صفحه نخست

آموزش و دانشگاه

علم‌وفناوری

ارتباطات و فناوری اطلاعات

سلامت

پژوهش

علم +

سیاست

اقتصاد

فرهنگ‌ و‌ جامعه

ورزش

عکس

فیلم

استانها

بازار

اردبیل

آذربایجان شرقی

آذربایجان غربی

اصفهان

البرز

ایلام

بوشهر

تهران

چهارمحال و بختیاری

خراسان جنوبی

خراسان رضوی

خراسان شمالی

خوزستان

زنجان

سمنان

سیستان و بلوچستان

فارس

قزوین

قم

کردستان

کرمان

کرمانشاه

کهگیلویه و بویراحمد

گلستان

گیلان

لرستان

مازندران

مرکزی

هرمزگان

همدان

یزد

هومیانا

پخش زنده

دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
۱۶:۱۲ - ۱۴ بهمن ۱۳۹۶
وزیر آموزش‌وپرورش :

تصور اشتباه نسبت به مدارس غیردولتی مانع توسعه آنها شده است

وزیر آموزش‌وپرورش بیان کرد: تصور اشتباه از مدارس و مراکز غیردولتی موجب مقاومت‌هایی در برابر توسعه این مراکز شده است؛ بنابراین اگر بخواهیم این بخش جایگاه اصلی خود را در جامعه به دست آورد، باید تلاش کنیم نگرش‌ها نسبت به بخش غیردولتی تغییر کند.
کد خبر : 257419

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، سید محمد بطحایی در نشست فصلی روسای شورای هماهنگی موسسان مدارس و مراکز غیردولتی در ساختمان علاقمندان، اظهار کرد: وقتی از مدارس و مراکز غیردولتی سخن می‌گوییم، این تصور در ذهن‌ها ایجاد می‌شود که منظور مشارکت مالی است در حالی که این تصور صحیحی نیست.


وی ادامه داد: زمانی که تعلیم و تربیت در اختیار مردم بود بسیار کارآمد بود، اما از حدود 90 سال قبل که آموزش‌وپرورش دولتی شد، مشکلات تعلیم و تربیت نیز آغاز شد و همواره بر این مشکلات افزوده شده است، البته بیشتر مشکلات در آموزش‌وپرورش کمی نیست، بلکه به کیفیت باز می‌گردد.


وزیر آموزش‌وپرورش گفت: منظور از مشارکت مردم در امر تعلیم و تربیت، مشارکت مالی نیست بلکه اداره کردن مدارس توسط مردم است و مساله اصلی کیفیت آموزشی‌وپرورشی است؛ بنابراین حتی اگر روزی وضعیت مالی آموزش‌وپرورش در سطحی باشد که هیچ نیازی به کمک‌های مالی غیردولتی نداشته باشد باز هم نیازمند مشارکت مردم در امر تعلیم و تربیت هستیم و دولت باید نقش حاکمیتی داشته باشد.


وی ادامه داد: سرعت انطباق آموزش‌ها در فرآیند تعلیم و تربیت با نیازهای جامعه بسیار کند است و معمولا شناسایی نیازها و ارائه آموزش‌های متناسب با آن را در مدارس نیازمند یک بازه زمانی 4 ساله است در صورتی که اگر مردم در فرآیند تعلیم و تربیت مشارکت داشته باشند، آموزش‌های ارائه شده به سرعت با نیازهای جامعه منطبق می‌شود.


بطحایی تصریح کرد: این موضوع صحیحی نیست که بگوییم چون دولت‌ها توانایی مالی لازم را ندارند باید سراغ بخش غیردولتی برود، زیرا تا زمانی که دولت‌ها بخواهند به صورت متمرکز مدارس را اداره کنند، اهداف تعلیم و تربیت محقق نمی‌شود.


وی ادامه داد: نگرش عمومی بخشی از جامعه نسبت به بخش غیردولتی نگرش صحیحی نیست و این موضوع در آموزش‌وپرورش بیشتر مشهود است، زیرا به محض اینکه سخن از بخش غیردولتی به میان می‌آید عده‌ای تصور می‌کنند قرار است پول دارهای جامعه فرزندانشان را در این مراکز ثبت نام کنند و آینده شغلی آنها نیز تضمین شده است در صورتی که چنین تصوری اشتباه است.


بطحایی خاطرنشان کرد: تصور اشتباه از مدارس و مراکز غیردولتی موجب مقاومت‌هایی در برابر توسعه این مراکز شده است؛ بنابراین اگر بخواهیم این بخش جایگاه اصلی خود را در جامعه به دست آورد، باید تلاش کنیم نگرش‌ها نسبت به بخش غیردولتی تغییر کند.


وی افزود: هر اقدامی که از سوی موسسان مدارس و مراکز دولتی این نگرش اشتباه را تقویت می‌کند باید از آن جلوگیری شود، زیرا رهایی از مشکلات کنونی آموزش‌وپرورش منوط به مشارکت‌های بخش غیردولتی در نظام تعلیم و تربیت است.


وزیر آموزش‌وپرورش اظهار کرد: خیلی از خدماتی که در آموزش‌وپرورش صورت می‌گیرد، می‌تواند در مراکز غیردولتی و سازمان‌دهی شود و از ظرفیت‌های موجود این بخش بیش از پیش استفاده کنیم.


وی نگرش فعلی جامعه از بخش غیردولتی را یکی از توسعه طرح خرید خدمات آموزشی برشمرد و ادامه داد: مدارس و مراکز غیردولتی در مناطق دورافتاده و محروم موثرتر بوده است؛ بنابراین باید مسیرهای جدیدی را برای توسعه مدارس غیردولتی ترسیم شود.


بطحایی تنوع مدارس را یکی از مشکلات آموزش‌وپرورش دانست و افزود: هم گرایی و هم سویی مدیران می‌تواند سهم بخش غیردولتی را افزایش دهد و شرایط بهره‌وری بیشتر از پتانسیل‌های موجود این بخش در سراسر کشور را فراهم کند، بنابراین باید تلاش کنیم سهم یک درصدی مراکز و مدغارس غیردولتی را در تعلیم و تربیت افزایش دهیم.


انتهای پیام/

ارسال نظر