورد زوج رادان و محسن کیایی که در فیلم‌ «بارکد» نیز در کنار هم بودند، توضیح داد: من بازیگرانم را براساس معیارهای خودم انتخاب می‌کنم و به گیشه کاری ندارم. افتخار می‌کنم با کسانی کار می‌کنم که آرامش و اخلاق دارند. ترجیح می‌دهم با سوپراستاری کار کنم که جایگاه خودش را می‌شناسد و به این نکات توجه دارم. اگر این زوج جواب بدهد در کارهای دیگر هم از آنها استفاده می‌کنم.


در ادامه بهرام رادان گفت: مانند هر فیلم دیگری که خودم بازی می‌کنم و آن‌را می‌بینم در مورد این فیلم هم نمی‌توانم نظر بدهم. در ضمن منتقد جدی نقش‌هایم هستم و نیمه خالی کارم را بیشتر می‌بینم.


وی در مورد تکراری بودن نقش خود و محسن کیایی نیز توضیح داد: خوشحالم سابقه فیلم «بارکد» تا این حد قوی در ذهن نشسته و همه ما در روزهای فیلمبردای به این موضوع فکر می‌کردیم. ما اول در «عصر یخبندان» باهم کار کردیم که سحر دولتشاهی هم در کنارمان بود. در «بارکد» و این فیلم دو دوست بودیم و از طبقات و ژانرهای مختلف کار می‌کردیم و سعی کردیم به‌خوبی از پس مسئولیت‌های خودمان برآییم.



رعنا آزادی‌ور در مورد گزیده کاربودنش گفت: مسیری که طی می‌کنم، انتخاب من بوده است. از ابتدا که وارد این کار شدم، تقریبا سالی یک کار کرده‌ام. بعد از مدتی فهمیدم کار خوبی نمی‌کنم که کم کار هستم چراکه در سینمای ما کسی معنای این سخت‌گیری را متوجه نمی‌شود.


کیایی درخصوص علت اینکه حادثه پلاسکو را در درام گنجانده، توضضیح داد: من هم مثل همه ایرانیان در رابطه با پلاسکو جوگیر شدم و گفتم باید فیلمی بسازم. همانطور که در مورد یازده سپتامبر هم خیلی فیلم ساخته شد، تصمیم گرفتم فیلمی بسازم که به پلاسکو ربط داشته باشد، با اینکه موضوع پلاسکو هم سیاسی بود و هم تجاری اما بحث من تنها اقتصاد بود.


وی افزود: پلاسکو اقتصاد ما بود که ریخت. جوانانی بود که تولید می‌کردند و من هم دوستان زیادی دارم که به صورت نصف قیمت، جنس چینی می‌آورند و جایگزین تولید داخلی می‌کنند که با آنها مخالف هستم. «چهارراه استانبول» نماد تولید داخلی است. من فقط هدفم یادآوری نبود ولی سعی می‌کردم بیشتر از نیاز درام به این موضوع وارد نشوم.
ماهور الوند در مورد نقش خود گفت: اگر تصور می‌شود که از پس نقش برآمده‌ام، دلیلش در وهله اول تلاش کارگردان بود و من هم البته با نقش‌ها دلی برخورد می‌کنم و انتخاب‌هایم را باعشق انجام می‌دهم. وقتی عاشقانه کار می‌کنیم، توان و انرژی می‌گذاریم و اگر از فیلم رضایت دارید، خوشحالم.



مهدی پاکدل گفت: هربازیگری نقش‌های زیادی انتخاب می‌کند اما این نقش برایم عزیزتر است. آتش‌نشان‌های واقعی سر صحنه با ما بودند و از خاطرات خود می‌گفتند. این نقش برایم بار مسئولیت داشت و نمی‌شد ساده از کنار آن گذشت. من سعی کردم در حد توانم، به توقعات پاسخ دهم.


مصطفی کیایی افزود: ماهور الوند خیلی باهوش است و کارگردان هم بازیگران باهوش را دوست دارد. دلیل اول پیشرفت‌های ماهور، دقت و هوش او است.


وی در ادامه در مورد موسیقی فیلم گفت: همیشه موسیقی در فیلم‌هایم، اولویت دارد. در مورد موسیقی، به دنبال یک اتفاق تازه بودم که قطعه موسیقی که در فیلم بود را علیرضا قربانی خواند.


کیایی در پایان با اشاره به تغییر عنوان فیلم از «پلاسکو» به «چهارراه استانبول» گفت: فیلم را با اسم پلاسکو ثبت کردم و اسم را تغییر دادم که کسی فکر نکند عنوان پلاسکو را برای فروش انتخاب کرده‌ام.


انتهای پیام/

ارسال نظر